شاخص در کانال 94000 واحد

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۰۸

گروه بورس  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با افزایش 274 واحدی همراه شد و توانست رقم 94 هزار و 165 واحدی را به خود اختصاص دهد. در همین حال، برخی کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که حمایت سهامداران حقوقی در معاملات روز گذشته منجر به رشد نماگر بورس شد. بر این اساس، در داد و ستدهای روز گذشته بورس تهران سرمایه‌گذاران بیش از 703 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند. ارزش مبادلات دیروز بیش از یک‌هزار و 434 میلیارد ریال بود و در 50 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین، بورس تهران شاهد رشد دسته‌جمعی هفت شاخص منتخب خود بود. این در حالی است که، شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 156 و 793 واحد ارتقا یافتند. همچنین، نمادهای شرکت ارتباطات سیار، سایپا، پتروشیمی جم و پتروشیمی مبین دیروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. این در حالی بود که صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، تاپیکو و ملی مس با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. افزون بر این، صنایع خودرو، فلزات اساسی و تامین آب، برق و گاز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

بر این اساس، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سیمان هگمتان، آلومینیوم ایران، نساجی بروجرد، سیمان دورود، صنایع کاشی و سرامیک سینا، دارویی لقمان و سیمان تهران بود. در مقابل نمادهای تولید مواد اولیه دارو پخش، لنت ترمز ایران، افست، قند نقش جهان، شهد ایران، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان و توسعه شهری توس گستر با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. به گزارش سنا، سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام سایپادیزل، اوراق صکوک سایپا، سهام سرمایه‌گذاری سایپا، سهام آلومینیوم ایران و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در نمادهای برتر روز گذشته بیش از 71میلیون تقاضا برای انواع اوراق ثبت شد. در مقابل اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری مشهد با بیشترین عرضه‌ها به کار خود پایان دادند.

در پایان معاملات دیروز سایپا با معامله 56 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و پتروشیمی مبین با معامله 99میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

 توقف نماد معاملاتی در بازار دوم

در سویی دیگر، معاملات فرابورس ایران دیروز درحالی پایان یافت که در مجموع بازار‌های اول و دوم فرابورس شاهد جا‌به‌جایی نزدیک به 133میلیون سهم به ارزش بالغ بر 352 میلیارد ریال بودیم. در این میان نماد «زاگرس» که بیشترین ارزش معاملاتی را در بازارهای اول و دوم به خود اختصاص داده است به‌دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز سه‌شنبه، در پایان معاملات متوقف شد. همچنین، دیروز شاخص کل فرابورس ایران با بیش از 7 واحد افزایش در ارتفاع بالاتر از 1081 واحدی ایستاد و حجم معاملات در بازار‌های 9‌گانه بیش از 348 میلیون ورقه و ارزش آن به بیش از 2 هزار و 49 میلیارد ریال رسید. در مجموع بازار‌های اول و دوم فرابورس نیز شاهد جا‌به‌جایی نزدیک به 133 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 352میلیارد ریال بودیم که در این میان نماد «زاگرس» با بیش از 120 میلیارد ریال ارزش، بیشترین ارزش معاملاتی و سهامی ذوب‌آهن اصفهان با بیش از 57 میلیون جابه‌جایی سهم، بیشترین حجم معاملاتی را در بازارهای اول و دوم به خود اختصاص دادند. علاوه بر این، بیش از 209 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 172 میلیارد ریال در سه تابلوی بازار پایه و نزدیک به 4 میلیون ورقه بهادار متعلق به صندوق‌های قابل معامله (ETF) به ارزش افزون بر 56میلیارد ریال در روز گذشته معامله شدند.

بر این اساس، در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز دیروز بیش از یک‌میلیون ورقه بهادار با ارزشی بالغ بر یک هزار و 409میلیارد ریال جابه‌جا شد که با تغییر مالکیت 500هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 442میلیارد ریال، «اشاد94» بیشترین حجم و ارزش را در معاملات این بازار به خود اختصاص داد. همچنین، نگاهی به معاملات تابلو تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد بیش از 90 هزار ورقه تسه با ارزشی بالغ بر 59 میلیارد ریال معامله شده است و امتیاز تسهیلات مسکن مهر 96 با بیشترین حجم و ارزش همچنان در صدر معاملات این تابلو قرار دارد. افزون بر این، دیروز همچنین نماد‌های «ذوب»، «زاگرس» و «اپرداز» به ترتیب پر‌بیننده‌ترین نماد‌ها بودند و نماد‌‌‌های «زاگرس» و «ذوب» با بیش از 4 واحد تاثیر، مثبت‌ترین اهرم‌های‌ شاخص کل فرابورس شناخته شدند.

در عین حال نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز سه‌شنبه مورخ 25 اردیبهشت 1397 در پایان معاملات روز یک‌شنبه متوقف شد.

 

ارسال نظر