شاخص در نیمه‌ 95000 واحد

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۵۹

گروه بورس   

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با کاهش 96 واحدی همراه شد و رقم 95 هزار و 529 واحدی را به خود اختصاص داد. از همین رو، در معاملات دیروز سرمایه‌گذاران بورسی بیش از ۷۷۳ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند. همچنین، ارزش مبادلات بیش از دو هزار و ۴۸ میلیارد ریال بود و در ۴۸ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. در بازار دیروز نمادهای سایپا، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پتروشیمی مبین با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث افت این متغیر شدند. علاوه بر این، نمادهای پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و گل‌گهر با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند. این در حالی است که، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای صنایع شیمیایی سینا، حمل‌ونقل خلیج‌فارس، کارتن ایران، درخشان تهران، فیبر ایران، کابل البرز و سایپا آذین بود. در مقابل نمادهای سایپا، کاشی الوند، گروه صنعتی سپاهان، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، پتروشیمی آبادان، قند شیرین خراسان و سیمان تهران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. بر این اساس، سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید اوراق صکوک مخابرات، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت شهرداری مشهد بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل نمادهای اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران، سهام آلومینیوم ایران و اوراق مشارکت شهرداری سبزوار با بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های خرید به کار خود پایان دادند. در پایان معاملات دیروز سهام سایپا دیزل با معامله ۴۷میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک مخابرات با معامله ۱۷۵ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 کاهش آیفکس

از سویی دیگر، روز دوشنبه در مجموع بازار‌های اول و دوم فرابورس شاهد جا‌به‌جایی بیش از 147 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 303 میلیارد ریال بودیم که در این میان نماد‌های «زاگرس» و «ذوب» با بیش از 47میلیارد ریال ارزش معاملات و بیش از 49میلیون جابه‌جایی سهم، به ترتیب بیشترین ارزش و حجم معاملاتی را در بازارهای اول و دوم به خود اختصاص دادند. معاملات فرابورس ایران نیز دیروز در حالی پایان یافت که شاخص کل فرابورس ایران با بیش از چهار واحد کاهش در ارتفاع بالاتر از 1102 واحدی ایستاد و حجم معاملات در بازار‌های 9‌گانه به بیش از 272میلیون ورقه و ارزش آن نیز به بیش از یک‌هزار و 657 میلیارد ریال رسید. همچنین در روزی که گذشت بیش از 115 میلیون سهم به ارزش بیش از 217میلیارد ریال در سه تابلو بازار پایه جابه‌جا شدند. بر این اساس، دیروز معامله بیش از 7 میلیون ورقه بهادار متعلق به صندوق‌های قابل معامله (ETF) به ارزش افزون بر 119 میلیارد ریال نیز در فرابورس رقم خورد. در همین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت بالغ بر یک میلیون ورقه بهادار با ارزشی بالغ بر 983میلیارد ریال جابه‌جا شد که با تغییر مالکیت بیش از 194 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 145میلیارد ریال، «اخزا606» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در جریان دادوستدهای این بازار دراختیار گرفت. همچنین، نگاهی به معاملات تابلو تسهیلات مسکن نشان می‌دهد در روزی که گذشت بیش از 52 هزار ورقه تسه با ارزشی بالغ بر

34 میلیارد ریال معامله شده است و امتیاز تسهیلات مسکن آبان 96 با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر دادوستدهای انجام‌ شده در این تابلو قرار دارد.

 

ارسال نظر