14 متهم بورسی ممنوع‌الخروج شدند

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۷۳
14 متهم بورسی ممنوع‌الخروج شدند

شیری‌زاده: بعضی از متهمان دارای تابعیت دوگانه هستند

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار از دستور قضایی مبنی‌بر ممنوع‌الخروجی 14 متهم بورسی خبر داد. محمدعلی شیری‌زاده عنوان کرد: این متهمان بورسی اخیرا در یکی از پرونده‌ها که در آن ظن دستکاری و استفاده از اطلاعات نهانی می‌رفت، از طریق مرجع قضایی ممنوع‌الخروج شدند.

وی افزود: این اقدام پس از آن انجام شد که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه در یکی از نمادهای بورسی مجموعه‌یی از فعالیت‌های غیرمجاز در حال انجام است، به سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. البته مجموعه‌یی از عناوین و جرایم عمومی هم در پرونده احراز شد. این موارد نیز اعلام شد، اما در مورد جرایم عمومی طبق ماده 52 قانون بازار، وظیفه ما اعلام جرم است. به گزارش سنا، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جرایم بورسی به عنوان شاکی وارد می‌شود، گفت: افرادی که در نماد بورسی مورد نظر اقدام به دستکاری و استفاده از اطلاعات نهانی کرده‌اند در سطح گسترده فعالیت کرده و ما در این خصوص شکایت خود را در دادسرا به ثبت رسانده‌ایم. به گفته شیری‌زاده، همه اشخاصی که در این پرونده متهم هستند، عمدتا با همدیگر روابط فامیلی سببی و نسبی دارند و به صورت «سازمان یافته» فعالیت کرده‌اند. بدین معنی که تمام متهمان با برنامه‌ریزی و به صورت هماهنگ اقدامات خود را انجام داده‌اند و جرایم متعددی را مرتکب شده‌اند.  وی افزود: بر اساس بررسی‌های اولیه بازپرس، متهمان اصلی فعال در نماد بورسی مورد نظر حدودا ۳٨ نفرند، لذا بازجویی‌ها از این تعداد به صورت منظم و پیوسته در حال انجام است و تحقیقات قضایی در خصوص آنها ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: از طرفی این ظن وجود داشت که متهمان با توجه به تخلفات متعددی که مرتکب و موجب ضرر و زیان افراد زیادی شده بودند، ممکن است از کشور متواری شوند. شیری‌زاده توضیح داد: از آنجا که بعضی از این متهمان دارای توابع دوگانه بودند، سازمان بورس سریعا اقدام و از طریق مرجع قضایی، 14 نفر را که نقش مهم‌تر و موثرتری داشتند، ممنوع‌الخروج کرد. بدیهی است در هفته‌های آتی پس از تکمیل تحقیقات قضایی، متهمان مزبور جهت اقدامات بعدی قضایی به دادسرا احضار شوند و نتیجه نهایی به اطلاع عموم خواهد رسید. سازمان بورس در راستای ارتقای سلامت بازار و توسعه بازار شفاف و کارا، شکایات متعددی به طرفیت اشخاص متخلف و مجرم در محاکم مطرح کرده و از این پس اطلاعات اقدامات سازمان به اطلاع عموم خواهد رسید.

 افزایش سود‌دهی 96

در سوی دیگر روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران نیز عنوان کرد: مکانیسم جدید توقف و بازگشایی نمادها که در سال جاری در بورس تهران عملی شد بر نقدشوندگی سهام تاثیر خواهد گذاشت. او معتقد است سال ۹۶ از سال‌های ۹۵ و ۹۴ برای اهالی بازار سرمایه سوددهی بیشتری داشت. به‌گزارش ایسنا، روح‌الله حسینی‌مقدم درباره بازدهی بورس تهران در سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: امسال نسبت به سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴ بورس تهران رشد داشت. در سال ۹۶ بازار سرمایه وضعیت مناسبی داشت و صنایع اثرگذار نیز روندی مناسب را در پیش گرفتند.

وی در ادامه نیز ابراز داشت: نخستین شرکتی که در سال 95 پیش‌بینی درآمد هر سهم سال 96 خود را به بازار ارائه کرد، یک بار این پیش‌بینی را تعدیل کرد. یک‌بار ۸درصد، یک‌بار ۶ درصد و یک‌بار نزدیک ۵ درصد تعدیل مثبت داشت.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران افزود: این تعدیل‌های مثبت نشان می‌دهد، وضع سودآوری شرکت‌ها تعدیل مثبت پیدا کرد و قطعا تاثیرش را بر بازار شاهد خواهیم بود.

حسینی‌مقدم با اشاره به دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها گفت: در سال ۹۶ تغییری در دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها داشتیم و هم‌اکنون دو ماه است که بازار با مکانیسم جدید کار می‌کند. بورس در تلاش است که نقدشوندگی افزایش یابد و نتایج این تصمیم بر نقدشوندگی مشهود است.

وی تاکید کرد: با دستورالعمل جدید امیدوار هستیم، تفسیر از مقررات از بین برود و همچنین نقدشوندگی و شفافیت توامان افزایش پیدا کند.

 رشد 24 درصدی شاخص

این در حالی است که با نگاهی به وضعیت معاملات بازار ‌سهام از ابتدای سال تاکنون نیز در می‌یابیم که تعداد ۲۴۲میلیارد سهم و حق تقدم از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۳۸روز معاملاتی در بورس و اوراق بهادار دادوستد شده است.

به گزارش ایبنا، از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۳۸روز معاملاتی تعداد ۲۴۲میلیارد و ۵۸۰میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۶۰۸هزار و ۴۹۲میلیارد ریال در ۱۵میلیون و ۳۹۴هزار و ۸۷۴دفعه در بورس و اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است.

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد، در این مدت ۱۴۰میلیارد و ۱۱۷میلیون سهم به ارزش ۳۰۲هزار و ۷۲۶میلیارد ریال در ۶میلیون و ۲۶۴هزار و ۱۹۸نوبت در بازار اول؛ ۹۰میلیارد و ۲۱۸میلیون سهم به ارزش ۲۰۴هزار و ۱۳۷میلیارد ریال در ۹میلیون و ۱۵هزار و ۶۷۶نوبت در بازار دوم؛ ۸۲میلیون سهم به ارزش ۸۲هزار و ۴۸۷میلیارد ریال در ۲۳هزار و ۶۲۲نوبت در بازار بدهی؛ ۱۰میلیارد و ۳۶۸میلیون سهم به ارزش ۵۹۷میلیارد ریال در ۲۱۲۵نوبت در بازار مشتقه و ۱۷۹۵میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۸هزار و ۵۴۶میلیارد ریال در ۸۹هزار و ۲۵۳نوبت مورد معامله قرار گرفته است. افزون بر این، شاخص کل بورس نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۷۷هزار و ۲۳۰واحد آغاز کرده تاکنون با ۱۸هزار و ۲۹۶واحد افزایش معادل ۲۴درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۹۵هزار و ۵۲۵واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۱۲هزار و ۹۷۴واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۳۹هزار و ۲۵۹واحد افزایش مواجه شده‌اند.

 

 

ارسال نظر