نقش بازار‌ بدهی در تامین ‌مالی اقتصاد

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۰۸
نقش بازار‌ بدهی در تامین ‌مالی اقتصاد

جذب 14درصد نقدینگی کشور در بازار بدهی با عمر کمتر از یک دهه از افتخارات بازار سرمایه است و این بازار نقش موثری در تامین مالی اقتصاد دارد. مصطفی امیدقائمی نخستین مدیرعامل شرکت فرابورس ایران عملکرد بازار بدهی را با عمر کمتر از یک دهه قابل تقدیر دانست و عنوان کرد: در 7 الی 8 سال اخیر نزدیک به 14درصد نقدینگی کل کشور جذب بازار بدهی شده است. وی در خصوص عملکرد بازار بدهی و نقش این بازار در تامین مالی صنایع گفت: سیستم تامین مالی بازار سرمایه بسیار جوان است و تا پیش از بازبینی قانون در سال 84، چند تلاش ناموفق را تجربه کرد. به گزارش سنا، وی با اشاره به اینکه پس از اصلاح قانون بازار سرمایه در سال 84، جایگاه بازار بدهی مشخص شد، اظهار داشت: نخستین اوراق در سال 89 به فرابورس وارد شد و از آن به بعد بازار بدهی دوران جدیدی را آغاز کرد. امیدقائمی افزود: در حال حاضر حدود 200 هزار میلیارد تومان انواع اوراق در بازار بدهی کشور داد و ستد می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به این رقم باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با حجم بالغ بر 150هزار میلیارد تومان را اضافه کنیم که حدود 10 الی 15درصد نقدینگی کشور را در اختیار گرفته و موفقیت خوبی داشتند. امیدقائمی با اشاره به اینکه بازار بدهی جوان است اما خوب حرکت کرده است، تصریح کرد: در هر صورت سال‌ها تامین مالی در کشور ما از طریق بازار پول انجام شده و تغییر کامل این مسیر نیازمند زمان بیشتری است تا بازار بدهی جایگاه خود را در حافظه تاریخی افراد ثبت کند.

 رقابت با سپرده بانکی

وی با اشاره به اینکه درک تفاوت‌های بازار بدهی با سپرده بانکی برای جامعه زمانبر است، افزود: بازار بدهی از ظرفیت لازم برای رقابت با سپرده بانکی برخوردار است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به محدودیت‌های پیش روی بازار بدهی اشاره کرد و افزود: بازار بدهی در یک اقتصاد متلاطم با وجود تحریم‌های بین‌المللی، نوسان بالای نرخ ارز، نرخ بالای تورم و نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی در حال رشد و توسعه است و این شرایط مسیر توسعه آن را دشوار کرده است. وی تاکید کرد: جایگاه بازار سرمایه کشور در تامین مالی اقتصاد با وجود این محدودیت‌ها در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و در دوره زمانی کوتاه کمتر از یک دهه بازار سرمایه از طریق بازار بدهی توانسته است 14درصد از نقدینگی مردم را جذب کند که نشان‌دهنده عملکرد خوب این بازار با وجود عمر کم و جوان بودن آن است.

 تنوع ابزار

امیدقائمی با تاکید بر اینکه برای بررسی عملکرد یک بازار باید همه محدودیت‌های آن را در نظر گرفت و بعد قضاوت کرد، گفت: با وجود همه موانع پیش روی بازار بدهی، این بازار عملکرد خوبی داشته و توانسته مخاطبان قابل توجهی را در زمانی کوتاه جذب کند. وی با اشاره به تنوع ابزارهای بازار بدهی افزود: تنوع ابزارهای این بازار قابل دفاع است اما می‌تواند بیشتر شود. طراحی اوراق مشارکت، مشارکت قابل تبدیل به سهام یا کالا و صندوق‌هایی با درآمد ارزی می‌تواند به جذب بیشتر مخاطب در این بازار کمک کند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار بدهی در مسیر توسعه باید ابزارهای خود را متنوع‌تر کرده تا سرمایه‌گذاران با ذائقه‌های بیشتری را جذب کند. وی بازار بدهی را از افتخارات بازار سرمایه دانست و گفت: این بازار نقش موثری در تامین مالی بخش مولد اقتصادی دارد.

 بزرگ‌ترین صنایع بورسی

در سوی دیگر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، بزرگ‌ترین صنایع بورسی و فرابورسی از نظر ارزش معاملات را در پایان فروردین سال ۹۷ معرفی کرد که گروه اوراق مالی با 40 هزار و 720 میلیارد ریال در پایان فروردین 97 در‌ صدر بزرگ‌ترین صنعت بورسی از نظر ارزش معاملات ایستاد. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با 5هزار و 663میلیارد ریال و گروه فلزات اساسی با 4هزار و 272میلیارد ریال در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همچنین صنایع خودرو و ساخت قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، محصولات شیمیایی، استخراج نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و کک و سوخت هسته‌یی در مکان‌های سوم تا دهم بزرگ‌ترین صنایع بورسی و فرابورسی از نظر ارزش معاملات هستند. بر اساس این گزارش، صنایع پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش، محصولات چوبی، انبارداری و حمایت از فعالیت‌های حمل و نقل در رتبه‌های انتهایی این جدول ایستادند.

 

 

ارسال نظر