ثبات ارزی با توسعه ابزار‌های اوراق‌محور

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۶۲
ثبات ارزی با توسعه ابزار‌های اوراق‌محور

تصمیم‌های یک‌شبه همچون پیشنهاد اخیر وزارت صنعت برای تعیین ارز مبادله‌یی در قیمت‌گذاری فولاد، مس و آلومینیوم در خروج سرمایه از بورس و التهاب سایر بازارهای غیر مولد موثر است. حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: می‌توان با ایجاد و توسعه ابزارهای اوراق محور از التهاب بازارهای سکه و ارز جلوگیری کرد. به گزارش فارس، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارکان بازار سرمایه چه کمکی به مصرف‌کننده و تولید‌کننده برای حمایت از کالای ایرانی می‌توانند انجام دهند نیز گفت: قبل از پاسخ به این پرسش یکی از اتفاق‌های جالب که به تازگی رخ داده است را بیان می‌کنم. یکی از شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت در زمان ورود به بورس، وقتی جامعه سهامداری و استقبال سرمایه‌گذاران از سهام این شرکت را دید عنوان کرد، اگر می‌دانستیم فضای بازار سهام چنین است، شاید خیلی پیش‌تر وارد بازار می‌شدیم. قالیباف اصل در ادامه عنوان کرد: قدر مسلم شرکتی که وارد بورس شده است جامعه‌پذیر‌تر می‌شود. مردم از شرکت بورسی با توجه به اینکه سهامدار آن هستند شناخت بهتری دارند و این سهامداری باعث می‌شود نسبت به بازار محصول این واحد اقتصادی علاقه‌مند باشند.

وی افزود: بر همین اساس نفس پذیرش یک شرکت در بورس به نوعی باعث می‌شود، ضمن شناخت از آن بنگاه به رونق و بهبود بازاریابی برای بازار محصول آن شرکت منتهی شود. از طرفی اعتماد به شرکت بورسی برای مردم با توجه به تحت نظارت بودن آن و همچنین رصد گزارش‌ها و تقویت قدرت پرسش‌گری در مجامع افزایش می‌یابد. اینکه شرکت خصوصی وارد بورس شود در جهت تحقق شعار امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی است و بورس تهران تلاش می‌کند، این شرکت‌ها را از طریق پیگیری و بازاریابی، تشویق به ورود در بازار سهام نماید.

 12 عرضه اولیه سهم بورس 97

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره برنامه‌های پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید در سال جاری نیز تصریح کرد: مطابق با برنامه‌ریزی‌ها امسال بورس تهران حداقل 12 شرکت را پذیرش و عرضه اولیه خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند نقش مهمی در اقتصاد ملی دارند از سوی دیگر در خارج از کشور شرکت بورسی همواره مورد توجه قرار می‌گیرد و راحت‌تر با آن قرار داد می‌بندند. وی اذعان داشت: در ایام نوروز شرکتی داوطلبانه از بورس خارج شده بود، اما بعد از مدتی اعلام کرد که از این اقدام بسیار پشیمان شده است، زیرا برای عقدقرارداد با شرکت خارجی دچار مشکل شده و آنها دلیل عدم حضور در بورس را جویا شده‌اند. وی گفت: خروج از بازار سرمایه اگر چه ساده است، اما ورود دوباره در این بازار به سادگی نیست.

حسن قالیباف‌اصل تاکید کرد: بخش عمده‌یی از ارتقای کیفیت کالا و عرضه محصول در بازار ناشی از تامین مالی است. بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار تهران به عنوان بخشی از بازار مالی کشور در حوزه تامین مالی فعالیت‌های زیادی انجام داده و تنوع ابزار مالی در بازار سرمایه بسیار زیاد است. وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت برخوردار از پروژه توسعه‌یی از بازار تامین مالی کند. شرکتی که دارایی دارد، می‌تواند به صورت دارایی محور از بازار سرمایه تامین مالی کوتاه‌مدت یا بلندمدت انجام دهد. در سال گذشته بزرگ‌ترین تامین مالی بخش خصوصی در بورس تهران به ارزش 700 میلیارد تومان برای ایران خودرو انجام شد که در نوع خود کم نظیر بود. وی عنوان کرد: از نظر تامین مالی فرصت خوبی در اختیار شرکت‌ها قرار دارد، ضمن اینکه این شرکت‌ها اگر رونق بگیرند و در بازار محصول کالای خود را به قیمت مناسب و با کیفیت بفروشند در نهایت سهامدار شرکت‌ها منتفع می‌شوند و با رونق قیمت سهام در بازار سرمایه، صاحبان سهام منفعت می‌برند.

 نقش سهامدار در تحقق شعار سال

قالیباف‌اصل در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برای برندهایی که دوره تجاری آنها متوقف یا با تکنولوژی‌ قدیمی مواجه شده‌اند، چه راهکاری وجود خواهد داشت نیز ابراز کرد: اگر می‌خواهیم در جهت شعار حمایت از کالای ایرانی در سال جاری اقدامی انجام دهیم، باید مدیران و سهامداران عمده شرکت‌ها تلاش کنند سهام خود را در بورس پذیرش و عرضه کنند. از طرفی اگر سهامداران می‌خواهند از کالای ایرانی حمایت کنند جدای از خرید این کالا می‌توانند سهام این شرکت‌ها را در بورس خریداری کنند. بر این اساس، زمانی که سهام رونق داشته باشد، شرکت می‌تواند تامین مالی کند و از آن طرف کسب و کار آن رونق یابد.

وی در خصوص اینکه آیا در بازار برای تامین مالی پول وجود دارد یا خیر، بیان کرد: هر عرضه‌یی که در بورس انجام شده با استقبال عمومی روبرو شده است. وی در واکنش به اینکه آیا نیازی به تزریق منابع مالی دولت نیست، گفت: بر حسب اتفاق این دغدغه زمانی که واگذاری‌های اصل چهل و چهاری انجام می‌شد، وجود داشت که آیا این سهام را می‌خرند یا نه. پاسخ می‌دادیم که در بورس هر عرضه‌یی بالاخره تقاضای خود را در بر دارد. وقتی سرمایه‌گذار در بورس حضور دارد، منابع مالی را نیز با خود می‌آورد. سال گذشته شرکت‌ها و دولت اوراقی را منتشر کردند که در همین بازار خریداری و انجام شد. اگر عرضه جذابی در بازار انجام شود، حتماً این بازار توانایی تامین مالی خود را دارد.

 سکه و ارز ابزار سرمایه‌گذاری نیستند

وی با اشاره به چگونگی جلوگیری از ورود پول‌های تازه به بازار‌های پر التهاب غیرمولد نیز ابراز داشت: بازار سرمایه مکانی است که همه دارایی‌ها به یک شکل می‌توانند در آنجا معامله شوند. بالاخره در بازار آتی سکه اوراق اختیار معامله و ابزارهای مشتقه یا صندوق سرمایه‌گذاری سکه در اختیار معامله گران است و به بخشی از تقاضای بازارسکه جواب می‌دهد، ضمن اینکه پول نیز در بازار سرمایه گردش دارد. وی افزود: در زمینه بازار ارز نیز راهکارهای زیادی در بازار سرمایه وجود دارد، تا ضمن پاسخ به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بازار امکان حفظ نقدینگی در بازار سرمایه را فراهم آورد. قالیباف‌اصل تاکید کرد: در گذشته تعهدنامه‌های ارزی از طریق بورس تهران معامله می‌شد. در چند سال گذشته نیز طرحی تهیه و در شورای عالی بورس مطرح شد منبی بر اینکه اوراق آتی ارز در بورس انجام شود که این طرح در نهایت از دستور کار بانک مرکزی و سازمان بورس خارج شد. این در حالی است که، این ابزارها مبتنی بر اوراق بهاداری هستند که بدون خرید اسکناس ارز از بازار، مانع از التهاب بازار ارز می‌شود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: سکه و ارز ابزار سرمایه‌گذاری نیستند و به دلیل تورم در بخش‌هایی از اقتصاد در حالی دچار نوسان می‌شوند که با فروکش کردن یک‌باره، دوباره منابع به سمت بازار سرمایه باز می‌گردد، اما اگر فرصت‌های مناسب اعم از عرضه‌های اولیه و انتشار اوراق مختلف برای شرکت‌ها وجود داشته باشد، امکان رونق صنعت نیز وجود خواهد داشت. اینکه می‌بینیم سرمایه‌گذار سهام خود را در بورس عرضه و در بازار ارز وارد شود، ناشی از وجود مشکلی حاد در بخش واقعی اقتصاد و صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که هفته گذشته در مورد پیشنهاد قیمت پایه کالاهای مس، فولاد و آلومینیوم در بورس کالا بر اساس ارز مبادله‌یی در وزارت صنعت منتشر شد، باعث واکنش صنایع پیشرو بازار از جمله فلزات اساسی، معدنی و حتی پتروشیمی‌ها طی دو روز معاملاتی شد که ریزش قیمت‌ها را در پی داشت. بالاخره اگر پذیرفته شده که کالاها براساس نرخ مبادله‌یی فروخته شوند، آیا در نهایت نیز براساس نرخ مبادله‌یی تحویل مصرف‌کننده می‌شوند؟ اینگونه قیمت‌گذاری‌ها در بازار اختلال ایجاد می‌کند و دیدیم که باعث عکس‌العمل بازار شد. اگر در حوزه صنعت و بخش واقعی اقتصاد جذابیت ایجاد شود، حتماً در بازار تاثیر می‌گذارد. وی درباره زمان جابه‌جایی بورس به سعادت‌آباد بیان کرد: این ساختمان هم‌اکنون آماده بهره‌برداری بوده و مبلمان آن در حال آماده‌سازی است. قالیباف‌اصل گفت: اختلافی با پیمانکار وجود ندارد و درحال حاضر داربست‌ها جمع‌آوری شده است. همچنین، انتظار می‌رود مجمع امسال بورس تهران در ساختمان جدید بورس تهران در بلوار شهرداری سعادت‌آباد برگزار شود.

 

ارسال نظر