شاخص وارد کانال 94 هزار واحدی شد

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۲۸
شاخص وارد کانال 94 هزار واحدی شد

گروه بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از 4 ماه بار دیگر به کانال 94000 واحدی بازگشت، این اتفاق در حالی رخ داد که دماسنج بازار تا مدتی قبل تا یک قدمی فتح قله 100هزار واحدی هم پیش رفت که متاسفانه در عبور از این خط باز ماند. رونق در بازار ارز طی چند ماه اخیر و افزایش نرخ دلار یکی از عوامل اثرگذار در ریزش نماگر بورس کشور به‌شمار می‌رود، چرا که سرمایه‌گذاران اغلب در بازار‌های مالی به دنبال بازدهی بیشتر هستند و افزایش غیرقابل کنترل نرخ ارز طی چند وقت اخیر به نوعی زمینه خروج سرمایه‌ از بورس و بانک را فراهم کرده است. در همین حال این عامل در کنار سیاست‌های احتمال خروج امریکا از برجام به رکود در بورس کشور دامن زده به‌طوری که تا حدی اغلب سهامداران تالار شیشه‌یی در چنین شرایطی اقدام به خرید و فروش دارایی‌‌های خود در حجم‌‌های بسیار پایین می‌کنند. از سوی دیگر سیاست‌های تثبیت نرخ ارز هم یکی دیگر از عوامل رخوت در بورس سال 97 محسوب می‌شود، چرا‌که با اتخاذ تصمیم تک نرخی کردن نرخ ارز و اعلام دلار 4200تومانی در مرحله نخست صنایع صادرات محور و پتروشیمی‌ها که وزن قابل توجهی را در کلیت بازار سهام و به خصوص تاثیر زیادی در شاخص این بازار دارند، تحت تاثیر قرار داد و چشم‌انداز مبهمی را برای تالارنشینان بورس تهران ترسیم کرد. به هر حال، با توجه به اینکه خرید و فروش دلار روی کاغذ به رقم 4200تومانی رسیده است اما در بازار آزاد و غیر رسمی بیش از 5400 تومان توسط سفته‌بازان و دلالان ارزی مورد مبادله قرار می‌گیرد فقط تاثیر منفی این دستورالعمل خود را در بورس کشور نمایان کرد و عایدی دیگری برای مدیریت بازار ارز در بر نداشت. به هر روی پر رنگ شدن این سیاست‌ها بیش از گذشته خود را در تابلوی قرمز بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد و در صورتی که یک استراتژی مشخص در جهت حمایت از صنایع، شرکت‌‌‌ها و سهامداران خرد این بازار در دستور کار قرار نگیرد، عواقب منفی آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 شاخص 94000 واحدی

بر این اساس شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته با ریزش 771واحدی همراه شد و رقم 94 هزارو 494 واحدی را به خود اختصاص داد این در حالی است که این میزان کاهش طی چند ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. علاوه بر این، شاخص فرابورس ایران هم در داد و ستد‌‌های روز یک‌شنبه بیش از 6 واحد کاهش را تجربه کرد و به رقم 1059 واحدی ریزش کرد. بر این اساس، در معاملات دیروز سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از 552 میلیون برگه سهم، حق تقدم وسایر دارایی‌های مالی را به ارزش یک‌هزار و 233میلیارد ریال در 39هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. همچنین بورس تهران دیروز شاهد صدرنشینی گروه‌های بانکی، فلزات اساسی و خودرو بود. افزون بر این، در معاملات دیروز گروه‌های بانکی، فلزات اساسی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات توانستند در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار بگیرند. همچنین صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای فیبر ایران، آبادگران، کاشی تکسرام، تکنوتار، لعابیران، معادن منگنز ایران و گرانیت بهسرام بود. این در حالی بود که نمادهای معدنی دماوند، پشم شیشه ایران، سیمان هگمتان، محورسازان ایران خودرو، سیمان شاهرود، سخت آژند و کربن ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. افزون بر این، سرمایه‌گذاران بورس تهران دیروز بیش از 552میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را به ارزش یک‌هزار و 233میلیارد ریال در 39هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. علاوه بر این در بازار دیروز نمادهای فولاد مبارکه، تاپیکو، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی مس، شرکت ارتباطات سیار ایران و گل‌گهر با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث افت 771 واحدی این نماد شدند. بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاران بورسی امروز برای خرید واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام آلومینیوم، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید را ثبت کردند. به گزارش سنا، در مقابل نمادهای اوراق مشارکت شهرداری مترو، اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک گل‌گهر و اوراق مشارکت شهرداری مشهد با بیشترین عرضه‌ها و طولانی‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. همچنین در بازار روز گذشته بانک تجارت با معامله 150میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک ساخت توسعه ملی با معامله 195 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

 حقوقی‌ها در صدر معاملات بورس

از سوی دیگر، در فروردین ماه سال جاری اشخاص حقیقی ۴۵درصد خریدها و فروش‌ها را به خود اختصاص دادند و در مقابل حقوقی‌های بازار نیز سهم ۵۵درصدی از خریدها و فروش‌های بازار را به ثبت رساندند و در صدر معاملات ماه گذشته بورس قرار گرفتند. بر این اساس، بررسی معاملات نخستین ماه سال 97 نشان می‌دهد در این مدت 55درصد معاملات توسط اشخاص حقوقی و 45درصد معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته و در خالص معاملات نیز برابر با 1932 میلیارد ریال از مالکیت اشخاص حقیقی کاسته و به مالکیت اشخاص حقوقی افزوده شده است. از سویی دیگر اشخاص حقیقی طی فروردین ماه مالکیت خود در سهام 11 گروه را اضافه کردند که در خالص خریدها گروه‌های صندوق‌های قابل معامله با 123 میلیارد ریال، استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با 44 میلیارد ریال، عرضه برق، گاز و آب گرم با 23 میلیارد ریال، سایر واسطه‌گری‌های مالی با 20 میلیارد ریال و قند و شکر با 19 میلیارد ریال در رتبه نخست تا پنجم این فهرست قرار دارند. بنابر این گزارش حقوقی‌ها نیز در فروردین ماه امسال مالکیت خود را در 30 صنعت افزایش دادند و بانک‌ها و موسسات اعتباری با 801میلیارد ریال، استخراج کانه‌های فلزی با 304میلیارد ریال، محصولات شیمیایی با 220میلیارد ریال، خودرو و ساخت قطعات با 204 میلیارد ریال و فلزات اساسی با 130 میلیارد ریال بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی و خالص جابه‌جایی را داشته‌اند. همچنین مطابق اطلاعات منتشره توسط اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران در فروردین ماه امسال از 105 کارگزار فعال در بورس

103 کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند.

افزون بر این، 42درصد از کل معاملات الکترونیکی در این مدت در 5 کارگزاری انجام شده که به‌ترتیب کارگزاری‌های مفید با 23.21درصد، آگاه با 6.64درصد، فارابی با 4.75درصد، بانک کشاورزی با 4.29درصد و مبین سرمایه با 3.10درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. به گزارش تسنیم، از کل معاملات انجام شده در فروردین ماه، بیش از 11 هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی بوده که 27درصد کل خرید و فروش است و ارزش کل خرید و فروش در این مدت نیز بیش از 41 هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل 79.41درصد کل معاملات، ارزش خرید و فروش عمده 0.44درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی نیز 20.1درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. این گزارش می‌افزاید: تعداد 5 شرکت کارگزاری نیز در ماه گذشته 52.36درصد کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند که شرکت‌های کارگزاری صبا تامین با 32.41درصد، کارگزاری بانک ملت با 7.44درصد، کارگزاری حافظ با 4.44درصد، کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان با 4.06درصد و مفید با 4.01درصد در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.

 کاهش حجم معاملات فرابورس

در سویی دیگر، حجم معاملات فرابورس در نخستین ماه سال 97 با کاهش مواجه شد. افزون بر این، نگاهی به کارنامه فرابورس در نخستین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۱۵ روز معاملاتی تعداد ۲ میلیارد و ۶۱۱ میلیون ورقه بهادار در ۴۶۴ هزار نوبت به ارزش ۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده که به ترتیب از کاهش ۲۶ و ۶۰درصدی حجم و نوبت‌های معاملات و رشد یک‌درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۱۷۴ میلیارد ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۱۸۳۸ میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۲۳۶میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۶۱ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۱۲۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افت ۶۷ و ۷۱درصدی حجم و ارزش معاملات در بازار اول و کاهش ۵۶درصدی حجم و ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۶ است.

براساس این گزارش، در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۲۴میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۱ هزار و ۱۷۲میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۷۰درصدی حجم و افت ۵۷درصدی ارزش معاملات این بازار در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند. به گزارش ایبنا، بالغ بر ۶۹میلیون صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش یک میلیارد و ۷۹ ریال و ۷ هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۴۴۰ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته که نشان از افزایش 0.1درصدی حجم و ۱۰درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و رشد ۲۴درصدی حجم و ۹درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با فروردین ماه پارسال دارد.

 

ارسال نظر