بورس‌های تهران و روس به هم متصل می‌شوند

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۸:۰۶
کد خبر: ۱۲۰۷۵۱

امکان معامله شهروندان ایرانی در بورس‌های روسیه و داد و ستد سهام شهروندان روس در بورس‌های ایران یکی از مهم‌ترین مفاد تفاهمنامه همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران و سپرده‌گذاری ملی روسیه است.

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اشاره به تفاهمنامه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران و سپرده‌گذاری ملی روسیه گفت: تبادل اطلاعات تخصصی مرتبط با فعالیت‌های دو شرکت، افزایش تعاملات و کسب تجربیات یکدیگر، همکاری در حوزه‌های بیش و پس از معاملات و زمینه‌سازی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه ازجمله مفاد اصلی این تفاهمنامه ذکر شده است.

فهیمی با اشاره به اینکه تبادل دانش؛ تجربیات و دستاوردهای هر دو شرکت در زمینه فراهم کردن زیرساخت در بازار سرمایه مهم‌ترین حوزه مورد توافق این تفاهمنامه است، اظهار کرد: هر دو شرکت دستاوردهای قابل توجهی دارند به عنوان مثال ایران در بخش خدمات بنیادی پس از معاملات سامانه‌یی را در داخل کشور طراحی و راه‌اندازی کرده که 4 الی 5 سال است به صورت کاملا قابل اتکا و با کمترین خطا درحال کار کردن است و دستاورد قابل توجهی محسوب می‌شود. بر این اساس سرویس‌های مبتنی بر ارائه خدمات ارزش افزوده و سایر دستاوردهای ما به طرف روسی ارائه شد و مورد توجه قرار گرفت.

وی درباره خدمات طرف روسی گفت: دستاوردهای طرف روسی در حوزه برگزاری مجامع الکترونیک و همچنین استفاده از تکنولوژی جدید در انتشار اوراق؛ صندوق‌ها و فعالیت‌های رجیستری اوراق بهادار قابل توجه بود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره دیگر مفاد این تفاهمنامه گفت: یکی دیگر از حوزه‌های تفاهم و توافق اولیه ایجاد ارتباط بین بورس‌های مسکو و تهران بود که در این زمینه توافق اولیه صورت گرفت؛ هر دو طرف تفاهمنامه روی پروژه‌های احتمالی درحال کار هستند تا بتوانند چنین ارتباطی را بین دو بازار ایجاد کنند.

وی مرحله اول را امکان فراهم شدن یک سری از خدمات سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران برای شهروندان روس و بالعکس دانست و گفت: در مراحل بعد امکان انتشار اوراق و سهام برای شرکت‌ها برای تامین مالی برای هر دو شرکت‌های ایران و روس در کشور مقابل حوزه‌های تفاهمی بود که به تدریج باید بررسی شوند تا تبدیل به پروژه‌هایی برای اجرا شوند.

 

 

ارسال نظر