بورس‌کالا مدافع تقویت تعاونی‌ها است

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۹۳
بورس‌کالا مدافع تقویت تعاونی‌ها است

طی ماه‌های اخیر در بررسی فعالیت تعاونی‌ها مشاهده شد که برخی آنها در دو حوزه «قیمت» و «نحوه توزیع» محصولات به اعضای خود، تخلفاتی داشتند که برای این تعاونی‌های متخلف، محدودیت‌هایی در روند خرید محصول از بورس کالا اعمال شده است. به گزارش ایسنا، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران، با بیان مطلب فوق عنوان کرد: مشاهده تخلف‌هایی از سوی برخی تعاونی‌ها در روند خرید و توزیع محصولات به اعضای خود باعث شد تا با هماهنگی وزارت صمت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، میزان سهمیه دو برابری که برای تعاونی‌ها درنظر گرفته شده بود، برای متخلفان به سطحی معادل خریداران عادی تقلیل یابد که در صورت مشاهده ادامه تخلف از سوی این تعاونی‌ها، در میزان و ارائه سهمیه برای آنها تجدیدنظر خواهد شد. سلطانی‌نژاد به اهداف حضور تعاونی‌ها در معاملات بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: تعاونی‌ها برای این ایجاد شده‌اند که با خرید محصولات از بورس کالا، فعالیت توزیع محصول بین اعضای خود را به شیوه‌یی مطلوب انجام دهند که این رویداد در حال انجام است. وی عنوان کرد: موضع بورس کالای ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین وزارت تعاون و وزارت صمت، توسعه فعالیت تعاونی‌ها و توزیع هر چه بهتر محصولات میان اعضای آنها است چراکه گسترش تعاونی‌ها به‌عنوان مظهر اقتصاد مردمی، اثر مستقیمی در توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور دارد. مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: هم‌اکنون تعاونی‌های زیادی در بورس کالای ایران حضور دارند که به صورت کارا، اقدام به تخصیص و توزیع مناسب محصولات براساس سهمیه اعضای خود می‌کنند و هیچ مشکلی نیز در روند و توسعه فعالیت این تعاونی‌ها در بورس کالا وجود ندارد. سلطانی‌نژاد با تاکید بر اینکه این محدودیت‌ها تنها برای متخلفان بوده و سایر تعاونی‌های قانونمند به فعالیت خود در بورس ادامه می‌دهند، افزود: تعاونی‌ها باید مانند یک انجمن صنفی، حافظ منافع اعضای خود باشند نه آنکه با استفاده از امتیازهای تعاونی در جهت منفعت شخصی اقدام کنند؛ با همه این تفاسیر تاکید می‌کنم که بورس کالای ایران مدافع فعالیت تعاونی‌ها در روند معاملات است.

 حمایت از تولید ایرانی با تامین ‌مالی صنایع

در سویی دیگر، محمودرضا خواجه‌نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن از انتشار ۱۰۰۰ میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، در بورس کالای ایران خبر داد.

به گزارش سنا، وی درخصوص این اوراق گفت: درراستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و برای تامین مالی شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، سلف موازی استاندارد

پلی استایرن در بورس کالای ایران عرضه شد. وی

با اشاره به محصول پلی استایرن انبساطی نسوز به‌عنوان یکی از محصولات مهم صنعت پتروشیمی که به‌عنوان دارایی پایه اوراق سلف موازی استاندارد درنظر گرفته شده است، گفت: قیمت اعمال دراختیار خرید تبعی قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به‌علاوه سود معادل ۱۸درصد سالانه و قیمت اعمال دراختیار فروش تبعی به قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل 17.5درصد سالانه است و همچنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه نیز قیمت دارایی پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه سود معادل ۱۷درصد سالانه به‌صورت روزشمار است. خواجه‌نصیری در زمینه بازده این اوراق تصریح کرد: در صورتی که قیمت دارایی پایه در سررسید بیشتر از 1.18 ضربدر قیمت دارایی پایه در عرضه اولیه باشد، ناشر می‌تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد پلی‌ استایرن به قیمت 1.18 ضربدر قیمت دارایی پایه در عرضه اولیه از دارندگان اوراق اقدام کند که در این صورت بازدهی سالانه اوراق سلف حداکثر ۱۸درصد خواهد بود اما در صورتی که قیمت دارایی پایه در سررسید کمتر از 1.175 ضربدر قیمت دارایی پایه در عرضه اولیه باشد سرمایه‌گذاران می‌توانند از اختیار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش قرارداد به قیمت 1.175 ضربدر قیمت دارایی پایه در عرضه اولیه به ناشر اقدام کنند و در نتیجه بازدهی سالانه اوراق سلف حداقل 17.5درصد خواهد بود.

مدیرعامل تامین سرمایه درباره چگونگی پرداخت سود این اوراق گفت: اوراق سلف موازی استاندارد سود بین دوره‌یی ندارد و خریدار می‌تواند در پایان دوره نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی باتوجه به قیمت پلی استایرن در سررسید و براساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند. مدت قرارداد یک سال از تاریخ شروع عرضه اولیه خواهد بود.

وی افزود: بازارگردان براساس مدل بازارگردانی تضمین حداقل قیمت، نقد شوندگی اوراق را قبل از سررسید تعهد می‌کند و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود ۱۷درصد سالانه به‌صورت روزشمار به‌علاوه قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه، بازخرید خواهد کرد. کارمزد خرید و فروش اوراق نیز براساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‌شود.

 تامین مالی موفق صنعت پتروشیمی

در سویی دیگر و در جریان معاملاتی روز یک‌شنبه تالار نقره‌یی، مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی پتروشیمی انتخاب به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد ریال طی روز گذشته در بورس کالای ایران با موفقیت به پایان رسید.

بر این اساس، طی روز یک‌شنبه عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، به تعداد ۱۴ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ قرارداد و با قیمت پایه ۶۸ هزار و ۸۵ ریال در هر قرارداد یک کیلوگرمی، به ارزش حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال انجام شد که باتوجه به وجود تقاضای خرید بالاتر از میزان عرضه، مرحله نخست انتشار این اوراق با موفقیت پایان یافت. همچنین، معاملات ثانویه این اوراق نیز از ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۷ آغاز شده و تا

۳۰ اردیبهشت ماه ۹۸ ادامه خواهد داشت. براساس اطلاعیه عرضه، قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به‌علاوه ۱۷درصد سالانه به‌صورت روز شمار؛ همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است.

درصورتی که دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت «117.5درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کنند، این اوراق در سررسید برای سرمایه‌گذاران بازدهی یک‌ساله حداقل 17.5درصدی خواهد داشت. اما درصورتی که شرکت توسعه صنایع پتروشیمی

پلی استایرن انتخاب نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۸درصد قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کند، بازدهی سالانه اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۸درصد خواهد بود. این گزارش می‌افزاید؛ تامین مالی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی پتروشیمی انتخاب از بورس کالا در حالی در مرحله اول پایان یافت که میزان تقاضا نزدیک به سه هزار قرارداد بیشتر از میزان عرضه بود. در پایان گفتنی است سررسید این اوراق یک سال پس از تاریخ عرضه اولیه و دوره تحویل حداکثر یک ماه پس از سررسید قرارداد است؛ ضمن اینکه دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت، عدم ارائه درخواست جهت تحویل فیزیکی کالا، ۱۰ روز تقویمی پیش از تاریخ سررسید اوراق به منزله انصراف از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود. این در حالی است که حداقل اوراق جهت تسویه فیزیکی ۲۰ هزار قرارداد معادل ۲۰ تن است.

 

ارسال نظر