دادوستد نزدیک به 5 تن زعفران در بورس‌کالا

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۲۸
دادوستد نزدیک به 5 تن زعفران در بورس‌کالا

گروه بورس  

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، روز یک‌شنبه 9 اردیبهشت ماه، شاهد دادوستد 4تن و 850 کیلوگرم زعفران رشته‌یی بود. بر این اساس، طی این روز و در تالار مذکور 7 هزار و 400تن گندم، 50 تن شکر نیز به فروش رسید. این در حالی است که، تالار محصولات صنعتی و معدنی هم در این روز معامله 180 تن مس مفتول، 3 هزار تن مس کاتد، 500 تن مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن، 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها، 330 تن سبد میلگرد مخلوط، یک هزار تن سیمان تیپ یک و 2 هزار تن شمش هزار پوندی آلومینیوم را تجربه کرد. علاوه بر این، یک هزار و 778 تن مواد پلیمری، 7 هزار و 904 تن قیر، 820 تن گوگرد گرانوله، 16 هزار تن لوب کات، 22 هزار و 635 تن وکیوم باتوم و 440 تن مواد شیمیایی در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی معامله شد. همچنین تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز معامله 7هزار تن قیر را تجربه کرد.

 

 نقش ابزارهای مالی در حمایت از کالای‌ایرانی

در سویی دیگر، حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: توسعه کسب و کار مولد در هر اقتصادی نیازمند برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است و بی‌شک یکی از محل‌های اصلی ایجاد این ارتباط، بورس‌های کالایی است که نقش این بورس در سال حمایت از کالای ایرانی پررنگ‌تر از گذشته خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه پیرامون با بیان مطلب فوق و اشاره به نقش بورس کالا در حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد: با توجه به روند توسعه‌یی که بورس کالا در زمینه عرضه و معاملات محصولات صنعتی و پتروشیمی و طی سال گذشته مخصوصا در حوزه محصولات کشاورزی داشته است، می‌تواند به تحقق شعار امسال برای حمایت از کالای ایرانی کمک موثری کند.

به گزارش ایسنا، حسن امیری افزود: تاکنون بورس کالا نقش ویژه و اساسی در رشد تولید محصولات ایرانی داشته و از این به بعد نیز خواهد داشت؛ به خصوص در حوزه تامین مالی از جمله اوراق سلف موازی استاندارد و روش‌ها و ابزارهای جدیدی که برای صنایع مختلف قابل تعریف است، می‌تواند ایفای نقش کند. وی اظهار داشت: چراکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور مشکل اکثر شرکت‌ها بحث تامین مالی است و از این منظر بورس کالا می‌تواند کمک ویژه‌یی در رفع نیاز مالی شرکت‌ها به عهده داشته باشد و سال جاری نیز همانند چند سال گذشته عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارد.

امیری در رابطه با ارائه ابزارهای مالی نوین و نقش‌آفرینی بورس کالا در توسعه بازار سرمایه تاکید کرد: آنچه از بورس کالا انتظار می‌رود، توسعه بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالاها است که این امر هم‌اکنون سرلوحه اقدامات بورس کالا است. وی با بیان اینکه توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا امکان پوشش دغدغه‌های زیادی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را داراست، افزود: هم در بحث اوراق سلف موازی استاندارد قابلیت توسعه بیشتری وجود دارد و هم بورس کالا می‌تواند ابزارهای مالی جدیدی را معرفی کند که در این رابطه طراحی قراردادهای بلندمدت نقش ویژه‌یی در توسعه ابزارهای مالی نوین خواهد داشت. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در همین راستا، طی سال گذشته مصوبات مربوط به دستورالعمل معاملات کشف پریمیوم صادر شد و امیدواریم در سال جاری استفاده از این ابزار به صورت گسترده عملیاتی شود؛ چراکه می‌توان در این زمینه ابزارسازی متنوعی را در بورس به اجرا در آورد.

امیری تاکید کرد: با توجه به تنوع محصولاتی که در بورس کالا وجود دارد، باید ابزارهای مختص به هر صنعت را متناسب با ویژگی‌های آن صنعت طراحی کرد تا بتوان بهتر پاسخگوی نیاز فعالان آن حوزه بود که در این زمینه ارائه ابزارهای متنوع‌تر، نقش آفرینی بورس کالا نیز در حمایت از صنایع بیشتر می‌شود. امیری در خصوص عملکرد بورس کالا و رشد حجم و ارزش معاملات این بازار طی سال ۹۶ همزمان با ثبت رکوردهای تاریخی در بازه ۱۰ ساله فعالیت این بازار، اظهار کرد: خوشبختانه بورس کالا به نسبت سه بورس دیگر عملکرد موفق‌تری را از خود به نمایش گذاشت که این عملکرد مثبت هم در بحث رشد حجم و ارزش معاملات و هم در بحث مدیریت سود و زیان و تحقق کامل بودجه برآوردی شرکت مشاهده شد.

 

ارسال نظر