بورس کالا، سکوی توسعه کسب و کار

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۰۷

بورس کالا در سال حمایت از کالای ایرانی و باتوجه به ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاها می‌تواند به‌عنوان یک سکو برای توسعه کسب و کار و رونق تولید ایرانی باشد. حسن حسینی‌شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: مروری بر اثرات بورس کالا بر بازار کالای کشور به وضوح نشان می‌دهد این بورس یک نهاد ملی است. به گفته این نماینده مجلس، ایجاد شفافیت، نظم بخشیدن به عرضه و معامله محصولات، حذف رانت‌های کلان از مبادله کالاها، فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد رقابت و کوتاه شدن دست واسطه‌ها ازجمله مزایای بورس کالا برای اقتصاد کشور بوده که در چند سال اخیر با طراحی ابزارهای مالی نوین نیز بورس کالا در مسیر بورس‌های توسعه‌یافته دنیا قدم برداشته است. به گزارش کالا خبر، وی اظهار داشت: نباید اعتمادسازی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بستر بورس کالا را دست‌کم گرفت. اینکه هر روز شمار زیادی عرضه‌کننده و خریدار در بورس کالا بدون وجود دغدغه از عدم تعهد طرفین و با قیمتی شفاف و رقابتی به معامله می‌پردازند، نوعی حمایت از کالای ایرانی به‌شمار می‌رود. به گفته شاهرودی، البته اینکه هیچ بازاری کامل نیست و حتما جای رشد و ارائه خدمات ویژه‌تر برای فعالان صنایع وجود دارد شکی نیست اما موضوع اینجاست که طی سال‌های گذشته بورس کالا از رشد قابل‌قبولی برخوردار بوده و در سال حمایت از کالای ایرانی نیز می‌تواند به ابزار مهم دولت در راستای تحقق برنامه‌ها مبدل شود. این نماینده مجلس ادامه داد: در بورس کالا تمام گروه‌های تولید‌کننده می‌توانند مشارکت داشته باشند و برای آنها منعی وجود ندارد تا محصول خود را در این بازار عرضه کنند؛ مشروط بر اینکه کالای تولیدی آنها استانداردهای مناسب جهت پذیرش و عرضه در بورس را داشته باشد. وی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی باید از خود دولت آغاز شود، عنوان کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی، تمام شرکت‌های دولتی باید موظف شوند تولیدات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند که امیدواریم این امر در سال جدید محقق شود تا این شرکت‌ها مواد اولیه مصرفی را از طریق بورس تهیه کرده و تولیدات خود را نیز از طریق بورس عرضه کنند.

 

ارسال نظر