شفافیت بورس‌کالا عامل تحقق شعار سال

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۷۷۳
شفافیت بورس‌کالا عامل تحقق شعار سال

توجه به اصول اقتصادی و تعیین قیمت محصولات براساس نظام عرضه و تقاضا، بهترین مسیر برای حمایت از تولید و کالای ایرانی است که به‌طور حتم شفاف‌ترین بستر موجود کشور در این زمینه برای برقراری منطق بازار بر معاملات، بورس کالاست. به گزارش کالا خبر، سیدکاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره نام‌گذاری سال جدید به نام سال حمایت از کالای ایرانی و نقش بورس در تحقق این شعار گفت: باتوجه به سابقه شکل‌گیری بورس کالا در کشور و اثرات مثبت این بازار بر اقتصاد، از امسال باید زمینه تبدیل شدن تابلو بورس کالا به مرجع قیمت کالاهای ایرانی حداقل در بازار داخلی را فراهم آوریم تا شاهد ساماندهی و ایجاد شفافیت حداکثری در بازار کالای کشور باشیم؛ البته این امر درخصوص شمار زیادی از محصولات رخ می‌دهد، اما با عرضه همه‌جانبه کالاها در بورس، این مرجعیت قیمتی به شیوه‌یی کاراتر رقم خواهد خورد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بورس کالا یک ساختار نظام‌مند است و هر فردی که معاملات خود را از طریق این بازار انجام می‌دهد، شفافیت را به جای معاملات پنهانی و غیرشفاف انتخاب کرده است. از این رو با تبدیل شدن تابلو بورس که قیمت‌ها در آن براساس نظام اقتصاد آزاد یعنی رقابت و عرضه و تقاضا کشف می‌شود، یک قدم رو به جلو در توسعه اقتصادی کشور پیش رفته‌ایم. نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عرضه محصولات در بورس کالا برمبنای اصول اقتصادی و عرضه و تقاضا و به تبع آن، کشف عادلانه قیمت‌ها انجام می‌شود و از طرفی مسوولان نیز پس از هدایت همه‌جانبه معاملات کالاها به بورس، می‌توانند از آمارهای شفاف این بازار برای تنظیم و تعادل بازار بهره ببرند. از این رو بدون شک بورس کالا به‌عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در تحقق شعار سال و حمایت از تولید و کالای ایرانی نقش مهمی دارد. دلخوش در ادامه عنوان کرد: وظیفه مهم دیگری که امسال از سوی دولت به بورس کالا سپرده می‌شود، اجرای وسیع‌تر طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی است. وی گفت: جایگزینی طرح قیمت تضمینی به‌جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی که در سه سال گذشته روی دو محصول جو و ذرت و سال گذشته به صورت آزمایشی روی گندم اجرایی شد، راهکاری است برای پشتیبانی از تولیدکننده و کشاورز تا بتوان از این طریق با مشکلات ساختاری این حوزه مقابله کرد؛ همچنین قرار است امسال گندم بیشتری در بورس کالا عرضه شود که این اتفاق، آغاز مسیر اصلاحی خرید تضمینی و بهبود اوضاع کشاورزان و صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت است.

 نقش اثرگذار

در سویی دیگر، رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران معتقد است، بورس کالا با ایجاد شفافیت و رقابت در قیمت، تولید و مبادلات در حمایت از کالای ایرانی نقش موثری دارد. به گزارش خبر آنلاین، وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کالای ایرانی، غیرقابل رقابتی بودن آنهاست، گفت: کالاهای ایرانی از لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت با کالای مشابه خارجی نیستند و تا زمانی که این موضوع برطرف نشود حمایتی از کالاهای تولید داخل صورت نخواهد گرفت. وی در ادامه بیان کرد: در ابتدا باید بررسی کرد که مشکل محصولات ایرانی چیست که قدرت رقابت با کالاهای خارجی را ندارند؟ به‌طور قطع نرخ بهره و دخالت دولت در سرکوب قیمت از اصلی‌ترین عواملی است که باعث از بین رفتن رقابتی شدن کالاهای ایرانی و ارزان‌تر تمام شدن کالاهای خارجی شده است. رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران اظهار داشت: مردم و مصرف‌کنندگان باید ابتدا کالای ایرانی را باور کنند که این امر نیازمند کیفیت و قیمت رقابتی است و در این زمینه اقدامات بسیاری باید صورت گیرد. وی با بیان اینکه تحقق شعار سال بدون کمک تمام سازمان‌ها و ارگان‌های وابسته محقق نمی‌شود، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در محصولات صنعتی و معدنی و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه محصولات کشاورزی نهایت تلاش خود را برای رونق تولید، رشد کیفیت و ایجاد رقابت و تعادل بازارها به‌کار گیرند و در طرف دیگر مردم نیز با استقبال از محصولات ایرانی، زمینه ایجاد رونق اقتصادی را فراهم می‌کنند.

قاضی‌پور در ادامه به نقش بورس کالا برای حمایت از تولید و کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: بورس کالا قادر به کمک‌های بسیاری در زمینه تحقق شعار سال ۹۷ است و باتوجه به اینکه این بورس، باعث ایجاد شفافیت قیمتی و رقابت در تولید و تبادل کالاها می‌شود، اثرات مهمی در حمایت از کالای ایرانی خواهد داشت. به گفته رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران، توجه به این موضوع دارای اهمیت است که زیرساخت‌های اقتصادی کشور و تولید با معضلاتی روبه‌رو است که به‌طور حتم در حمایت از کالای ایرانی با چالش‌هایی مواجه هستیم اما با همدلی می‌توان قدم‌های بزرگی در این مسیر برداشت. پورقاضی گفت: سال‌هاست مدیران به جای اینکه به‌دنبال کیفیت، بهره‌وری و رقابتی شدن کالا باشند به‌دنبال وام با بهره کمتر و بالا رفتن تعرفه کالای وارداتی بودند بنابراین می‌توان گفت، تحقق اهداف اصلی در تولید ملی و مورد استقبال قرار گرفتن کالاهای ایرانی نیازمند بازه زمانی ۵ ساله است تا ساختار تولید به‌خصوص ساختار صنعتی تغییر و شروع به بهره‌وری کند و قادر به رقابت در بازارهای جهانی باشد.

 افزایش سهم تامین ‌مالی

در سویی دیگر، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: هر اندازه که ابزارهای مالی گسترده شود، توان تاب‌آوری بازار سرمایه در مقابل بحران‌ها افزایش پیدا خواهد کرد اما در مقابل اگر بازار‌های‌ مالی با محدودیت مواجه شوند، مدیریت بحران دشوار خواهد شد. به گزارش کالا خبر، وی

با اشاره به اقداماتی که ارکان بازار سرمایه باید

در راستای جهت دادن به سرمایه‌های مردم در دستور کار قرار دهند، گفت: یکی از وظایف ارکان بازار سرمایه، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حضور مردم در بازار مالی است، زیرساخت‌های لازم می‌تواند از جنس بازار و طراحی ابزارهای جدید متناسب با ریسک بازده افراد باشد. مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: برخی زیرساخت‌های بنیادین مانند طراحی بازار، طراحی ابزار، مقررات‌گذاری، پیشنهاد مقررات، اداره و نظارت بازار ازجمله اقداماتی است که باید توسط ارکان بازار غیر از کارگزاران و افرادی که به‌صورت مستقیم با مشتری در ارتباط هستند انجام شود که می‌توان گفت ارکان بازار سرمایه در این زمینه نقش خطیری را برعهده دارند. مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با اشاره به اینکه بورس و ارکان بازار سرمایه باید ریل‌گذاری را به نوعی انجام دهند تا بازار همواره در حال توسعه باشد، گفت: بازار سرمایه هرقدر کوچک‌تر باشد امکان پوشش ریسک که جزو وظایف ذاتی بازار سرمایه محسوب می‌شود را نخواهد داشت بنابراین هر چه زودتر این امکان باید توسط ارکان بازار فراهم شود. به گفته سلطانی‌نژاد، تعریف گزینه‌های مختلف بازار سرمایه متناسب با ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران از وظایف تامین سرمایه‌ها و ایجاد زیرساخت آن از وظایف بورس‌ها است. وی درخصوص وضعیت ارکان بازار سرمایه در سال ۹۶ نیز بیان کرد: در سال ۹۶ اتفاقات خوبی در حوزه تامین مالی افتاد و ارکان عزم خود را جزم کردند تا سهم بازار سرمایه را در حوزه تامین مالی افزایش دهند.

 

 

ارسال نظر