توجه ویژه‌ مجلس در برنامه ششم توسعه به بازار‌ سرمایه

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۷۰

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها و شناسایی فرصت‌ها برای اجرای پروژه‌های کلان در کشور را مهم دانست و عملکرد این نهاد را موفق ارزیابی کرد. محمدرضا پورابراهیمی عنوان کرد: این تامین مالی از محل‌های متنوعی ازجمله افزایش سرمایه، اوراق سلف بورس کالا، انتشار انواع اوراق و پذیرش شرکت و صندوق‌ها صورت گرفته است. به گزارش سنا وی افزود: مجموعه بازار سرمایه به دلیل وظیفه تامین مالی، یکی از ساز وکارهای اثرگذار بخش اقتصاد محسوب می‌شود و در توسعه اقتصاد ملی نقش ویژه‌یی ایفا می‌کند. این نماینده مجلس یادآور شد: خوشبختانه امروز در بازار سرمایه، پشتیبانی از شرکت‌های نوپا و در عین حال نوآور در دستور کار قرار دارد که این اقدام می‌تواند به ارتقای توانمندی شرکت‌ها و تکمیل ظرفیت‌سازی در اقتصاد کشور کمک کند. وی با بیان اینکه در این مسیر، برد با بازاری است که بهتر بتواند از روش‌ها و ابزارهای نوین بهره‌برداری کند، اظهار کرد: بازار سرمایه در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در زمینه توسعه ابزارها و تامین مالی شرکت‌ها برداشته است و شرکت‌ها امروز می‌توانند با اطمینان برای تامین مالی، توسعه فعالیت‌ها و پیشبرد اهداف تخصصی خود به بازار سرمایه مراجعه کنند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با آشنایی و ورود فعالان اقتصادی به حوزه‌های جدید و تعریف پروژه‌های توسعه نیاز آنها به تامین مالی‌های نوین نیز تشدید می‌شود. از طرفی اگر این فعالان اقتصادی بتوانند در حوزه پروژه‌هایی که تعریف می‌کنند و در قالب شرکت‌های تخصصی در نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت خود نیز شرکت کنند، ادامه فعالیت آنها در حوزه اقتصادی تسهیل می‌شود.

وی افزود: یکی از موضوع‌های مهم مطرح در بازار سرمایه، بازار بدهی است که این بازار تاکنون کمک زیادی به تامین مالی بخش خصوصی کرده است. پورابراهیمی با بیان اینکه در راستای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت و گاز می‌توان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کرد، گفت: یکی از ظرفیت‌های مطلوب برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور استفاده از بازار سرمایه در راستای تامین مالی برای توسعه این صنعت است. به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم‌اکنون می‌توان از ظرفیت‌های مختلف بازار سرمایه مانند استفاده از قراردادهای سلف و اوراق مشتقه، منابع را برای توسعه صنعت نفت جذب کرد. پورابراهیمی سپس به قابلیت‌های بورس کالا در تامین مالی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: کلیه ابزارهایی که توسط بازار سرمایه و در حوزه بورس کالا منتشر می‌شود، ظرفیتی برای اقتصاد کشور است که می‌تواند بخشی از نیاز دولت و بنگاه‌های اقتصادی را پوشش دهد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اوراق سلف موازی گندم که در سال‌های اخیر از سوی شرکت بازرگانی دولتی و برای پرداخت مطالبات گندمکاران در بورس کالا منتشر شد به تامین مالی ۲۶۵۰میلیارد تومانی انجامید که این دست رویدادهای مثبت باعث می‌شود، دولت و فعالان اقتصادی با ظرفیت‌های بازار سرمایه آشنایی بیشتری پیدا کنند.

 افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری

وی با بیان اینکه ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی به تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کند، تاکید کرد: به دلیل اینکه اساس و ساختار فعالیت‌های بازار سرمایه مبتنی بر شفافیت اطلاعات است لذا این شفافیت کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری مناسبی برای عرضه‌کننده و تقاضا‌کننده همچنین تعادل در تخصیص بهینه منابع برای فعالیت‌های اقتصادی کشور صورت گیرد.

پورابراهیمی همچنین افزود: شرکت‌های بورسی از طریق اجرای طرح‌های توسعه همچنین افزایش سرمایه‌هایی که در سال‌های بعد می‌دهند، ظرفیت‌های جدیدی به ظرفیت‌های قبلی خود اضافه می‌کنند که این در نهایت کمک به افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور خواهد بود. وی سپس با اشاره به فعالیت صندوق‌های جسورانه گفت: افزایش ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان از محورهای اصلی برنامه ششم توسعه است که بازار سرمایه در این زمینه بسیار فعال و اثرگذار وارد شده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مجلس در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌یی به بازار سرمایه دارد و اکنون در مواد و احکام زیادی، حوزه عمل بازار سرمایه گسترش یافته است.

 

ارسال نظر