موج امیدواری در بازار سهام

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۲۵

گروه بورس|

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در تمام روز‌‌های معاملاتی هفته گذشته مثبت بود و در مجموع با افزایش یک هزار و 249واحد رقم 94هزار و 940واحدی را در آخرین روز داد و ستد‌ها به خود اختصاص داد. بر این اساس همزمان با شروع نخستین روز‌ کاری هفته گذشته سفر‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیرامون مذاکرات در حوزه برنامه جامع اقدام مشترک با کشور‌های چین، روسیه و بلژیک شروع شد و در ادامه روز‌های هفته نیز خبر‌های مثبتی در راستای حفظ و بقای برجام توسط سایر کشور‌‌های متعهد به گوش رسید. در همین حال یکی دیگر از دلایل روند مثبت بازار سهام پس از خروج امریکا از معاهده بین‌المللی را می‌توان اطمینان جامعه سهامداری به بقای برجام در نظر گرفت چراکه اغلب معامله‌گران بازار سهام به این نتیجه رسیده‌اند که سایر طرف‌های برجام که در گذشته هم شرکای تجاری ایران بودند اکنون نیاز مبرمی به تعامل با بازار‌های مالی کشور دارند. از این رو پیش‌بینی‌ها از روند معاملاتی بورس کشور حاکی از این است که با نزدیک شدن به فصل مجامع در کنار پیش‌بینی ارزنده بودن قیمت سهم‌های شرکت‌های بورسی، سود تقسیمی شرکت‌ها افزایش چشم‌گیری را پس از مدت‌ها اصلاح قیمتی تجربه کنند.

 رشد 1.3 درصدی شاخص

بر این اساس شاخص بورس در هفته‌یی که گذشت با ۱۲۴۹واحد افزایش معادل 1.3درصد رشد کرد. همچنین در هفته‌یی که گذشت تعداد 7544میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 17هزار و 994میلیارد ریال در بیش از 273هزار دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 34، 23و 16درصد افزایش را تجربه کردند. این درحالی است که تعداد 80 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در این مدت در بورس تهران به ارزش کل بیش از 819 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 27و 27درصد کاهش همراه شدند. براساس این گزارش شاخص بازار اول نیز در این مدت با 917واحد افزایش به رقم 67614 واحد و شاخص بازار دوم با 2501واحد افزایش به عدد 212832واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با 1.375درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 1.19درصد رشد مواجه شدند.

  افزایش حجم مبادلات هفتگی

افزون بر این در پی داد و ستد دو هزار و 154میلیون ورقه بهادار به ارزش 9هزار و 412میلیارد ریال طی 5 روز کاری در فرابورس ایران، حجم و ارزش مبادلات نسبت به هفته ماقبل به ترتیب 68 و 1.5درصد رشد کرد. افزون بر این در هفته گذشته شاخص کل فرابورس با 2.6درصد رشد نسبت به هفته ماقبل در رقم 1097واحدی قرار گرفت و بدین‌ترتیب بازدهی آن از آغاز این ماه به 3.2درصد رسید. در میان بازارهای فرابورس ایران هم حجم و هم ارزش بازارهای اول و دوم در مقایسه با هفته ماقبل افزایش یافت و در بازار پایه نیز درحالی حجم دادوستدها 102درصد رشد کرد که ارزش مبادلات در این بازار با رشد ناچیز 2درصدی مواجه شد. بدین‌ترتیب طی هفته جاری بازارهای اول و دوم در مجموع میزبان نقل‌وانتقال 779میلیون سهم به ارزش بیش از یک هزار و پانصد میلیارد ریال بودند. علاوه بر این در تابلوهای مبادلاتی بازار پایه نیز شاهد دست به دست شدن یک هزار و 343میلیون سهم بودیم که این حجم از دادوستدها ارزش 775میلیارد ریالی را رقم زد. بر این اساس مبادلات تابلو «پایه ب» رشد 126و 25درصدی را در حجم و ارزش به همراه داشت اما تابلوهای «پایه الف» و «پایه ج» با افت حجم و ارزش مبادلاتی مواجه شدند. از سوی دیگر معامله‌گران در بازار ابزارهای نوین مالی 31میلیون ورقه را به ارزش افزون بر 7هزار و 100میلیارد ریال دست به دست کردند که در پی افت و رشد 4درصدی در حجم و ارزش مبادلات، میزان این دادوستدها نسبت به هفته ماقبل چندان تغییر نکرد.  همچنین در این بازار 7میلیون ورقه بدهی به ارزش 6 هزار و 465میلیارد ریال 23 میلیون ETF به ارزش 358میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت. نگاهی به ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز حاکی از آن است که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار گرفتن 16درصد از ارزش کل معاملات خرد در جایگاه نخست قرار گرفته و گروه‌های فلزات اساسی، انبو‌ه‌سازی، املاک و مستغلات نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. در مجموع ارزش مبادلات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خرید و فروش و SME طی این هفته به 2هزار و 140میلیارد ریال رسید. همچنین از رویدادهای مهم هفته‌یی که گذشت، می‌توان به پذیره‌نویسی 200هزار ورقه اجاره شرکت مهندسی و ساختمانی صبانفت در نماد «صبا14011» در بازار ابزارهای نوین مالی اشاره کرد.

 

ارسال نظر