بدقولی برخی شرکت‌ها؛ عامل تاخیر در تسویه سود سهام عدالت

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۲۹
بدقولی برخی شرکت‌ها؛ عامل تاخیر در تسویه سود سهام عدالت

تا به امروز مجموع 3هزار میلیارد تومان از 49 شرکت سرمایه‌پذیر دریافت و میان مشمولان توزیع شده است. پوری‌حسینی رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: در صورت همراهی شرکت‌ها بقیه سود سهام عدالت مشمولان در نخستین فرصت پرداخت خواهد شد. به گزارش سازمان خصوصی‌سازی؛ براساس قانون تجارت، شرکت‌ها موظف هستند حداکثر 8 ماه پس از برگزاری مجمع عمومی اقدام به توزیع سود تقسیمی و مصوب خود میان سهامداران کنند.

از سوی دیگر طبق قانون از سال 1396 سازمان خصوصی‌سازی موظف است سود سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر را میان مشمولان توزیع کند.

بر این اساس، پوری‌حسینی با اشاره به اینکه از دی ماه سال گذشته سود تقسیمی مربط به 49 شرکت سرمایه‌پذیر به مرور در حال دریافت از شرکت‌ها و واریز به حساب مشمولان سهام عدالت است گفت: یکی از دلایل اصلی تاخیر در واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان به ویژه گروه بیستم که کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی را شامل می‌شود، تاخیر برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر در پرداخت کامل سود تقسیمی خود است.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: از جمله این شرکت‌ها که بخشی از سود تقسیمی خود را پرداخت و بخشی دیگر را تاکنون تسویه نکرده‌اند می‌توان به شرکت مخابرات اشاره کرد که بابت سود تقسیمی سهام عدالت خود حدود 67 میلیارد تومان به سازمان خصوصی‌سازی بدهکار است و بیش از سه ماه هم از مهلت قانونی پرداخت سود مجمع این شرکت سپری شده است.

وی گفت: از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه با 45.5 میلیارد تومان، گروه مپنا با 41 میلیارد تومان، پتروشیمی جم و پتروشیمی بندرعباس هر یک با 40 میلیارد تومان، فولاد خوزستان با 22.5 میلیارد تومان، پارس سوییچ با 15.5 میلیارد تومان و چادرملو با 7.5 میلیارد تومان از جمله شرکت‌هایی هستند که بخشی از سود تقسیمی مجامع خود را بابت تقسیم میان مشمولان سهام عدالت پرداخت ولی کل سود تصویب شده را هنوز پرداخت نکرده‌اند.

پوری‌حسینی تصریح کرد: تا به امروز مجموع 3هزار میلیارد تومان از 49 شرکت سرمایه‌پذیر دریافت و میان مشمولان توزیع شده است و در صورت همراهی شرکت‌هایی که نام برده شد، بقیه سود سهام عدالت مشمولان در نخستین فرصت پرداخت خواهد شد.

 واریز سود سهام عدالت در ۲۸ بانک

در سویی دیگر، سیدجعفر سبحانی مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: تاکنون سهام عدالت توسط ۲۸ بانک برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان واریز شده و ۵ تا ۶ بانک باقی مانده که طی روزهای آینده واریز خواهد شد. به گزارش ایبنا، وی با اشاره به تداوم واریز سود سهام عدالت اظهار داشت: از ۲۰ گروهی که در مجموع مشمولین سهام عدالت هستند با ۱۹ گروه تسویه‌حساب کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه بیستم باقی مانده است که شامل کارمندان اجرایی دستگاه‌های دولتی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی هستند، گفت: تسویه‌حساب این گروه از آخرین روز اسفندماه سال ۹۶ آغاز شده و به مرور در حال واریز سود هستیم.

مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: به‌دلیل اینکه بعضی شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا پایان خرداد ماه نیز برای واریز سود سهام عدالت فرصت دارند، این واریز‌ها به صورت یکجا انجام نشده و هر سودی که از این شرکت‌ها گرفته شود که قابلیت توزیع داشته باشد این اتفاق خواهد افتاد.  سبحانی تصریح کرد: تاکنون سهام عدالت توسط

۲۸ بانک برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان واریز شده و ۵ تا ۶ بانک باقی مانده که طی روزهای آینده واریز خواهد شد. وی افزود: با واریز سود در این چند بانک باقی مانده با همه گروه‌های 20گانه تسویه‌حساب کامل خواهد شد و تنها مشمولانی باقی خواهند ماند که بعد از تاریخ واریز سود هر گروه شبای جدید را وارد کرده‌اند که امیدواریم سود سهام عدالت این افراد نیز تا پایان اردیبهشت ماه واریز شود. مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی پیش‌بینی کرد که تا پایان اردیبهشت یا خرداد ماه با همه مشمولان تسویه‌حساب کامل شود.

 

ارسال نظر