نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۵۷

 صادرات بیش از ۲۰ هزار تن قیر از بورس کالا: تالار صادراتی بورس کالای ایران، روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین ماه، شاهد معامله ۲۰هزار و ۳۰۰ تن قیر بود. بر این اساس، طی این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز یک هزار و ۸۴۷ تن مواد شیمیایی، ۳ هزار و ۹۷۳ تن مواد پلیمری، ۱۴۰ تن قیر، ۲هزار تن سلاپس واکس، ۲۰ تن آرگون، یک هزار و ۲۲۰ تن گوگرد، ۱۴۳هزار و ۳۰۰ تن وکیوم باتوم معامله شد. این گزارش حاکی است، ۵هزار تن آهن اسفنجی، ۵هزار و ۲۴۰ تن سبد میلگرد، ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن و ۳هزار تن مس کم عیار معامله شد. علاوه براین، ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن گندم خوراکی و ۷ هزار تن گندم دوروم در تالار محصولات کشاورزی معامله شد. بر اساس این گزارش، بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله ۲۰۰ تن روغن پالم اولئین بود.

 بازار طلا نباید از افزایش نرخ بهره واقعی هراس داشته باشد: یک تحلیلگر ارشد اقتصادی بر این باور است که سرمایه‌گذاران بازار طلا نباید از افزایش بهره واقعی هراس داشته باشند چرا که سایر عوامل می‌تواند از بازار طلا حمایت کند. به گزارش کالا خبر، اکسل مرک رییس موسسه سرمایه‌گذاری اکسل اینوستمنت تاکید کرد: نرخ بهره واقعی امسال تقریبا با افزایش نسبی روبرو شده ولی به نظر من قیمت طلا با افزایش روبرو خواهد شد. برخی تحلیلگران ابراز نگرانی کرده‌اند که بازار طلا قادر به مقاومت در برابر افزایش نرخ بهره واقعی نخواهد بود. طی سال‌های گذشته طلا یک رابطه منفی قوی با نرخ بهره واقعی داشته است. ولی از ابتدای امسال تاکنون این رابطه شکسته شده است. آمارهای خزانه داری امریکا نشان می‌دهد که نرخ بهره واقعی از ۶۸ واحد به ۸۶ واحد افزایش یافته یعنی رقمی معادل ۲۶ درصد ولی قیمت طلا نیز در این مدت ۱. ۷ درصد افزایش داشته است. مرک در این باره گفت: رابطه منفی بین نرخ بهره واقعی و قیمت طلا چندان مستحکم نیست. اوایل سال ۲۰۰۰ نیز یک رابطه بسیار ضعیف بین قیمت طلا و بهره اوراق قرضه وجود داشته است. به نظر من در شرایط کنونی هیچ رابطه منطقی بین این دو وجود ندارد. وی گفت: به نظر من طلا هنوز یک سرمایه‌گذاری جذاب به شمار می‌رود و نوسانات بازار سهام می‌تواند تقاضا برای این فلز گرانبها را افزایش دهد.

 قیمت شمش روی نزولی شد: در اثر افزایش تقاضا طی هفته گذشته، میزان موجودی شمش روی در انبارهای بورس لندن روند نزولی به خود گرفت اما برخلاف تصور، قیمت این فلز نیز همانند بسیاری از فلزات روند کاهشی داشت؛ البته عامل اصلی از سکه افتادن بازار کامودیتی‌ها از جمله روی در هفته گذشته، افزایش شاخص ارزش دلار امریکا، اعمال محدودیت تجاری امریکا در مقابل چین و اعلام این کشور بر انجام اقدامات تلافی‌جویانه بود. به گزارش کالا خبر، قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته روند نزولی را طی کرد. در شروع هفته گذشته یعنی ۳ آوریل، قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن برابر ۳ هزار و ۲۸۴ دلار به‌ازای هر تن بود که نسبت به روز پایانی معاملات در هفته قبل یعنی ۲۹ مارس حدود 1.5درصد کاهش داشت. این روند نزولی در روزهای ۴، ۵ و ۶ آوریل نیز ادامه یافت و قیمت شمش روی در روز جمعه ۶ آوریل با کاهش 1.89درصدی نسبت به شروع هفته به ۳ هزار و ۲۲۲ دلار به‌ازای هر تن رسید. بطوری که موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن پس از ۲ هفته روند افزایشی (از ۱۳ تا ۲۹ مارس)، در هفته اخیر روند کاهشی به خود گرفت و از ۲۱۱ هزار و ۶۵۰ تن در ۳ آوریل به ۲۰۵ هزار و ۳۵۰ تن در ۶ آوریل رسید که این رقم حاکی از کاهش حدود ۳ درصدی موجودی انبارها بود. با توجه به اینکه فصل تقاضا برای انواع کامودیتی‌ها شروع شده بنابراین از این پس باید انتظار تداوم روند نزولی موجودی انبارها را داشت. در نتیجه، هفته گذشته، بازارهای بورسی دنیا شاهد افزایش تقاضا برای شمش روی و کاهش موجودی انبارهای روی بود. علت این کاهش روند قیمتی با وجود افزایش تقاضا را باید در معادلات اقتصادی دنیا دنبال کرد. شاخص دلار امریکا طی ۱۰ روز گذشته عموما روند افزایشی داشت بطوری که با رشد حدود 1.2درصدی از 89.027واحد در روز ۲۶ مارس به 90.108 واحد در ۶ مارس رسید. افزایش شاخص ارزش دلار امریکا طی این مدت، عاملی جهت تضعیف قیمت شمش روی بود. انتشار شاخص کلیدی اشتغال ماه مارس امریکا که رقم ۱۰۳ هزار نفر را نشان می‌داد از دیگر اتفاقات هفته گذشته که البته کمتر از یک-سوم ماه قبل (۲۳۶ هزار) بود و با رقم ۱۹۳ هزار نفری پیش‌بینی شده از سوی اقتصاددانان تفاوت فاحش داشت. انتظار می‌رفت نرخ بیکاری به ۴ درصد برسد که رقم آن 4.1درصد و مشابه ماه پیش از آن بود. این در حالی است که مانع اصلی افزایش اشتغال امریکا، نگرانی از جنگ تجاری با چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور ناشی از تلافی چین است. وزارت بازرگانی چین هفته گذشته اعلام کرد: امریکا در اعمال تعرفه گمرکی ۱۰۰ میلیارد دلاری جدید بسیار اشتباه می‌کند و چین بلافاصله به اقدام واشنگتن واکنش نشان می‌دهد و تا آخر و با هر هزینه‌یی خواهد جنگید! با انتشار این خبر، بازارهای سرمایه مجدداً روندی کاهشی به‌خود گرفت. بنابراین باید گفت هرچند تعرفه‌های امریکا شامل فلز روی نیست اما از آنجایی که به‌منزله آغاز جنگ اقتصادی است اثرات خود را بر تمامی محصولات گذاشته است.

 

 

ارسال نظر