ارائه خدمات رتبه‌بندی از یک ‌ماه ‌آینده در بازار

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۶:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۵۹۳

شرکت‌های رتبه‌بندی، ریسک اعتباری نهادهای مالی، اوراق بهادار، بانک‌ها و بیمه‌ها را بررسی کرده و با این اقدام سرمایه‌گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازارها می‌کنند. قاسم محسنی عضو شورای عالی بورس درخصوص کارکرد موسسات رتبه‌بندی با اشاره به اینکه ‌این موسسات ریسک اعتباری شرکت‌ها را می‌سنجد، گفت: ‌تا به امروز درخصوص بازدهی در بازارهای مختلف ازجمله بازار سرمایه، بانک و بیمه اطلاعات خوبی در دسترس متقاضیان قرار گرفته است. به گزارش تسنیم، عضو شورای عالی بورس افزود: به عنوان مثال زمانی که در صنعت بیمه خدمتی چون بیمه عمر را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که این سرمایه‌گذاری چقدر بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کند یا وقتی به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌دانیم نرخ سود سپرده چقدر است و زمانی هم که اوراق بهادار یا سهام شرکتی را در بازار سرمایه خریداری می‌کنیم با علم و آگاهی از نرخ سود و بازده آن، این کار را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: اما درخصوص ریسک این سرمایه‌گذاری‌ها به عنوان مثال اینکه شرکت‌های بیمه می‌توانند درخصوص پرداخت سود و اصل سرمایه به تعهدات خود عمل کنند یا اینکه بانک‌ها می‌توانند سپرده بانکی را به همراه سود آن به سرمایه‌گذاران بدهند باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

این درحالی است که در برخی موارد شاهد این اتفاق بوده‌ایم که برخی موسسات اعتباری به دلایل مختلف نتوانسته‌اند تعهدات خود را نسبت به سپرده‌گذاران انجام دهند.

وی ادامه داد: بر این اساس شرکت‌های رتبه‌بندی، ریسک اعتباری نهادهای مالی، اوراق بهادار، بانک‌ها و بیمه‌ها را بررسی می‌کند و این موضوع را به‌ صورت علائمی اعلام می‌کند. به عنوان مثال شرکتی که بیشترین ریسک را در این رتبه‌بندی می‌گیرد از ریسک سرمایه‌گذاری بالایی برخوردار است و این ریسک‌ها به علاوه گزارش مفصلی از وضعیت اعتباری شرکت‌ها به عموم مردم ارائه می‌شود که مردم علاوه بر بازدهی باید اطلاعات مرتبط با ریسک را نیز در اختیار داشته تا سرمایه‌گذاری مطمئنی داشته باشند. به عبارت دیگر با این اقدام سرمایه‌گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران باید به دو موضوع در سرمایه‌گذاری‌های خود توجه کنند، تاکید کرد: موضوع نخست ریسک شرکت‌ها و موضوع دوم بازدهی آنهاست. بر این اساس اگر فقط اطلاعات بازدهی مورد توجه قرار بگیرد و درخصوص ریسک سرمایه‌گذاری دقت نشود، سرمایه‌گذاری مناسبی صورت نگرفته است.

محسنی با بیان اینکه کشورهایی چون انگلیس و امریکا در زمینه رتبه‌بندی شرکت‌ها ازجمله کشورهای پیشرو در دنیا هستند، افزود: این صنعت دارای تاریخچه طولانی در دنیاست که تا قبل از بحران مالی سال 2007 تحت نظارت نبود و قوانین و مقررات خاصی نیز بر آن اعمال نمی‌شد اما پس از این بحران مقرراتی در مورد این صنعت اجرایی شد.

وی اضافه کرد: در کشور ما نیز هر چند با تصویب قانون جدید اوراق بهادار در سال 84 پیش‌بینی‌هایی در این زمینه شده است اما مقررات مربوط به آن از سال 1395 تعیین و تصویب شد تا بر این اساس موسسات رتبه‌بندی زیر نظر سازمان بورس فعالیت کنند.

عضو شورای عالی بورس گفت: از یک ماه دیگر این آمادگی وجود خواهد داشت تا خدمات رتبه‌بندی در بازار سرمایه ارائه شود. وی همچنین درخصوص مزایای رتبه‌بندی برای شرکت‌ها اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی بانکی بخواهد به یک شرکت وام بدهد اگر شرکت وام‌گیرنده رتبه‌بندی شده باشد، بانک با خیال راحت‌تری این کار را انجام می‌دهد یا اگر سرمایه‌گذاری قصد خرید اوراق بهادار، سهام یا صکوک آن شرکت را داشته باشد با ریسک کمتر و آسودگی بیشتری این کار را انجام می‌دهد. محسنی تاکید کرد: این درحالی است که در کشورهای پیشرو اگر اوراق بهاداری رتبه‌بندی نشده باشد، سرمایه‌گذاران اقدام به خرید آن اوراق نمی‌کنند که امیدواریم در کشور ما هم روزی شاهد کاهش ریسک معاملات بازار سهام و حرکت به این سمت باشیم.

 

 

ارسال نظر