روز سبز شاخص

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۸۷

گروه بورس    

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز سه‌شنبه با فزایش 147 واحدی همراه شد و توانست رقم 97 هزار و 86 واحد را به خود اختصاص دهد. از همین رو، شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 137 و 143 واحد صعودی شدند.

همچنین دیروز سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 384 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را به ارزش 753 میلیارد ریال در 41 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. در پنجمین روز کاری سال جدید، همه هفت شاخص بورس صعودی بودند. نمادهای فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، گل‌گهر، ملی مس و فولاد کاوه جنوب کیش با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص، رشد این متغیر را رقم زدند. این در حالی بود که دو نماد پالایش نفت بندرعباس و گسترش نفت و گاز پارسیان با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. در بازار دیروز گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

همچنین، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی تکسرام، تکنوتار، سایپا دیزل، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، گروه صنعتی بوتان، ایرکا پارت صنعت و ایران‌خودرو دیزل بود. در مقابل نمادهای پارس خزر، حمل‌ونقل پتروشیمی، سرمایه‌گذاری نیرو، سرمایه‌گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری امید، فرآورده‌های نسوز پارس و صنایع کاغذ‌سازی کاوه با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

افزون بر این، سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام سایپا دیزل، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید را ثبت کردند. به گزارش سنا، در مقابل اوراق صکوک گل‌گهر، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار و اوراق مشارکت شهرداری مشهد با بیشترین عرضه و صف‌های سنگین فروش مواجه شدند. در پایان معاملات روز سه‌شنبه نیز بانک صادرات با معامله 48 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و پالایش نفت اصفهان با معامله 82میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 آیفکس در رقم 1113 واحد

در سویی دیگر، روز سه‌شنبه چهاردهم فروردین‌ماه 97 به موازات آنکه شاخص کل فرابورس ایران در ارتفاع 1113 واحدی قرار گرفت، بازارهای 9‌گانه ‌فرابورس نیز میزبان دادوستد بیش از 113میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 797 میلیارد ریال بودند. بر این اساس، رشد 6 واحدی آیفکس در روز گذشته تحت تاثیر مثبت از جانب نمادهای «مارون»، ‌‌«ذوب»، «ارفع» و «هرمز» رقم خورد و این در حالی است که نمادهای ارفع و ذوب بیشترین افزایش قیمت را در میان نمادهای ‌فرابورسی به خود اختصاص دادند. در همین حال معامله‌گران بازارهای اول و دوم با مبادله بیش از 34 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 30 میلیارد ریال بیشترین ‌حجم و ارزش مبادلاتی را در نماد «ذوب» رقم زدند. در مجموع، بازارهای اول و دوم میزبان جابه‌جایی افزون بر 69میلیون سهم ‌به ارزش بیش از 131 میلیارد ریال بودند. همچنین مبادلات سهام در تابلوهای معاملاتی الف، ب و ج بازار پایه به نقل‌وانتقال بیش از 35میلیون سهم انجامید که این حجم ‌از دادوستدها ارزشی بالغ بر 57 میلیارد ریال را رقم زد. از سوی دیگر معامله‌گران اوراق دادوستد بیش از 581هزار ورقه به ارزش بیش از 433 میلیارد ریال را در بازار اوراق با درآمد ثابت ‌به ثبت رساندند. تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز در روز گذشته میزبان خریدوفروش بیش از 33 هزار ورقه تسه به ارزش افزون بر 19 میلیارد ریال ‌بود که امتیاز تسهیلات مسکن اسفندماه 96 بیشترین حجم و ارزش را در میان تسه‌ها به خود اختصاص داد.

 براساس این گزارش، امروز چهارشنبه پانزدهم فروردین‌ماه، مدت اعتبار نقل‌وانتقال شامل خریدوفروش و هبه اوراق گواهی حق تقدم استفاده ‌از تسهیلات مسکن صادر شده در 15 فروردین سال ‌‌95‌‎ ‎در نماد معاملاتی «تسه 9501» به پایان می‌رسد و از این رو این نماد ‌معاملاتی در پایان معاملات امروز متوقف می‌شود. ‌

 

ارسال نظر