استقبال سبز بورس از خرداد ‌97

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۶۶
استقبال سبز بورس از خرداد ‌97

گروه بورس  مسعود کریمی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات آخرین روز‌ کاری اردیبهشت ماه با افزایش 91واحدی «معادل 0.1 درصد رشد» همراه شد و توانست رقم 95 هزارو 227 واحدی را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که روند حرکتی نماگر بورس تهران از ابتدای اردیبهشت ماه که در رقم 95 هزارو 265 واحدی قرار داشت تا پایان روز کاری شانزدهم ماه گذشته با بیش از 2 هزارو 400 واحد افت به رقم 92 هزارو 849 واحدی ریزش پیدا کرد. در همین حال رفتارشناسی شاخص‌های بازار سهام طی نیمه نخست ماه گذشته نشان می‌دهد که این نماگر بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت سکه و نرخ دلار در بازار‌‌های غیر رسمی معامله شده قرار گرفت و تا حدود زیادی سرمایه‌ها به سمت این دو بازار سوق پیدا کردند. در چنین شرایطی، استارت صعود نماگر‌های بازار سهام روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه پیش از عهدشکنی ایالات متحده امریکا در حوزه برنامه جامع اقدام مشترک زده شد و شاخص کل که در ابتدای معاملات روز هفدهم در رقم 92 هزارو 849 واحدی قرار داشت، توانست تا آخرین روز کاری ماه گذشته تعادل خود را در مدار صعودی حفظ کند و با افزایش 2 هزارو 378 واحدی معادل «2.5»درصد رشد، رقم 95 هزارو 227 واحدی را تجربه کرد.

 4 دلیل صعود بازار

در همین حال با شروع سفر‌های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از 22 اردیبهشت‌ماه و مذاکره با سایر کشور‌های 1+4 پالس‌های مثبت از خروجی نشست‌ها به بورس تهران رسید و سهامداران با دلگرمی بیشتری بر اساس اظهارنظر‌های تازه اتحادیه اروپا در حوزه برجام به جریان معاملاتی خود ادامه دادند. از سوی دیگر برخی کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که علاوه بر اخبار امیدوار‌کننده و ایجاد موج صعودی قوی‌تر در بورس، رشد این روز‌های بازار سهام به نوعی جبران ریزش‌های چند وقت اخیر است، چرا که اغلب سهم‌‌ها در صنایع و شرکت‌های بورسی به کف قیمتی خود رسیده بودند و جایی برای ریزش بیشتر قیمت‌ها در معاملات بازار وجود نداشت. افزون بر این، دیگر فعالان بازار معتقدند که با نزدیک شدن به فصل مجامع و پیش‌بینی ارزنده بودن قیمت سهام شرکت‌های بورسی در کنار انتظار افزایش قابل توجه سود تقسیمی شرکت‌ها می‌تواند یکی دیگر از دلایل تداوم صعود قیمت سهام طی روز‌‌های اخیر محسوب شود. بر این اساس پیروی محصولات صادرات محور از نرخ‌ دلار در بازار‌های غیررسمی که تاثیر مثبتی در افزایش شاخص این گروه دارد را می‌توان عامل نهایی رشد این دست از صنایع در نظر گرفت. به هر روی با نگاهی به فهرست بازدهی صنایع و شرکت‌ها طی یک ماه اخیر مشاهده می‌شود که 25 صنعت بازدهی مثبتی را در فرآیند معاملاتی بورس تهران به خود اختصاص دادند. همچنین میزان تغییر شاخص کل از ابتدای اردیبهشت ماه که در رقم 95 هزارو 265 واحدی قرار داشت، نشان می‌دهد که این نماگر حدود 38 واحد کاهش را طی یک‌ماه گذشته تجربه کرده است و در پایان رقم 95 هزارو 227 واحدی را به ثبت رساند.

 تداوم رشد

بر این اساس در معاملات روز دوشنبه اکثر کامودیتی‌ها در سطح جهان مثبت بودند و برخلاف آنها صنایع خودرویی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی با یک شیب نزولی همراه شدند و با کاهش قیمتی به معاملات روز گذشته خود پایان دادند. در همین حال با نگاهی به روند داد و ستد سهام صنایع بورسی مشاهده می‌شود که روز گذشته 19صنعت در بازار سهام اعم از صنایع محصولات چوبی، استخراج نفت و گاز، محصولات غذایی و... بازدهی مثبت قابل ملاحظه‌یی را برای خود ثبت کردند. این در حالی است که در مقابل 17 صنعت در تالار شیشه‌یی از جمله استخراج زغال‌سنگ، خودرو و ساخت و ساز قطعات، ساخت محصولات فلزی و... در انتهای لیست بازدهی جای گرفتند و منفی شدند. علاوه بر این در معاملات روز گذشته بورس تهران سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک‌میلیارد و ۶۲۱ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از ۷ هزار و ۷۳۶ میلیارد ریال بود و در ۶۰ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین در این روز در کنار افزایش شاخص کل، شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب ۶۱ و ۲۱۱ واحد صعودی شدند. افزون بر این نمادهای فولادمبارکه، فولاد خراسان، پتروشیمی مبین، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس دیروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. این در حالی بود که ایران خودرو، پالایش نفت تبریز و پارس خودرو با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. همچنین روز گذشته گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نماد شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه خراسان، حمل‌ونقل توکا، سبحان دارو، فولاد خراسان، سیمان ارومیه، صنعتی بهشهر و پمپ‌سازی ایران بود. در مقابل نماد شرکت‌های ایران تایر، داروسازی زاگرس فارمد پارس، سرمایه‌گذاری سایپا، حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس، چرخشگر، سایپا دیزل و نیروکلر با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، سهام سایپا، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت شهرداری مشهد بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل بیشترین عرضه‌ها در نمادهای اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق مشارکت شهرداری سبزوار ثبت شد. این نمادها دیروز سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. در پایان معاملات تاپیکو با معامله بلوکی ۷۵۰ میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک اجاره مخابرات با معامله ۳هزار و ۳۳۵میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 افزایش ارزش مبادلات فرابورس

در سوی دیگر دادوستد بیش از 206میلیون ورقه به ارزش افزون بر 2هزار و 638 ریال در 30 هزار و 991 نوبت معاملاتی، ماحصل نقل‌وانتقال‌های آخرین روز کاری اردیبهشت‌ماه در بازارهای فرابورس ایران بود. بر این اساس، دیروز معامله‌گران سهام در بازارهای اول و دوم بیش از 91میلیون سهم را به ارزش نزدیک به 223میلیارد ریال دست به دست کردند که در این میان نمادهای «ذوب» و «زاگرس» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. در همین حال مبادلات سهام در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز به نقل‌وانتقال افزون بر 104 میلیون سهم به ارزش حدودی 182میلیارد ریال انجامید که با دادوستد 83میلیون سهم به ارزش نزدیک به 151میلیارد ریال در تابلو «پایه ب»، این تابلو میزبان بیشترین حجم و ارزش معاملاتی در بازار پایه بود. از سوی دیگر معامله‌گران اوراق بیش از 2میلیون ورقه بهادار را به ارزش افزون بر 2هزار و 49 میلیارد ریال در بازار اوراق با درآمد ثابت جابه‌جا کردند که با مبادله بیش از 221هزار ورقه «اشاد 9» به ارزش افزون بر 190میلیارد ریال، این نماد با بیشترین استقبال در تابلو اوراق با درآمد ثابت روبه‌رو شد. همچنین رصد مبادلات بازار تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد که با دادوستد بیش از 19هزار ورقه امتیاز تسهیلات مسکن آبان 96 به ارزش افزون بر 12میلیارد ریال، تسه 9608 در صدر تابلو تسهیلات مسکن قرار گرفته است. این در حالی است که در مجموع در این تابلو شاهد خریدوفروش بالغ بر 82 میلیون سهم به ارزش 54 میلیارد ریال بودیم که این حجم از دادوستدها در 3 هزار و 995 نوبت معاملاتی رخ داد. نگاهی به جدول بیشترین افزایش قیمت در میان نمادهای فرابورسی حاکی از آن است که نمادهای «سمگا» و «میهن» بیشترین افزایش قیمت را در روز گذشته به همراه داشتند. در سمت مقابل نام نمادهای «ولبهمن» و «ودی» متعلق به شرکت‌های بهمن لیزینگ و بیمه دی در صدر جدول بیشترین کاهش قیمت به چشم می‌خورد. از سوی دیگر نماد «میدکو» از گروه فلزات اساسی با 1.7 واحد اثر منفی بر شاخص کل فرابورس، بیشترین نقش را در افت دو واحدی این نماگر ایفا کرد. این در حالی است که نماد «زاگرس» با تاثیر مثبت بیش از یک واحدی مانع از افت بیشتر آیفکس شد تا در نهایت در سطح یک هزار و 107 واحدی مبادلات روز میانی هفته جاری را خاتمه بخشد.

 از بازار چه خبر

در جریان معاملاتی آخرین روز کاری اردیبهشت ماه، ‌نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های نسوز پارس (کفپارس) با توجه به عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار تعلیق شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های خدمات انفورماتیک (رانفور) و شیر پاستوریزه پگاه خراسان (غشان) با توجه به عدم کشف قیمت بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله شدند. بر این اساس در معاملات دیروز، پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد (مسوولیت محدود) در نماد (صخابر102) به پایان رسید. در سوی دیگر در پایان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های ملی سرب و روی ایران (فسرب)، سیمان دورود (سدور)، فرآورده‌های نسوز ایران (کفرا) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان (قشرین) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شدند. بر اساس این گزارش، نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع لاستیکی سهند (پسهند)، سیمان شاهرود (سرود)، خدمات انفورماتیک (رانفور) و شیر پاستوریزه پگاه خراسان (غشان) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله شدند. افزون بر این، نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان ایلام (سیلام)، کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی (کسعدی) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، داروسازی ابوریحان (دابور) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله شدند. در همین حال توقف نماد معاملاتی شرکت بین‌المللی‌توسعه‌ساختمان (ثاخت1) با توجه به عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت ادامه پیدا کرد. علاوه بر این توقف نماد معاملاتی شرکت نفت سپاهان (شسپا1) نیز با توجه به عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت ادامه پیدا کرد.

 

ارسال نظر