مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار‌ نقره‌ای

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۵۸

گروه بورس| در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که آمادگی این بورس برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی، عرضه گندم با حجم بالا در بورس کالا و تاکید بر تسهیل تجارت و حمایت از کالای ایرانی از مسیر بورس کالا از مهم‌ترین آنها بود. بر این اساس، در هفته‌یی که گذشت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران عنوان کرد: ارزش معاملات بورس کالا طی سال گذشته به ۱۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که یک رکورد تاریخی به‌شمار می‌رود. شاپور محمدی به اقدامات موردنظر سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۹۷ اشاره کرد و توضیح داد: اصلاح و یکسان‌سازی اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تدوین دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، عملیاتی کردن حساب معاملاتی کارگزاران، اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری، دستورالعمل یکسان‌سازی ثبت‌های حسابداری کارگزاران و بازنگری در آیین‌نامه انضباطی ازجمله این اقدامات است. وی ادامه داد: همچنین تدوین برنامه جامع پیشگیری از تخلفات، رسیدگی به موارد مهمی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، تدوین دستورالعمل فروش استقراضی و تدوین دستورالعمل قراردادهای آتی و اختیار معامله روی سبد سهام از دیگر اقدامات مورد نظر سازمان بورس در سال ۹۷ است.

 عرضه گندم با حجم بالا

در سویی دیگر، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز بیان کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی از مزایای بورس کالای ایران در بخش کشاورزی بیشتر از گذشته بهره خواهیم برد چراکه این بورس از اصلی‌ترین رکن‌ها در جهت تحقق شعار سال است؛ همچنین امسال شاهد عرضه‌های پرحجم گندم در بورس کالا خواهیم بود. عباس کشاورز گفت: تجربه عرضه محصولات کشاورزی به‌خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت و جو کل کشور در بورس کالا نشان‌دهنده ظرفیت بورس کالا بوده است و از این رو درصدد عرضه شمار زیادی از محصولات از جمله عرضه پرحجم گندم در این بازار هستیم. کشاورز اظهار داشت: بورس کالا بین دیگر نهادها و باتوجه به اینکه میزبان عرضه و معامله کالاهای ایرانی است، از اصلی‌ترین نهادها جهت تحقق شعار سال به‌شمار می‌رود و به‌طور حتم باید از توانمندی‌های این بورس بیش از گذشته استفاده کرد.

 ابهام در قیمت؛ توقف معاملات بازار مشتقه

علاوه بر این، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران درخصوص توقف معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران در هفته گذشته گفت: باتوجه به وقوع نوسانات شدید در بازار سکه طلا و عدم شفافیت اطلاعاتی درخصوص بازار نقدی سکه طلا، کمیته آتی تصمیم به توقف معاملات بازار مشتقه گرفت. علیرضا ناصرپور افزود: مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت سکه و درنتیجه وجود ابهام قیمتی شدید در بازار این دارایی بر تصمیم سرمایه‌گذاران بازار مشتقه اثر گذاشته و مخاطرات بازار قراردادهای مشتقه را به‌شدت افزایش می‌دهد. وی افزود: در نتیجه این عوامل کمیته آتی باتوجه به احراز شرایط اضطراری مطابق ماده ۲۲ دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی و نیز ماده ۲۹ دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای اختیار معامله تصمیم توقف معاملات مشتقه سکه طلا در روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۹۷ گرفت.

 قیمت رقابتی؛ حمایت از کالای ایرانی

افزون بر این، رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران معتقد است، بورس کالا با ایجاد شفافیت و رقابت در قیمت، تولید و مبادلات در حمایت از کالای ایرانی نقش موثری دارد. مهدی پورقاضی به نقش بورس کالا برای حمایت از تولید و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: بورس کالا قادر به کمک‌های بسیاری در زمینه تحقق شعار سال ۹۷ است و باتوجه به اینکه این بورس، باعث ایجاد شفافیت قیمتی و رقابت در تولید و تبادل کالاها می‌شود، اثرات مهمی در حمایت از کالای ایرانی خواهد داشت. به گفته رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران، توجه به این موضوع دارای اهمیت است که زیرساخت‌های اقتصادی کشور و تولید با معضلاتی روبه‌رو است که به‌طور حتم در حمایت از کالای ایرانی با چالش‌هایی مواجه هستیم اما با همدلی می‌توان قدم‌های بزرگی در این مسیر برداشت.

 تسهیل تجارت

همچنین کاظم دوست‌حسینی کارشناس مسائل اقتصادی، درخصوص نقش بورس‌های کالایی در شفافیت اقتصاد، آزادسازی قیمت‌ها و حمایت از کالای ایرانی گفت: به‌طور کلی بورس کالا محل تلاقی عرضه و تقاضاست و کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه برای شفافیت معاملات و تسهیل تجارت از این ابزار استفاده می‌کنند. این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: عرضه کالاها و حضور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بورس، اتفاقی صحیح و ارزشمند است؛ در این بین قیمت کالاها علاوه بر میزان عرضه و تقاضا و نرخ دلار در داخل به قیمت جهانی نیز وابستگی دارد. دوست‌حسینی افزود: شفافیت و فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و دستوری از مزیت‌های استفاده از ظرفیت‌های بورس کالاست در این بین برای کارایی حداکثری این بستر، همفکری فعالان صنایع برای بهبود روند معاملات نیاز است که خوشبختانه این رویداد رقم می‌خورد.

 رونق عرضه‌های داخلی و صادراتی

در سویی دیگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امسال علاوه بر عرضه محصولات برای مصارف داخلی، باید زمینه صادرات پرحجم کالاها در بورس را نیز فراهم کرد تا شاهد شفافیت مسیر عرضه‌های داخلی و صادراتی باشیم. حمیدگرمابی

با اشاره به اینکه صادرات از دریچه بورس کالا به نفع صنایع است، بیان کرد: طبیعی است که برخی تولید‌کنندگان ما، اندیشه صادراتی دارند که با قرار گرفتن کل محصولات آنها در رینگ داخلی بورس کالا، میزان نیاز داخلی مشخص می‌شود و مازاد این حجم می‌تواند با حمایت دولت و ارائه مشوق صادر شود. گرمابی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا نیز گفت: برای عرضه و صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله زعفران و پسته می‌توان از ظرفیت‌های بورس کالا بهره‌مند شد که این امر قطعا به درج قیمت‌های واقعی بر تابلوی بورس و کسب سود بیشتر برای تولید‌کننده و کشاورز منجر می‌شود.

 

ارسال نظر