نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۶۶

 امروز؛ عرضه اولیه سهام «سپ»: عرضه اولیه سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد «سپ»‌ که اسفند ماه سال گذشته لغو شده بود امروز یک‌شنبه توسط شرکت کارگزاری بانک سامان در بورس تهران انجام می‌شود. به گزارش ایبنا، شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش در حال حاضر یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم دارد و سرمایه شرکت نیز ۱۸۰ میلیارد تومان است که ۱۰درصد سهام آن قرار است در بورس عرضه شود. همچنین، ترکیب سهامداران «سپ» شامل بانک سامان با 27.87درصد، بانک رفاه با ۳۰درصد، گروه توسعه مالی و اقتصادی سامان با 15.21درصد، بیمه سامان با ۱۵درصد، شرکت سرآمد اندوخته‌سازان با ۵درصد، توسن با 3.94درصد، سهامداران حقیقی 2.52درصد و مابقی آن در اختیار سایر سهامداران حقوقی است. این در حالی است که حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی تعداد ۵ هزار سهم و کف و سقف قیمتی از ۶۲۰ تومان الی ۶۵۰ تومان خواهد بود. همچنین ورود سفارش تنها با کد معاملاتی و در دوره زمانی و محدوده قیمتی تعیین شده جهت ثبت سفارش امکان‌پذیر بوده و ورود سفارش به‌طور گروهی مجاز نیست.

 معامله حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس قطعی شد: معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران از قطعی شدن معامله بلوک عمده شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس خبر داد. بر این اساس، بورس تهران با صدور اطلاعیه‌یی اعلام کرد: تعداد ۲۷۳.۵۲۸.۰۰۰ سهم معادل 78.37درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس به ارزش ۶۷۳ میلیارد ریال که توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت احیاگسترهرمز به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط (طبق شرایط اعلامی) و به قیمت پایه هر سهم ۲ هزار و ۴۶۰ ریال در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۷ انجام شده بود پس از ارائه فرم تسویه خارج از پایاپای قطعی شد.

 وال استریت رشد کرد: روز جمعه، پس از اینکه آخرین گزارش ماهانه اشتغال امریکا اشاره به تقویت اقتصاد این کشور داشت، سهام وال‌استریت رشد کرد. به گزارش رویترز، سهام تکنولوژی پیشتاز رشد سهام بودند و غول‌های سنگین‌وزنی مثل اپل، مایکروسافت و آلفابت (شرکت مادر گوگل)، شاخص تکنولوژی اس‌اندپی۵۰۰ را تا رکوردی جدید بالا بردند. بر این اساس، بازارهای امریکا، انرژی بالایی از گزارش قدرتمند مشاغل امریکا دریافت کردند و از سوی دیگر، با تشکیل یک دولت ائتلافی در ایتالیا، ریسک برگزاری مجدد انتخابات و احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا از بین رفت و بازارها تقویت شدند. علاوه بر این دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، رسما اعلام کرد برنامه‌ها برای دیدار او با رهبر کره‌شمالی، کیم جون‌اون، دوباره برقرار شده است. به این ترتیب ریسک‌های ژئوپلیتیکی هم افت کرد. میانگین صنعتی داوجونز 219.37 واحد یا 0.9درصد رشد کرد و به 24635.21 واحد رسید. اس‌اندپی۵۰۰ توانست 29.35 واحد یا 1.08درصد جهش کند و به 2734.12 واحد رسید. کامپوزیت نزدک 112.22 واحد یا 1.51درصد جهش کرد و به 7554.33 واحد رسید. شاخص نوسانات سیبوئه، ویکس، بارومتری به‌دلیل انتظار وارد آمدن شوک به بازار در کوتاه‌مدت، در ۱۳.۴۶ واحد بسته شد که پایین‌ترین سطح آن در هفته اخیر است. همچنین، در این هفته اس‌اندپی  48/0 درصد رشد کرد، شاخص داو 48/0‌ درصد افت کرد و نزدک 62/1 ‌درصد جهش کرد.

 

ارسال نظر