ورق معاملات برگشت

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۰۹

گروه بورس  

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با افزایش 316 واحدی همراه شد و درنهایت رقم 93 هزار و 165 واحدی را به خود اختصاص داد. از همین رو، برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اغلب صنایع صادرات‌محور در معاملات دیروز تحت‌تاثیر نرخ‌های غیررسمی دلار با افزایش قیمت مواجه شدند. این در حالی است که روز دوشنبه محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی از طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح سیاست‌های ارزی خبر داد که این موضوع هم به‌طور قطع می‌تواند تاثیر بسزایی در ساماندهی بازار ارز و به‌تبع آن بازار سهام داشته باشد.

بر این اساس، در بازار روز گذشته سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 870 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر 2 هزار و 642میلیارد ریال بود و در 36 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. همچنین، در بازار دیروز شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 294 و 299 واحد صعودی شدند. این در حالی است که، نمادهای فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گل‌گهر، فولاد خوزستان و پالایش نفت بندرعباس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند. این در حالی بود که نمادهای تاپیکو و ارتباطات سیار با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند. علاوه بر این، در بازار دیروز گروه‌های فلزات اساسی، رایانه و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. این درحالی است که، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای مس شهید باهنر، آلومینیوم ایران، ملی سرب و روی، دوده صنعتی پارس، الکتریک خودرو شرق، سالمین و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران بود. در مقابل نمادهای سیمان کردستانِ، دارویی لقمان، معادن منگنز، تاپیکو، ایرکا پارت صنعت، شیشه و گاز و سرمایه‌گذاری بهمن با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. براساس این گزارش، سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت شهرداری مشهد بیشترین تقاضا را ثبت کردند. به گزارش سنا، در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران با عرضه‌های سنگین تلاش کردند از اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران و سهام کنتورسازی ایران خارج شوند. در پایان معاملات ملی مس با معامله بلوکی 190 میلیون سهمی به ارزش 467 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشتند.

 آیفکس در رقم 1070 واحد

در سویی دیگر، در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران بیش از 23 واحد معادل 2درصد افزایش یافت و در ارتفاع بالاتر از 1070 واحدی ایستاد. این در حالی است که، حجم معاملات در بازار‌های نه‌گانه نزدیک به

250میلیون ورقه و ارزش آن به بیش از یک هزار و 461میلیارد ریال رسید. براساس این گزارش، در مجموع بازار‌های اول و دوم فرابورس شاهد جا‌به‌جایی نزدیک به 105میلیون سهم به ارزش نزدیک به 292میلیارد ریال بودند که در این میان نماد «زاگرس» با بیش از 40میلیارد ریال ارزش، بیشترین ارزش معاملاتی و سهامی ذوب‌آهن با بیش از 22 میلیون جابه‌جایی سهم، بیشترین حجم معاملاتی را در بازارهای اول و دوم به خود اختصاص دادند. از طرف دیگر، در روزی که گذشت سه‌تابلو بازار پایه میزبان جابه‌جایی بیش از 141 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 270میلیارد ریال معامله بودند. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز دیروز بیش از 953 هزار ورقه بهادار با ارزشی بیش از 784میلیارد ریال جابه‌جا شد که با تغییر مالکیت 158هزار ورقه بهادار به ارزش 119 میلیارد ریال،

«اخزا 606» بیشترین حجم و ارزش را در معاملات این بازار به خود اختصاص داد. همچنین معامله بیش از 3 میلیون ورقه بهادار متعلق به صندوق‌های قابل معامله (ETF) به ارزش افزون بر 60 میلیارد ریال رقم خورد.

 

 

ارسال نظر