تامین مالی جمعی، شتابگر تامین مالی استارت‌آپ‌ها

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۰۸

تامین مالی جمعی سریع‌ترین و بهترین راه تامین مالی استارت‌آپ‌ها به شمار می‌رود. با این روش شرکت‌ها می‌توانند شاهد حضور پرشمار مردم در جمع‌آوری نقدینگی باشند. مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص دستورالعمل جدید شورای عالی بورس در زمینه تامین مالی جمعی بیان کرد: Crowd funding یا تامین مالی جمعی طی

10 سال گذشته توانست در بازارهای مهم اقتصادی جایگاه خود را پیدا کند. دلیل این موضوع نیز سهولت برای تامین مالی شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌هاست. به گزارش سنا، وی در ادامه بیان کرد: در این روش میزان مشارکت افراد افزایش می‌یابد و جمع‌آوری وجوه با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. تامین مالی جمعی راه آسان‌تر استفاده از صندوق‌های جسورانه است. در واقع این روش نوع دیگری از جمع‌آوری منابع برای کسب و کارهای نوپا به شمار می‌رود. طحانی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد کشور طی سال‌های اخیر به سمت رونق هرچه بیشتر شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها حرکت می‌کند، چنین بستری برای تامین مالی علاوه بر افزایش تولید داخلی می‌تواند در بحث اشتغال‌زایی نیز اثرگذاری جدی داشته باشد.

این کارشناس بازار در ادامه در خصوص مشخصه‌های اصلی این ابزار بیان کرد: تامین مالی جمعی عمدتا برای تامین مالی خرد کاربرد دارد و کمتر در زمینه شرکت‌های بزرگ کارایی دارد. همچنین فرآیند استفاده از آن نسبت به صندوق‌های جسورانه بسیار راحت‌تر است و شرکت‌های تازه تاسیس می‌تواند سریع‌تر به هدف تامین مالی برسند. مهدی طحانی در خصوص لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه بیان کرد: در سال‌های گذشته ابزارهای نوین بسیاری در بازار سرمایه رونمایی شد. تجربه استفاده از این ابزارها نشان داده که لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش میان مردم بسیار مهم است. وی بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا مردم از چنین ابزارهایی حمایت داشته باشند و توسعه واقعی کسب و کار را رقم بزنند. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم‌انداز استقبال از این ابزار بیان کرد: با توجه به جمعیت جوان و تحصیلکرده در کشور، تامین مالی جمعی می‌تواند ابزار مالی بسیار خوبی برای کمک به پروژه‌ها و شرکت‌ها باشد. طحانی افزود: چشم‌انداز بسیار روشنی پیش روی این ابزار وجود دارد. در همین زمینه صاحبان کسب و کار باید تلاش کنند تا زمینه فعالیت‌های خود را به خوبی به مردم معرفی کنند تا مردم با رغبت بیشتری در این زمینه فعالیت کنند.

 

ارسال نظر