نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۹۱

 انتقال تجربه بورس ایران به گرجستان: وزیر دارایی گرجستان خواهان انتقال تجربیات بورس ایران شد و وزیر اقتصاد ایران از برنامه واگذاری 900واحدی صنعتی دولتی طی سال جاری خبر داد. به گزارش سنا، دمیتری کومسیشویلی وزیر دارایی گرجستان در دیدار با وزیر اقتصاد ایران در تهران گفت: فعالیت بورس گرجستان در مقایسه با بازار سرمایه ایران بسیار اندک است. وی خواهان انتقال تجربیات بورس ایران و استفاده از آن در توسعه ظرفیت‌های بازار سرمایه گرجستان شد.

 بازار سهام دانمارک، منفی‌ترین بازار اروپا: بازارهای اروپایی در پی نگرانی از سخنرانی دونالد ترامپ بدون تغییر و گاهی با روند منفی به معاملات ادامه دادند. به گزارش سنا، سخنرانی ترامپ تاثیر بسیار زیادی بر بازار نفت خواهد داشت و این امر موجب نگرانی بازارها و افت شاخص‌ها در بازار اغلب کشورهای بزرگ شد. بر اساس این گزارش، شاخص یورواستاکس با افت 0.05درصدی رو‌به‌رو شد. در این میان بیشترین افت در بازارهای اروپا به بازار سهام دانمارک و به خصوص سهم شرکت تجهیزات پزشکی ویلیام دمنت تعلق گرفت که با افت بیش از 10 درصدی سهام این شرکت رو‌به‌رو شد. از سوی دیگر در بازار آلمان شرکت پست دوبچه با ارائه گزارش منفی عملکرد افت 6.7درصدی را از آن خود کرد. قیمت سهام شرکت یونیلور با ارائه گزارش عملکرد مثبت توانست 1.9درصد افزایش را به ثبت برساند. قیمت سهام شرکت داروسازی شایر با افزایش 2.8 درصدی قیمت سهام در بازار لندن رو‌به‌رو شد و شرکت دارویی تاکدای ژاپن برای خرید سهام این شرکت بریتانیایی به مبلغ 61.5میلیارد دلار موافقت کرد. در بازار ارز قیمت روپیه اندونزی با ضعیف‌ترین عملکرد خود نسبت به سال 2015 میلادی رو‌به‌رو شد در حالی که اوراق قرضه این کشور نیز با کاهش قیمت رو‌به‌رو شد.

 بهبود مدیریت بازار با عرضه سکه در بورس‌ کالا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عرضه سکه از طریق بورس کالا را باعث بهبود مدیریت بانک مرکزی بر بازار دانست. به گزارش سنا حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بورس فضای شفافی است که هر گونه سرمایه‌گذاری، مبادلات تجاری، عرضه و خرید کالاها و واریز و جمع‌آوری سرمایه در این بازار به نفع اقتصاد کشور است. حاجی‌دلیگانی گفت: حجم بالای نقدینگی که در کشور وجود دارد، اگر به سمت بازار بورس سوق پیدا می‌کرد این همه گرفتاری در کشور ایجاد نمی‌شد؛ مهم آن است افرادی که پول در اختیار دارند را به جای ورود به بازارهایی چون ارز و سکه و ایجاد اختلال در اقتصاد، به بازار سرمایه هدایت کنیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: باید این حجم زیاد از نقدینگی را با برنامه‌ریزی و اعتماد به بازار سرمایه، راهی ابزارهای مالی کنیم، چراکه این ابزارها هم مولد بوده و هم بدون لطمه زدن به بازارهای واقعی، سود مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند. وی به احتمال آغاز عرضه سکه در بورس کالا به جای طرح پیش فروش بانک مرکزی گفت: معاملات بورس کالا برای همه قابل رصد و شفاف است و عرضه سکه در بورس کالا می‌تواند به پایان التهاب‌های کنونی و آینده کمک کند. همچنین امکان مدیریت بازار از سوی بانک مرکزی نیز با عرضه سکه در بورس به مراتب راحت‌تر از شیوه‌های قبلی می‌شود و انجام این اقدام به سود کشور خواهد بود. گفتنی است، محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی نیز به تازگی اعلام کرد که این بانک قصد دارد با توجه به امکانات بورس کالا، حراج سکه را از حالت عرضه انحصاری خارج کند.

 فعالان بزرگ زعفران در معاملات آتی پیش‌قدم می‌شوند: یک تولیدکننده عمده زعفران گفت: با راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالا، کشاورز نسبت به قیمت محصول خود اطمینان پیدا می‌کند. به گزارش کالاخبر، منوچهر مالکی در خصوص استفاده از این نوع معاملات برای پیش‌بینی قیمت در آینده گفت: بورس کالا نهادی است که کشف قیمت و شفافیت را برای کشاورزان به همراه دارد و بر مبنای ابزارهایی همچون معاملات آتی، کشاورز می‌تواند برای تولید آینده خود برنامه‌ریزی کرده و نسبت به قیمت‌های احتمالی برآورد داشته باشد. وی افزود: با این امکان کشاورز نسبت به قیمت آتی محصول خود اطمینان پیدا می‌کند؛ گرچه ممکن است مدتی طول بکشد، کشاورزان با این روش معاملاتی به درستی آشنا شوند و به آن عادت کنند اما اینکه قرارداد آتی زعفران به زودی در بورس کالا راه‌اندازی می‌شود، جای خوشحالی دارد. وی تاکید کرد: کشاورز باید ابتدا روش انجام معاملات آتی زعفران را آموزش دیده و تجربه کند و قطعا پس از آشنایی از آن نیز استقبال خواهد کرد. از این‌رو لازم است، تولیدکنندگان و تاجران بزرگ زعفران برای ورود به معاملات آتی پیشرو باشند تا بقیه تولیدکنندگان خرد نیز آشنایی لازم را پیدا کرده و به سمت استفاده از ابزارهای نوین مالی در حوزه کشاورزی حرکت کنند. وی به تجربه موفق بورس کالا برای اجرای طرح خرید توافقی زعفران اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای این طرح نیز کشاورزان نسبت به چگونگی آن نگرانی داشتند، اما در حال حاضر همگی از اجرای آن استقبال می‌کنند، چرا که فرآیند تسویه آن بسیار خوب بود و زعفرانکاران پول حاصل از فروش محصول خود را سریع دریافت کردند و در این رابطه دولت نقش بسیار خوبی از خود ایفا کرد. این تولیدکننده زعفران در بیان دیگر نقاط قوت و مزایای اجرای این طرح به کمک مکانیسم شفاف بورس کالا گفت: با توجه به اینکه در اجرای طرح خرید توافقی، کشاورزان زعفران خود را به مباشران رسمی دولت تحویل دادند، محصول در انبارهای پذیرش شده در بورس بدون تقلب و طبق استانداردهای مشخص مورد آزمایش قرار گرفت و گریدبندی شد.

 

ارسال نظر