سهامداران سهامداری کنند

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۳۸
سهامداران سهامداری کنند

گروه بورس  مسعود کریمی

 در اواسط هفته گذشته بازار سهام به ریزش‌های خود پایان داد و با افزایش بیش از 750واحدی به استقبال اعلام موضع ایالات متحده امریکا درخصوص خروج از برنامه جامع اقدام مشترک رفت. در همین شرایط همزمان با حمایت رسمی سایر کشور‌های متعهد از برجام طی هفته گذشته، حسن روحانی مهلت چند هفته‌یی برای اعلام موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام در پی رایزنی با سایر کشور‌ها را اعلام کرد. بنابراین در آخرین روز‌ کاری هفته گذشته برخی از سهامداران، دارایی سهامی خود را تبدیل به نقدینگی کردند و در کنار سرمایه‌های ترسو سریعا از روند معاملاتی خارج شدند. این دست از بازیگران بورس کشور که معمولا با رشد شاخص‌های اقتصادی و افزایش نماگر‌های تالار شیشه‌یی اقدام به خرید سهام با هر قیمتی بدون توجه به وضعیت بنیادی و تکنیکالی سهام می‌کنند معمولا با تغییر در شرایط اقتصادی و سیاسی از بورس خارج می‌شوند.

این درحالی است که این گونه رفتار‌ها در بازار‌های مالی با ماهیت اصلی سرمایه‌گذاری در بازار سهام تفاوت فاحشی دارد و بیشتر هدف از این اقدامات نوسان‌گیری و کسب سود زیاد در بازه زمانی کوتاه‌مدت است. اما در چنین مواقعی این نکته را نباید فراموش کرد که استراتژی بلندمدت خرید و نگهداری سهام می‌تواند، ریسک‌های زیادی را پوشش دهد و سود قابل ملاحظه‌یی هم در پی داشته باشد. به هر حال در داد و ستد‌‌های روز چهارشنبه برآیند معاملاتی بورس تهران مثبت رقم خورد و چشم‌انداز روشنی برای ادامه فعالیت سهامداران با حذف یک ریسک سیاسی بزرگ ایجاد شد.

در همین حال اغلب صاحب‌نظران بازار سرمایه بر این باورند که سرمایه‌گذاران بورسی ‌باید به دور از رفتار هیجانی داد و ستد‌های خود را در بازار از سر گیرند و به نوعی سهامداری کنند چراکه پیش از خروج ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک، بازار سهام چنین ریسکی را طی چند هفته با ریزش‌‌های زیاد پیش‌خور کرد. بنابراین درحال حاضر قیمت سهام اکثر صنایع و شرکت‌ها، اصلاحات لازم را تجربه کرده‌اند و خوشبختانه پتانسیل افزایش قیمت در اکثر سهم‌های بورسی موجود است. در همین حال در صورتی که 6 کشور بزرگ جهانی بتوانند منافع ایران را بدون حضور امریکا از برجام تامین کنند به ‌طور قطع حذف ترامپ تاثیر قابل ملاحظه‌یی در جریان معاملاتی بورس تهران ندارد چراکه در 30 الی 40سال گذشته هم تعامل اقتصادی خاصی بین ایران و امریکا صورت نگرفته و به تبع آن بازار سهام برای ادامه حیات و توسعه خود نیاز مبرمی به حضور این کشور نخواهد داشت.

 رشد نماگر‌‌های بورس

در همین رابطه و در پایان معاملات هفته منتهی به هجدهم اردیبهشت ماه سال جاری، شاخص کل نسبت به هفته ماقبل با 1/0درصد افزایش معادل 79واحد رشد همراه شد و رقم 93هزار و 691 واحدی را به خود اختصاص داد. بر این اساس شاخص بازار اول با 233واحد افزایش به رقم 66 هزار و 697 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 775واحد کاهش عدد 198هزار و 755واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با 3/0درصد افزایش و شاخص بازار دوم با 4/0درصد کاهش نسبت به هفته ماقبل مواجه شدند. افزون بر این در 5 روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 14هزار و 663 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته ماقبل 141درصد افزایش را تجربه کرده است. این درحالی است که تعداد 5هزار و 634 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 236هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 139و 52 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند. براساس این گزارش تعداد 109میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از یک هزار و 125میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 106و 110درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل همراه شدند.

 صعود آیفکس

در سویی دیگر طی هفته معاملاتی منتهی به بیست و یکم اردیبهشت ‌ماه سال جاری شاخص کل فرابورس در آخرین روز کاری در سطح 1070واحدی ایستاد و 1.2درصد نسبت به ابتدای هفته گذشته صعود کرد. بر این اساس سومین هفته معاملاتی فرابورس ایران در اردیبهشت ‌ماه با ثبت دادوستد یک ‌هزار و 283میلیون ورقه بهادار در 150هزار دفعه صورت گرفت که ارزش این دادوستدها 9هزار و 274میلیارد ریال بود. این درحالی است که معاملات بازارهای فرابورس ایران نیز درحالی هفته گذشته ادامه یافت که بهترین عملکرد در رشد حجم معاملات را به ترتیب بازار پایه و اول و بهترین عملکرد در رشد ارزش معاملات را بازار‌های دوم و اول کسب کردند. علاوه بر این در مجموع بازارهای پایه 664 میلیون سهم به ارزش 788میلیارد ریال و در مجموع بازار‌های اول و دوم نیز 585 میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و 391میلیارد ریال مبادله شدند. این درحالی است که آمار سایر بازار‌های فرابورسی همچنین حاکی از دادوستد به ترتیب تعداد 32و 1.4میلیون ورقه به ارزش 7هزار و

88 و 5.7 میلیارد ریال در بازار ابزار‌های نوین مالی و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط است. از سویی دیگر بیشترین تعداد معاملات در هفته منتهی به 24فروردین متعلق به بازار پایه فرابورس با 60 هزار نوبت معاملاتی بود که 66 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. همچنین نگاهی به ابزارهای معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی حاکی از آن است که افزایش ارزش معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب 1، 65 و 44درصد و افزایش حجم معاملات این 3 ابزار به ترتیب 4، 50 و 39درصد بوده است. این درحالی است که همزمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس ایران نیز به 2هزار و 134میلیارد رسید که گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان 401میلیارد ریال 19درصد از ارزش کل معاملات را از آن خود کرد و در صدر ایستاد. بر این اساس گروه‌‌های فلزات اساسی و فعالیت‌های کمکی به نهاد‌‌های مالی واسط نیز به ترتیب 14و 10درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

 

ارسال نظر