برنامه دولت برای بازار سرمایه چیست

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۲۷

تئوریسین‌های اقتصادی دولت روحانی باید یک‌بار برای همیشه به مردم بگویند که چه برنامه‌یی برای بازار سرمایه دارند. محمدابراهیم قربانی‌فرید رییس هیات‌مدیره یک شرکت کارگزاری بورس با اشاره به مطالب فوق و با انتقاد از تلاطم بازارهای ارز، سکه و طلا گفت: تحرک‌های سفته‌بازانه در بازارهای غیرمولد و موازی بازار سهام همچون ارز، سکه و طلا باعث شده تا حجم معاملات در بازار سرمایه کاهش یافته و به‌تبع آن پول‌هایی که از سال‌های گذشته در این بازار به گردش در می‌آمده یا پارک شده به سمت بازار ارز کوچ کند و تبدیل به اسکناس‌های سبز شود.

وی ادامه داد: وقتی نرخ سپرده‌های بانکی یا گواهی سپرده با وجود وعده دولت مبنی بر کاهش نرخ سود و حمایت از بازار سرمایه به یک‌باره افزایش می‌یابد، نتیجه‌یی جز کاهش قیمت سهام و افت حجم معاملات در بازار سرمایه را نخواهد داشت و به‌تبع آن رشد مورد انتظار بازار محقق نمی‌شود. این کارگزار با اشاره به بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته عنوان کرد: دسترسی به مواد اولیه و تسهیلات مالی و بانکی باعث شده تا شرکت‌ها در مجموع نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشته باشند اما مشکلات و سیاست‌های اقتصادی باعث شده تا این رشد سود دچار تخریب و نااطمینانی در اذهان شود.

به گزارش فارس، انتشار گواهی سپرده بانکی با نرخ سود 20درصدی و همچنین تلاطم در بازار سکه و ارز باعث لطمه خوردن بازار سرمایه شده و مانع از ورود پول‌های پرحجم به بازار شده است. به باور وی در حال حاضر حجم معاملات سهام در بورس به دلیل افت حجم نقدینگی و عدم گردش آن با کاهش روبه‌روست که از تضعیف امید به آینده در بازار ناشی شده است.

قربانی‌فرید با اشاره به چشم‌انداز بازار ارز گفت: روند قیمت‌ها در این بازار تداوم نخواهد داشت و بالاخره در نقطه‌یی متوقف خواهد شد ولی در بازار سرمایه روند رشد سودآوری شرکت‌ها ادامه خواهد داشت و می‌تواند برای سهامداران منافع مناسب‌تری را در بر داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت برای جبران کسری بودجه خود روی بازار ارز و طلا تمرکز کرده، یادآور شد: اقتصاد باید از طرق متغیر‌های مولد و واقعی رونق یابد نه با سفته‌بازی و بازارهای غیرمولد و این در حالی است که دولت در حالی بر لزوم حمایت از بازار سرمایه از طریق کاهش نرخ سود بانکی تاکید می‌کند که به یک‌باره و یک‌شبه اقدام به انتشار گواهی سپرده با نرخ سود 20درصدی می‌کند.

این کارگزار بورس تهران تاکید کرد: تئوریسین‌های اقتصادی دولت روحانی باید به مردم و سرمایه‌گذاران به‌طور واضح اعلام کنند که از بازار سرمایه چه می‌خواهند. باید از بازار سرمایه حمایت شود اما نه با پول بلکه با تدوین و تبیین برنامه‌یی منسجم و جامع تا بتوانند اعتماد را به این بازار بازگردانند. پول به اندازه کافی در اختیار مردم وجود دارد که در صورت ایجاد اعتماد برای آنها اقدام به سرازیر کردن سرمایه‌ها به بازار سهام و حمایت از آن خواهند کرد.

 

 

ارسال نظر