ریزش بورس برجامی نیست

۱۳۹۷/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۹۸۹
ریزش بورس برجامی نیست

گروه بورس  مسعود کریمی

نگاهی به آمار معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد که با وجود گمانه‌زنی‌ها درخصوص سقوط تمام نماگر‌های سهامی در پی خروج امریکا از برجام، بورس کشور همچنان از اقبال قابل‌توجهی در جامعه برخوردار است. به‌گونه‌یی که شاخص‌های بازار سهام طی اردیبهشت‌ماه سال جاری با افزایش قابل ملاحظه‌یی در داد و ستد‌ها همراه بودند. علاوه‌بر این، معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) نیز به تاز‌گی از صدور 200 هزار کد جدید سهامداری در بازار سرمایه طی دومین ماه امسال خبر داد. این در حالی است که روند معاملاتی شاخص کل در 3 روز میانی هفته گذشته در مدار منفی پیگیری شد و در ادامه

6 صاحب‌نظر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» کاهش نماگر بورس کشور‌ را در چنین مقطع زمانی امری طبیعی مطرح کردند و ریزش دماسنج بازار را ماهیت بازار سهام و تداوم حرکت شاخص در فاز مثبت یا منفی را در چند روز متوالی بسیار خطرناک دانستند. به هر حال، با توجه به اینکه نوسان در ذات بورس در هر نقطه از دنیا قرار دارد و شاخص‌‌های معاملاتی به سرعت و بسیار شفاف به تغییرات و هر رویداد اقتصادی و سیاسی واکنش نشان می‌دهند درنتیجه نباید افت قیمت سهام را به عوامل دیگر ارتباط داد. در همین بین یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون درنظر گرفتن برآیند کلی معاملات بورس که پس از عهدشکنی ترامپ در مدار مثبت قرار گرفت، خروج امریکا از برنامه جامع مشترک را دلیلی بر ریزش‌های چند وقت اخیر بورس توصیف کرد. در همین حال و در نقطه مقابل با نگاهی به آمار‌‌های منتشر شده و دیدگاه‌ کارشناسان بورسی مشاهده می‌شود که برخلاف اظهارات این نماینده مجلس واقعیت بورس در شرایط فعلی مورداقبال جامعه سهامداری قرار گرفته و ریزش‌های اخیر تحت تاثیر برجام نبوده است.

 روی خوش ‌بین‌المللی

در همین رابطه فریبا اخوان معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عنوان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ماه گذشته بیش از 200 هزار کد سهامداری جدید صادر کرد تا تعداد کدهای سهامداری بازار سرمایه به رقم 10میلیون و 234 هزار کد برسد. وی از صدور 32 کد سهامدار خارجی در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و اظهار داشت: 12 سهامدار حقیقی از کشورهای اسپانیا، لهستان، اردن، هند، کویت، عراق (2 نفر)، افغانستان (4 نفر) و یک ایرانی مقیم سوییس ماه گذشته با پشت‌سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران دریافت کردند. معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: 20 سرمایه‌گذار حقوقی خارجی نیز ماه گذشته کد سهامداری خود را از این شرکت دریافت کردند. اخوان درباره آمار اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: حدود 7000 نفر در ماه گذشته با خرید 397 هزار اوراق تسهیلات حق مسکن وارد فرآیند دریافت این تسهیلات شدند. وی درخصوص سهامداران فعال بازار سرمایه در اردیبهشت ماه 97 افزود: تعداد 204 هزار کد حداقل یک تا 10 معامله (خرید یا فروش)، بیش از 22هزار کد بین 11 تا 20 معامله و بیش از 29 هزار کد بیش از 20 معامله را در ماه گذشته انجام دادند. نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 1083 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است. در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از امریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای‌جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره‌جنوبی، گرجستان، ارمنستان، اردن، جزایر ویرجین، نیجریه و افغانستان فعال هستند. براساس این گزارش، در این فهرست نام 35 سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود.

 نقش امریکا در افت شاخص

از سویی دیگر، قرجه طیار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بیان کرد: خروج امریکا از «برجام» در مدت اخیر در افت شاخص بورس موثر بوده است. به گزارش ایسنا به نقل از خانه ملت، وی درباره وضعیت شاخص بورس گفت: باید پذیرفت شاخص بورس بازار علاوه بر اینکه متاثر از عوامل اقتصادی است تحت تاثیر اخبار سیاسی نیز قرار می‌گیرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سودآوری شرکت‌های بورسی نقش مهمی در رونق بازار سرمایه دارد؛ بنابراین باید پذیرفت در شرایطی که بازار خرید و فروش دلار و سکه با رونق روبه‌رو شده به‌طور طبیعی انگیزه برای سوق نقدینگی به سوی بازارهای مولد یا بازار سرمایه، کاهش می‌یابد. نماینده گنبدکاووس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: خروج امریکا از برجام نیز در مدت اخیر در افت شاخص بورس موثر بوده اما تاثیرات مذکور به نوعی مقطعی است. طیار تصریح کرد: افت‌های شاخص بورس در هفته اخیر معمولا کمتر از ۳۰۰ واحد بوده بنابراین نمی‌توان خیلی به این میزان کاهش‌های عدد شاخص توجه کرد البته اتخاذ تدابیر برای رونق بازار بورس یک اصل بدیهی است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در هر صورت باید با ساز و کارهای اقتصادی شرایط تقویت شاخص بورس را فراهم کرد در این راستا باید مانع از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار بورس کشور شد و از طرفی باید زمینه جذب نقدینگی‌های خرد در بازار فراهم شود.

 

ارسال نظر