نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۹۶

 هشدار سازمان بورس به شرکت‌های متخلف: رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی نسبت به شرکت‌هایی که استانداردها و دستورالعمل جدید صورت‌های مالی را زیر پا بگذارند، هشدار داد. به گزارش سنا، وحید روشن‌قلب اظهار داشت: شرکت‌های حاضر در بازار سهام باید همه چارچوب‌ها و استانداردهای گزارشگری را در صورت‌های مالی رعایت و پیاده‌سازی کنند. رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی ضمن بیان مطلب فوق، با هشدار به ناشران برای رعایت استاندارد‌های حسابداری و حسابرسی و همچنین دستورالعمل‌های جدید، افزود: چنانچه شرکتی مطابق با نظر حسابرس استانداردها را رعایت نکرده باشد، اقدام وی جرم تلقی شده و مطابق با قوانین تخلفات ناشران به آن رسیدگی خواهد شد.

 عرضه گندم کل کشور با پشتیبانی دولت در بورس: عبدالله حاتمیان با اظهار موافقت نسبت به عرضه کلیه گندم‌ها در بورس کالا گفت: معتقدم کلیه گندم‌ها باید در بورس عرضه شود البته دولت باید به‌عنوان پشتیبان در این عرصه، حضور به‌هم رساند و در واقع شوک ناشی از بازار را کنترل کند. به گزارش کالاخبر، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده درگز، به وضعیت نامطلوب گندمکاران کشور اشاره و بیان کرد: ما در ایران تنش‌های اقلیمی متعددی داریم و زمانی که میزان بارندگی در کشور کاهش می‌یابد، نخستین آسیب و ضرر به کشاورزان وارد می‌شود، همان‌طور که افزایش هزینه‌های سربار تولید و عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ضرر کشاورزان تمام می‌شود. حاتمیان با بیان اینکه شهریور ماه سال گذشته جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم اعلام نمود اما با مخالفت دولت روبه‌رو شد، گفت: در کشور ایران برخلاف سایر کشورهای دنیا، کشاورز با هزینه‌های بالای سربار تولید مواجه است و درنهایت اگر دولت به‌عنوان تنها مشتری مطمئن برای خرید گندم وارد عمل نشود، کشاورزان دچار آسیب خواهند شد. نماینده درگز با اشاره به عدم پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان در سال گذشته اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت شد و این قشر دچار آسیب‌های مالی شدند. در قانون برنامه ششم آمده که به‌ازای تاخیر دولت، با همان نرخ رایجی که بانک، دیرکرد اخذ می‌کند، باید به کشاورزان دیرکرد پرداخت شود. حاتمیان در ادامه گفت: کشاورزان باید یاد بگیرند که محصولی باکیفیت تحویل دهند گرچه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی، در میان این قشر آموزش اعمال می‌کند اما متاسفانه آموزش‌ها ازسوی برخی کشاورزان رعایت نمی‌شود.

 مدیریت بازار سهام بعد از خروج امریکا از برجام: خروج امریکا از برجام، از دید کارشناسان حقوقی لزوما به معنای اعاده فوری و حتمی تمام تحریم‌ها علیه ایران نبوده و این موضوع به واکنش ایران، مرجع اتخاذ تصمیم تحریم و مهم‌تر از همه بند 37 برجام و قید عطف به ماسبق نشدن اعاده تحریم‌ها به قراردادهای منعقده در فاصله امضای برجام تا اعاده تحریم‌ها، برمی‌گردد. یک کارشناس بازار سرمایه گفت: طی هفته‌های اخیر، بازار سهام کشور، با موضوعات اقتصادی و سیاسی متعددی دست به گریبان بوده است. ولی نادی قمی با بیان اینکه در چند سال اخیر افزایش قیمت‌های جهانی مواد خام، افزایش قیمت ارز و کاهش تورم (و به تبع آن کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی) ازجمله عوامل رونق بازار سهام بوده است، اظهار داشت: البته بی‌ثبات شدن نقدینگی نیز خود را در قالب نوسان بازارهای مختلف ازجمله بازار سهام نشان داده است. به گزارش سنا، وی افزود: در حال حاضر قیمت مواد خام در بازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست‌های تعرفه‌یی امریکا در وضعیت باثباتی قرار ندارد. در بازار داخل هم اگرچه نرخ دلار 4200 تومان تعیین شده، بالاتر از میانگین نرخ ارز در سال 1396 است اما افزایش نزدیک به 15درصدی قیمت رسمی ارز که به‌عنوان نرخ ارز در تعیین قیمت نهاده‌های تولید (مواد اولیه) شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی (به‌عنوان شرکت‌های شاخص‌ساز بازار سهام) به کار می‌رود و نیز ابهام در قیمت رسمی ارز (براساس پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی قیمت دلار بیش از 5 هزار تومان درنظر گرفته شده است) بازار را با مشکلاتی مواجه کرده است. نادی قمی تصریح کرد: درخصوص نرخ تنزیل بازار سهام باید گفت که بدون اصلاح جدی نظام بانکی و تعیین‌تکلیف مطالبات نمی‌توان انتظار داشت که نرخ سود سپرده‌های بانکی به‌عنوان مبنای اصلی تعیین‌کننده نرخ تنزیل بازار سهام، کاهش یابد.

 

ارسال نظر