نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۲۸

 توقف نماد بانکی و بیمه‌ای در بورس: آخرین لیست منتشره در بورس تهران نشان می‌دهد که در بین ۲۳ شرکتی که نماد آنها در بورس متوقف شده، نماد یک بانک و یک بیمه نیز در تالار شیشه‌یی متوقف است. به گزارش ایبنا، بورس اوراق بهادار تهران با انتشار آخرین لیست توقف نمادها، اعلام کرد که ۲۳ نماد در بورس متوقف هستند که در بین آنها نماد بانک پاسارگاد و بیمه آسیا نیز وجود دارد. براساس این گزارش، نماد بانک پاسارگاد از ۲ آذر ماه سال ۹۵ و نماد بیمه آسیا از ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۷ تا به امروز متوقف شده است.

 ۲۰ ماه توقف برای یک نماد

همچنین ۲۱ نماد معاملاتی دیگر در بورس متوقف هستند که نماد شرکت کنتورسازی «آکنتور» با توقف از ۱۳ شهریور ماه ۹۵، طولانی‌ترین زمان توقف را در بین همه شرکت‌ها به خود اختصاص داده است.

 تابلو ایست معاملاتی

نگاهی دقیق‌تر به آمار نمادهای ممنوع‌المعامله مشخص می‌کند که شرکت‌های «به پرداخت ملت، واسپاری ملت، سرمایه‌گذاری ملت، فیبر ایران،

حمل و نقل توکا، داروسازی زهراوی، داروپخش، مپنا، سیمان خاش، سیمان فارس نو، سیمان قائن، سیمان سفید نی‌ریز، صنایع آذرآب، صنعتی آما، آلومینیوم ایران، لوله و ماشین‌سازی ایران، پشم شیشه ایران، ‌معادن منگنز ایران، ‌های وب و گروه صنعتی ملی» نیز با توقف نماد مواجه شده‌اند و هیچ‌گونه معامله‌یی روی این نمادها صورت نمی‌گیرد.

 دلایل توقف نمادها در تالار شیشه‌ای

گفتنی است توقف نماد شرکت‌ها در بورس با دلایلی همانند «برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده، افشای اطلاعات با اهمیت، شفاف‌سازی صورت‌های مالی، تغییرات مهم در ساختار شرکت و...» صورت می‌گیرد و تا زمانی که این موارد مرتبط با هر شرکت برطرف نشود، سازمان بورس و اوراق بهادار برای حفظ منافع سهامداران و شفاف شدن اطلاعات مبهم ناشران، اجازه بازگشایی نماد و آغاز دوباره خرید و فروش سهام این‌گونه شرکت‌ها را صادر نمی‌کند.

 کاهش 2.7درصدی شاخص بورس از ابتدای سال ۹۷: آمارهای منتشر شده از سوی بورس تهران نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون در مدت

۲۹ روز معاملاتی شاخص بورس ۲۵۹۹ واحد معادل 2.7درصد کاهش را به ثبت رسانده است. بر این اساس، از ابتدای سال تاکنون در مدت ۲۹ روز معاملاتی، تعداد ۲۱ میلیارد و ۳۱۰ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۵۱ هزار و ۱۷۱ میلیارد ریال در یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۴ دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۱۴ میلیارد و ۴۳۲میلیون سهم به ارزش ۲۷ هزار و ۴۲میلیارد ریال در ۶۰۴ هزار و ۴۱۱ نوبت در بازار اول، ۶میلیارد و ۹۶۵ میلیون سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۳۴۷میلیارد ریال در ۶۸۰ هزار و

۶۷۳ نوبت در بازار دوم، ۵میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۳۹۳ میلیارد ریال در ۳ هزار و ۴۷۹ نوبت در بازار بدهی، ۷۹ هزار سهم به ارزش 1.7 میلیارد ریال در ۱۷۱ نوبت در بازار مشتقه و ۴۳۰ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۴هزار و ۳۸۷ میلیارد ریال در ۲۱ هزار و ۳۰نوبت مورد معامله قرار گرفته است. این گزارش می‌افزاید: شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۹۶هزار و

۲۸۹ واحد آغاز کرده است تاکنون به رقم ۹۳هزار و ۶۹۱ واحد رسید که حکایت از ثبت افت ۲۵۹۹واحدی و کاهش 2.7درصدی دارد. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۱۴۲۷ واحد افت و شاخص بازار دوم با ۷۷۳۱ واحد کاهش مواجه شده‌اند.

 رشد قیمت سهام شرکت‌های دارویی: شاخص‌ها در بازار امریکا آخرین روز کاری هفته را با افزایش سپری کردند در حالی که بیشترین میزان رشد صنایع داروسازی و بهداشت و سلامت به ثبت رسید. به گزارش سنا، افزایش قیمت سهام شرکت‌های دارویی و سلامت در آخرین روز کاری هفته در بازار امریکا به ثبت رسید. در حالی که رییس‌جمهور امریکا در تازه‌ترین سخنرانی‌های خود اعلام کرد که تصمیم به کنترل نرخ دارو دارد و تصمیمات سیاسی آتی هیچ تاثیری بر قیمت دارو نخواهد داشت. براساس این گزارش، در بازار وال استریت، رشد چشمگیر قیمت صنایع بهداشتی و سلامت موجب کاهش قیمت سهام شرکت‌های تکنولوژی مخابراتی و بانکی‌ها شد. در این بین، شاخص اس‌اند پی با رشد 4.6درصدی رو به رو شد و شاخص داوجونز نیز با رشد 0.4درصدی همراه شد. نزدک نیز در این میان 0.03درصد منفی شد. پس از اینکه، ترامپ در خصوص تسهیلات روی صنایع داروسازی و بهداشت و سلامت با کابینه خود جلسه تشکیل داد، قیمت سهام این صنایع با رشد چشمگیری همراه شد. در این میان، قیمت سهام شرکت دارویی Regeneron با رشد 6.2درصدی رو به رو شد قیمت سهام شرکت دارویی CVS رشد 3.2درصدی داشت و شرکت دارویی بیوژن با افزایش 3.1درصدی قیمت سهام همراه شد. در سوی دیگر، قیمت سهام شرکت‌های تکنولوژی که از ابتدای سال جاری با رشد 10.8درصدی همراه شده بود، بیشترین روند منفی را در شاخص اس‌اند پی از آن خود کرد.

 

ارسال نظر