نگاهی به تحولات تالار نقره‌ای

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۷۳

 تاثیر بورس کالا در تحقق شعار سال: بورس کالا محلی برای قیمت‌گذاری مناسب کالاهای ایرانی است و این بورس از زمان آغاز فعالیت خود تاثیر قابل‌توجهی بر شفافیت قیمت کالاهای داخلی گذاشته است و اذهان مخاطبان و فعالان اقتصادی را به درجه‌یی از امنیت لازم درخصوص روند معاملات و قیمت‌ها رسانده است؛ از این رو تقویت بورس کالا در تحقق شعار سال موثر خواهد بود. به گزارش فارس، سیدحمید میرمعینی، با اشاره به کلیدی بودن شعار امسال درخصوص حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: مهم‌ترین نقش در حمایت از کالای ایرانی را دولت باید عهده‌دار شود و این مساله در تمام جوانب آن از حمایت و فرهنگسازی تا تدوین برنامه‌های لازم برعهده دولت است. وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها درخصوص حمایت از کالای ایرانی باید قابل اجرا باشد، افزود: نقش دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین متولی سازمان‌های اقتصادی در کشور نقش کاملا کلیدی و تاثیرگذار است که امیدواریم در این زمینه به درستی ایفای نقش کند. کارشناس بورس تصریح کرد: بورس کالا برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی باید چارت محکم و روند قانونی خود را برای عرضه محصولات مختلف در این بازار حفظ کند.

میرمعینی بیان کرد: این تنها بورس اوراق بهادار نیست که باید به وظیفه خود در تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس عمل کند بلکه نهادهای موازی مانند دولت، نهادهای مالیاتی و حسابرسی نیز باید در حل این مشکل بکوشند. کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بورس کالا محلی برای قیمت‌گذاری مناسب کالای ایرانی است و این بورس از زمان آغاز فعالیت خود تاثیر بسیار خوبی بر شفافیت قیمت کالاهای داخلی در کشور گذاشته است و اذهان مخاطبان را به درجه‌یی از امنیت لازم در این خصوص رسانده است. وی اضافه کرد: طیف‌های مختلفی از محصولات داخلی در بورس عرضه می‌شود و تقویت این بازار می‌تواند نه تنها در تحقق شعار سال بلکه در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار موثر باشد. این کارشناس بازار تاکید کرد: تحکیم بورس و در کل بازار سرمایه باعث تقویت تولیدات داخلی و در نتیجه افزایش فرصت شغلی و حل معضل بیکاری در جامعه می‌شود که درنهایت منجر به پایداری اقتصادی در کشور خواهد شد.

میرمعینی گفت: تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد ابزارهای تامین مالی یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را در پیشبرد اهداف اقتصادی یاری کند که درنهایت منجر به رشد و حرکت رو به جلوی تولیدات داخلی خواهد شد.

 کارنامه موفق در سال ۹۶: سال ۹۶ در آماری قابل‌توجه شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بورس کالا در حوزه‌های مختلف بودیم به‌طوری‌که ارزش کل معاملات این بورس از ۱۱۷هزار میلیارد تومان فراتر رفت. به گزارش ایلنا، امیر مسعودپرور کارشناس بازارهای کالایی، دلایل ثبت رکوردهای جدید در معاملات بورس کالا عنوان کرد: بهبود آمار عملکرد کلی بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۶ را به حق می‌توان ناشی از اعتماد صنایع به ساز و کارهای عملیاتی بورس کالا و همچنین تلاش کلیه مدیران، کارشناسان و عوامل اجرایی در داخل و خارج شرکت بورس کالا دانست که در تحقق این دستاورد سهیم بوده‌اند. به‌طور حتم برگزاری نشست‌های متعدد و تعامل برای بهتر شدن معاملات و گوش دادن به خواسته عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، از دلایل آمارهای قابل‌قبول بورس کالا در سال ۹۶ به‌شمار می‌رود. وی افزود: در این بین سال ۹۵ ارزش معاملات بورس کالا ۸۱هزار میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۱۱۷هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرفی شاهد رشد حجم معاملات عمده محصولات در بورس کالا طی سال ۹۶ بوده‌ایم که این فاکتور، برای سنجش عملکرد بورس کالا ابزار صحیح‌تری به نظر می‌رسد. بر این اساس در تالارهای کشاورزی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، بازار فرعی و همچنین معاملات مشتقه نیز شاهد رشد حجم معاملات بوده‌ایم و تنها در تالار صنعتی و معدنی نیز با وجود افت ۷درصدی حجم معاملات، افزایش ۳۱درصدی ارزش معاملات ثبت شده است. در مجموع می‌توان گفت رشد ۳۴درصدی ارزش معاملات در کنار رشد ۵درصدی حجم معاملات بازار فیزیکی بورس کالا آمار قابل‌قبولی برای بازار سرمایه در سال ۹۶ بوده است.

وی بیان کرد: در بورس‌های کالایی دنیا، وجود بازار مالی قدرتمند از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی آن بورس‌ها به‌شمار می‌رود که در بورس کالا نیز طی دو سال گذشته شاهد پیشی گرفتن ارزش معاملات بازار مالی و مشتقه، از بازار فیزیکی هستیم. در سال گذشته ارزش معاملات بازار مالی و مشتقه بورس کالا در حالی به بیش از ۶۷هزار میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات بازار فیزیکی به نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان بالغ شد. همچنین بازار مالی متشکل از معاملات سلف موازی، سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مرور به‌عنوان ابزار تامین مالی مجتمع‌های تولیدی و شرکت‌های بازرگانی جایگاه خود را در جامعه فعالان بورس کالا پیدا می‌کند و مورد استقبال طیف گسترده‌یی از صنایع قرار خواهد گرفت. همچنین قراردادهای آتی و اختیار معامله طلا باتوجه به نوسانات طلا و ارز در سال گذشته با اقبال بیشتری از سوی فعالان همراه بوده است.

همان‌گونه که در آمارهای اعلامی از سوی بورس کالا می‌بینیم حجم معاملات مشتقه با رشدی بالغ بر ۳۳درصد با افزایش ارزش به بیش از ۶۹درصد نسبت به سال ۹۵ همراه بوده و این نشان از افزایش عمق و پویایی بازار مشتقه دارد؛ بازاری با ارزش بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶. وی گفت: باتوجه به تنوع خدمات و ابزار موجود در بورس کالای ایران ضرورت آموزش به عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه باید مورد توجه و تاکید کلیه ارکان و فعالان این بازار قرار گیرد. زیرا بزرگ‌ترین مانع در تحقق توسعه در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی آموزش و فرهنگ‌سازی است. در خاتمه می‌توان گفت تداوم روند رو به رشد در توسعه بازارهای بورس کالا منوط به اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی در عرضه‌ها و انجام معاملات صادراتی در کلیه حوزه‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمیایی خواهد بود.

 

 

ارسال نظر