رفتار 2 گانه در بورس

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۷۸
رفتار 2 گانه در بورس

گروه بورس| مسعود کریمی|

 نماگر اصلی بورس تهران که از اواسط اردیبهشت‌ماه در فاز مثبت قرار داشت پس از 14 روز کاری، در روز گذشته کمی اصلاح شد و با کاهش 168واحدی رقم 95هزارو 626 واحد را به خود اختصاص داد. از همین رو برخی صاحب‌نظران بازار سرمایه معتقدند، اگرچه حضور ایالات متحده امریکا در برنامه جامع اقدام مشترک هیچ منفعت اقتصادی و حتی سیاسی را برای ایران در پی نداشته است، اما خروج این کشور از برجام در کنار افزایش تحریم‌های بیشتر می‌تواند کمی شرایط را تغییر دهد. در همین شرایط در صورتی که کشور‌های عضو 1+4 بتوانند مطالبات ایران را طبق معاهده بین‌المللی تامین کنند، پیمان‌شکنی امریکا امتیازی مثبت برای ایران و پایان بر سنگ‌اندازی‌های این کشور محسوب خواهد شد. از سوی دیگر برخی حقوقی‌های بورس کشور همزمان با خروج حقیقی‌ها اقدام به خرید سهام و توسعه پرتفوی بورسی خود می‌کنند. این دست از سهامداران بر این باورند که برنامه جامع اقدام مشترک بدون حضور دونالد ترامپ ماندگار خواهد ماند و فرصت چند هفته‌یی وزارت امور خارجه در راستای تعیین‌ تکلیف این معاهده با توجه به سفر‌‌های اخیر محمدجواد ظریف و اظهارنظر‌های مثبت طرف‌‌های اروپایی، بهترین مجالی است تا سهام شرکت‌های مختلف در بازار خریداری شود. این در حالی است که اغلب فعالان بازار سرمایه ارائه گزارش‌های عملکرد در کنار برگزاری مجامع شرکت‌ها در خردادماه را نقطه عطفی در جریان معاملاتی و افزایش اقبال به صنایع بورسی در جهت جذب سرمایه‌گذار در نظر می‌گیرند، چرا‌که پیش‌بینی گزارش‌های مناسب همراه با افزایش قابل توجه سود‌های تقسیمی موج مثبتی را در دل تالارنشینان حافظ ایجاد کرده است. در همین حال و در نقطه مقابل سهامدارانی با سرمایه‌های ترسو حضور دارند که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک را بهانه‌یی برای خروج سرمایه از بازار سهام می‌دانند و به‌طور معمول بازار موازی بورس تهران، بازار هدف این دست از سرمایه‌گذاران خواهد بود. این در حالی است که قیمت دلار (با نرخ 6300 تومان در بازار غیررسمی) در کنار افزایش قیمت سکه در مرز 2 میلیون و 40هزار تومان زمینه را برای تغییر جهت سرمایه‌ها طی چند وقت اخیر فراهم کرده و متاسفانه رفتار هیجانی در این بازار‌ها باعث شده است تا همچنان تب و تاب معاملات ادامه‌دار باشد. بر این اساس مشاهده می‌شود که این روز‌ها چرخش نقدینگی توام با رفتار محتاطانه سهامداران در کنار چشم‌انداز مثبت سرمایه‌گذاران بورسی با توجه به وضعیت بنیادی سهام شرکت‌ها رفتار 2گانه‌یی را در جریان معاملاتی به نمایش می‌گذارد که به‌طور قطع با تعیین تکلیف موضوعاتی پیرامون برجام سرمایه‌گذاران با آرامش خاطر بیشتری بازار هدف را انتخاب خواهند کرد.

 7شاخص منفی بورس

افزون بر این در دومین روزکاری بورس تهران همه هفت شاخص بورس تهران قرمزپوش شدند. همچنین در جریان معاملاتی روز گذشته 16 صنعت از جمله صنایع زراعت، لاستیک و پلاستیک، ساخت دستگاه‌های ارتباطی و... بازدهی مثبتی را کسب کردند و در مقابل 20صنعت نیز از جمله صنایع استخراج زغال‌سنگ، استخراج سایر معادن، انبوه‌سازی و املاک و... در انتهای لیست بازدهی منفی صنایع قرار گرفتند. علاوه بر این شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب ۴۱ و ۷۷۴ واحد افت کردند. بر این اساس در معاملات دیروز بورس تهران سرمایه‌گذاران بیش از یک‌میلیارد و ۷۳۷میلیون برگه دارایی مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر ۲هزار و ۳۱۴میلیارد ریال بود و در ۶۰هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید اوراق صکوک اجاره مخابرات، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت شهرداری مشهد بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید را داشتند. این در حالی است که در بازار روز یک‌شنبه گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. از سوی دیگر صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نماد شرکت‌های کیمیدارو، سبحان دارو، گلتاش، لیزینگ خودرو غدیر، موتوژن، پلاسکوکار و داروسازی اکسیر بود. در مقابل نماد شرکت‌های صنایع کاغذ‌سازی کاوه، گرانیت بهسرام، معادن منگنز ایران، نورد بر این اساس، آلومینیوم، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، نوسازی و ساختمان تهران و زغال‌سنگ نگین طبس با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. همچنین سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید اوراق صکوک اجاره مخابرات، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت شهرداری مشهد بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید را داشتند. در مقابل نمادهای اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مترو، سهام آلومینیوم ایران و اوراق مشارکت شهرداری سبزوار با بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند. علاوه بر این حق تقدم تاپیکو با معامله ۷۴۵میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و مخابرات با معامله بلوکی ۴۹۴ میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در پایان معاملات دیروز نماد شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی جم، گل‌گهر و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل شدند. این در حالی بود که نمادهای چادرملو، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و تاپیکو با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند.

 آغاز و اتمام پذیره‌نویسی جدید

از سوی دیگر بازار سوم فرابورس ایران دیروز میزبان معامله 2هزار و 250ورقه بهادار به ارزش 450 میلیون ریال در نماد معاملاتی (تهران11) متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران بود و بدین‌ترتیب پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران که از روز گذشته به مدت 7روز کاری آغاز شده بود، امروز در دومین روز به اتمام رسید. بر این اساس شاخص کل فرابورس ایران نیز با بیش از سه واحد کاهش در ارتفاع بالاتر از 1107 واحدی ایستاد و حجم معاملات در بازار‌های 9گانه به بیش از 316میلیون ورقه و ارزش آن نیز به بیش از یک هزار و 985میلیارد ریال رسید. همچنین در مجموع بازار‌های اول و دوم فرابورس بیش از 229میلیون سهم به ارزش بالغ بر 390میلیارد ریال جا‌به‌جا شدند که در این میان نماد‌ «ذوب» با بیش از 126میلیارد ریال ارزش و بیش از 148میلیون جابه‌جایی سهم، بیشترین ارزش و حجم معاملاتی را در بازارهای اول و دوم به خود اختصاص داد. علاوه بر این در روزی که گذشت بیش از 74 میلیون سهم به ارزش بیش از 182میلیارد ریال در سه تابلو بازار پایه جابه‌جا شدند. دیروز همچنین معامله بیش از 6میلیون ورقه بهادار متعلق به صندوق‌های قابل معامله (ETF) به ارزش افزون بر 84 میلیارد ریال رقم خورد. بر اساس این گزارش در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بالغ بر یک‌میلیون هزار ورقه بهادار با ارزشی بالغ بر یک هزار و 299 میلیارد ریال جابه‌جا شد که با تغییر مالکیت بیش از 109 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 101میلیارد ریال، «اخزا603» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در جریان دادوستدهای دیروز این بازار در اختیار گرفت. علاوه بر این روز یک‌شنبه مبادله 30هزار سهم متعلق به ماداکتو استیل کرد به ارزش 135میلیون ریال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) اتفاق افتاد. نگاهی به معاملات تابلو تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد در روزی که گذشت بیش از 42هزار ورقه تسه با ارزشی بالغ بر 27میلیارد ریال معامله شده است و امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 97 با بیشترین حجم و ارزش همچنان در صدر معاملات این تابلو قرار دارد. در میان نمادهای فرابورسی نیز سه نماد «ذوب»، «زاگرس» و «تبرک» به ترتیب پر‌بیننده‌ترین نماد‌ها بودند و نماد‌‌‌های «زاگرس» و «مارون» به‌ ترتیب با بیش از 4 و 2 واحد تاثیر، منفی‌ترین و مثبت‌ترین اهرم‌های‌ شاخص کل فرابورس شناخته شدند.

 از بازار چه خبر

در جریان معاملاتی روز گذشته بازار سهام، نماد معاملاتی شرکت سیمان خوزستان (سخوز1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت بین‌المللی‌ توسعه‌ ساختمان (ثاخت1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب از داد و ستد در بازار منع شد. این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت ‌سالمین‌ (غسالم1) هم با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. بر اساس این گزارش، نماد معاملاتی شرکت‌های پارس‌ الکتریک‌ (لپارس)، پارس‌ مینو (غپینو)، صنایع‌ کاغذسازی ‌کاوه‌ (چکاوه) و حق تقدم شرکت توسعه ‌معادن ‌و فلزات‌ (ومعادنح) با توجه به عدم کشف قیمت بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله شدند. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت گروه صنعتی سپاهان (فسپا) با توجه به تغییرات بیش از 50درصدی قیمت سهام و اطلاعیه منتشر شده در سایت کدال با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. در همین حال در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی بوتان (لبوتان)، همکاران سیستم (سیستم) و حق تقدم استفاده نشده شرکت سرمایه‌گذاری سپه (وسپهح) با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد. این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت لیزینگ صنعت و معدن (ولصنم) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات ‌مدیره با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله است. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های ملی سرب و روی ایران (فسرب) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی و سایپا دیزل (خکاوه) پس از رفع تعلیق نماد معاملاتی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله است.

 

 

ارسال نظر