دیدگاه

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۸۹

شفافیت مالی شرط اصلی ورود شرکت‌ها به فرابورس

معاون پذیرش و ناشران فرابورس از شفافیت مالی به عنوان شرط اصلی ورود شرکت‌ها به فرابورس خبر داد و گفت: بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس راه‌اندازی شد.به گزارش مهر، سیدمهدی علم‌الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران از طرح ویژه برای پذیرش استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس خبر داد و بیان کرد: برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط یک بازار ویژه به نام بازار SME طراحی شده است.

وی افزود: تنها تفاوتی که با سایر بازارهای فرابورس دارد، آن است که در این بازار امکان سرمایه‌گذاری و خرید سهام توسط مردم وجود ندارد اما نکته مهم این است که تنها شرط فرابورس برای پذیرش در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط شفافیت مالی است.

معاون پذیرش و ناشران شرکت فرابورس ایران عدم آشنایی و شناخت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها با فرابورس را از علت اصلی ترس برای عضویت آن دانست و گفت: ذهنیتی که نسبت به فرابورس و بورس شکل گرفته این است که این سازمان‌ها خلاقیت شرکت‌های عضو را می‌گیرند و هزینه‌های زیادی به شرکت تحمیل می‌کنند، در حالی که مساله به عدم شناخت و آشنایی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها از فرابورس برمی‌گردد. همچنین قاسم‌نژاد کارشناس حوزه فناوری با بیان اینکه ورود به بورس باعث تکامل و رشد شرکت و بنگاه اقتصادی می‎شود، گفت: ورود به فرابورس و بورس سختی‌هایی دارد؛ ولی این مشکلات شبیه مشکلات کوهنوردی است؛ چرا که با رعایت دستورالعمل‌های فرابورس زمینه‌های رشد، بالا رفتن سطح و تکامل یک بنگاه اقتصادی فراهم می‌شود.

قاسم‌نژاد افزود: امروزه ۹۰درصد شرکت‌های موفق بین‌المللی در بورس عضویت دارند و امیدوارم فضایی فراهم شود که شرکت‌های ایرانی صرفا به بورس داخلی بسنده نکنند و به فکر پیوستن به بورس‌های بین‌المللی باشند. وی دلیل عدم استقبال استارت‌آپ‌ها و بنگاه‌های ایرانی از ورود به بازار سرمایه را الزام سوددهی به سهامداران دانست و گفت: این در حالی است که در عرصه بین‌المللی یک شرکت ممکن است برای سهامداران سال‌ها سود ندهد، برای مثال سهامداران گوگل و فیس‌بوک به خاطر توسعه‌بخشی شرکت اصلا به فکر سود نبودند ولی در ایران به دلیل الزام قانونی، شرکت‌ها موظف‌اند حداقل 10درصد سود خود را به سهامداران بدهند.

سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها

هدف از رویداد فین‌استارز این است که روی ایده‌ها و استارت‌آپ‌هایی که در راستای برنامه افراد است، سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. سیدابراهیم عنایت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه، با تاکید بر افزایش چشمگیر کیفیت برگزاری این رویداد در سال جاری، اظهار کرد: فرصت‌ آشنایی با ایده‌های نو در کشور نداریم؛ چراکه آشنایی با استارت‌آپ‌هایی که فعالیت آنها در حوزه فین‌تک است هم وقت‌گیر و هم پرهزینه است، اما فین‌استارز این مشکل را رفع کرده و فرصت آشنایی سرمایه‌گذاران با ایده‌های جدید و خلاقانه را فراهم کرده است. به گزارش فرابورس، سیدابراهیم عنایت با اشاره به اینکه در رویداد فین‌استارز می‌توانیم با تک‌تک استارت‌آپ‌ها آشنا شویم، اظهار کرد: به این رویداد آمده‌ایم تا روی ایده‌ها و استارت‌آپ‌هایی که در راستای برنامه ما هستند، سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه با اشاره به شناسایی استارت‌آپ‌هایی که هم‌راستا با اهداف استراتژیک تعریف شده این کارگزاری هستند، گفت: مذاکرات خود با این استارت‌آپ‌ها را از فین‌استارز آغاز می‌کنیم، امید است سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشیم که در راستای منافع کشور باشد و هم صنایع و اشتغال جدید ایجاد کنند؛ از این طریق گروه ما هم می‌تواند سودآوری مناسبی برای سهامداران خود در بورس داشته باشد.

سرعت در جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها

فرصتی برای دیدار مستقیم سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران فراهم شده است و استارت‌آپ‌ها در حوزه بازارهای مالی فرصت بسیار خوبی به‌نام فین‌استارز دارند که باید از آن استفاده کنند.

مدیرعامل رایان بورس با اشاره به اینکه فرابورس ایران فرصتی ارزنده را برای دیدار رو در روی سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران فراهم کرده است، گفت: استارت‌آپ‌ها در حوزه بازار سرمایه و پول فرصت بسیار خوبی به نام فین‌استارز دارند که می‌توانند با حضور در این رویداد با نیازهای مختلف ارکان بازارهای مالی کشور آشنا شوند و در زمینه این چالش‌ها اقدام به ارائه ایده و نوآوری کنند. روح‌اله دهقان با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها می‌توانند در رویداد فین‌استارز با نیازهای بازار سرمایه آشنا شده و محصول مورد نیاز این بازار را تولید کنند، افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذار نیز هرچه بیشتر بتوانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، نتایج بهتری از این هم‌افزایی و همکاری به دست خواهد آمد که ماحصل آن پیشرفت هرچه بیشتر بازارهای مالی در کشور است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه فرابورس ایران متولی بازار دارایی‌های فکری است، گفت: با تمرکز تامین مالی نوآوری در فرابورس ایران این امید وجود دارد که جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها و ایده‌های نو با سرعت بیشتری صورت گیرد. به گزارش فرابورس، مدیرعامل رایان بورس با اشاره به اینکه رساندن سرمایه به استارت‌آپ‌ها به تسریع کار و توسعه آنها کمک می‌کند، گفت: فرابورس ایران در این حوزه خوب عمل کرده است، فرابورس چرخه تامین مالی فعالان فین‌تک را کامل کرده و اکوسیستم مناسبی را در اختیار استارت‌آپ‌ها گذاشته است.

 

ارسال نظر