شرایط بازار؛ شرط عرضه اولیه

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۲۲

برای شروع عرضه‌های اولیه در سال جاری به شرایط کلی بازار سرمایه توجه می‌شود و شرکت بورس در شرایط هیجانی شرکتی را وارد بورس نمی‌کند. روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون شرکت بورس تهران درباره علت رشد بازار سهام طی دو هفته گذشته با اشاره به وقایع برجام اظهار کرد: بازار پس از بحث‌های سیاسی ریزش زیادی را تجربه کرد اما در آن مقطع در عمل اتفاقی نیفتاده بود. این درحالی است که بورس به استقبال متغیرهای سیاسی رفت و واکنش زیادی نشان داد که در نتیجه افت سنگینی را تجربه کرد و در ادامه پتانسیل رشد افزایش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: موضوع دیگر ار زندگی بعضی از سهم‌هاست. برخی از سهم‌ها با P/E زیر 5 درحال معامله است با توجه به نرخ‌های اقتصاد، این سهم‌ها با توجه به آینده‌یی که دارند، می‌توانند جذاب باشند در نتیجه به همین علت به بازار اقبال نشان می‌دهند. حسینی‌مقدم در پاسخ به اینکه چرا تا پایان دومین ماه سال ۱۳۹۷ عرضه اولیه‌یی در بورس نداشتیم؟ گفت: برای ما مهم است که بازار شرایط خوبی برای عرضه اولیه داشته باشد چرا‌که خواسته سهامدار عمده و بازار این است که در شرایط هیجانی عرضه اولیه نداشته باشیم. درحال حاضر هم شرایط سنجیده می‌شود و هر زمانی که شرایط مساعد باشد برای عرضه اولیه برنامه‌ریزی خواهد شد. گفتنی است؛ در نیمه اول اردیبهشت ماه امسال قیمت سهم‌های بورس تهران شاهد افت‌های پی در پی بود اما پس از خروج امریکا از برجام و روشن شدن مقطعی برخی از ابهامات مربوط به ادامه برجام، بازار سهام روند افزایشی را تجربه کرد. یکی از برنامه‌هایی که شرکت بورس تهران برای سال ۱۳۹۷ اعلام کرده این است که می‌خواهد در این سال ۱۲شرکت جدید را وارد بورس کند اما زمان دقیق ورود این شرکت‌ها به بورس مشخص نیست. متغیر‌هایی مثل آمادگی سهامدار عمده، آمادگی بازار و مراحل قانونی عرضه‌ها در بورس می‌تواند از عوامل به تاخیر افتادن عرضه‌ها باشد.

 شفاف ‌سازی از طریق «تدان»

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشران برخوردار از بازدهی بیش از 50درصدی در بورس تهران گفت: براساس تغییراتی که در دستورالعمل نحوه انجام معاملات بورس ایجاد شد، وظایفی برای ناشرانی که قیمت سهام آنها در تابلو معاملات با نوسان 20درصدی یا 50 درصدی روبه‌رو شده، تعریف شد. بر این اساس برای ناشرانی که قیمت سهام آنها به طور متوسط با نوسان 20درصدی روبه‌رو می‌شود ابتدا نماد معاملاتی متوقف و طی مدت زمان مشخصی باید در زمینه آخرین رخدادهای شرکت شفاف‌سازی شود. به گزارش فارس، حسینی‌مقدم در ادامه از برگزاری نخستین کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشران برخوردار از نوسان بالای 50 درصدی قیمت سهام سخن گفت و افزود: سهام گروه صنعتی سپاهان طی 15روز متوالی با نوسان 50 درصدی قیمت سهام رو به ‌رو بوده که براساس دستورالعمل جدید نحوه انجام معاملات باید نماد معاملاتی متوقف و ناشر نسبت به برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی اقدام کند. به گفته وی این کنفرانس فرصتی خواهد بود تا ابهام‌ها یا پرسش‌های مطرح شده در بازار سهام پیرامون پیش‌بینی‌ها و متغیرهای تاثیرگذار روی سهم برطرف و پاسخ‌های ناشر طی مدت 48ساعت دریافت شود. این مقام مسوول با بیان اینکه به محض توقف نماد معاملاتی ناشر از پایان ساعت معاملاتی زمینه طرح پرسش برای سهامداران و تحلیلگران از طریق سامانه تدان فراهم خواهد بود، افزود: این سامانه تحت نظارت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری است و دسترسی به آن هم‌اکنون تنها برای کارگزاری‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و برخی تحلیلگران تحت نظارت سازمان بورس فراهم است. بنابراین سایر تحلیلگران یا سهامداران می‌توانند با انتقال پرسش‌های خود به اشخاصی که به سامانه تدان دسترسی دارند شاهد پاسخ ناشر به آنها پس از 48ساعت به صورت صوتی، تصویری یا مکتوب باشند. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس بازگشایی نماد معاملاتی ناشر را منوط به پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده، دانست و گفت: هدف از این فرآیند شفاف‌سازی و رفع ابهام‌ها یا اخبار جدیدی است که در دسترس عموم فعالان بازار قرار می‌گیرد. وی در برابر این پرسش که در صورت تداوم ابهام‌ها پس از پاسخگویی ناشر به پرسش‌های مطرح شده چه اقدام‌ها و تمهیداتی اندیشیده شده است، پاسخ داد: وظیفه ناظران بورس تلاش برای دریافت پاسخ‌های شفاف و رفع همه ابهام‌ها از ناشر با استفاده از مکانیسم‌های نظارتی است.

حسینی‌مقدم درباره اینکه چرا با وجود نوسان‌های 50 درصدی قیمت سهام ازجمله برای سهام شرکت آلومینیوم ایران تاکنون هیچ اقدامی برای برگزاری کنفرانس مطبوعاتی صورت نگرفته، عنوان کرد: به نظر می‌رسد، سامانه معاملات برای سهم‌هایی که با نوسان 20درصدی قیمت سهام روبه‌رو شده با وقفه‌یی دوباره بر مبنای صفر شروع به سنجش بازدهی می‌کند بر همین اساس در «فایرا» و چند سهم دیگر با وجود رشد بیش از 20درصدی قیمت سهام اما ادامه محاسبه نوسان قیمت سهام بر مبنای صفر در سامانه معاملاتی ارزیابی شده است.  وی ادامه داد: درحال حاضر از سازمان بورس درخواست شده مجوز برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی برای هر ناشری که با افزایش قیمت 50 درصدی قیمت سهام روبه‌رو بوده را صادر و ابهام‌های موجود اطلاع‌رسانی شود. وی افزود: خروجی این داده‌ها از طریق سامانه تدان و کدال درحالی منتشر خواهد شد که چنانچه به درستی فرآیندها مدیریت شود، می‌توان از حضور رسانه‌ها در این کنفرانس‌ها برای ارتقای کیفیت اطلاع‌رسانی بهره برد.

 

 

ارسال نظر