تداوم فاز‌احتیاطی بورس در اوایل 97

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۵۶
تداوم فاز‌احتیاطی بورس در اوایل 97

گروه بورس  

روند فعلی بازار سهام که طی چند وقت اخیر در شیب نزولی قرار گرفته است، گویا فقط به موضوع تقویت بخش عرضه در پایان سال 96 در راستای شناسایی سود سهامداران ختم نمی‌شود و به اعتقاد برخی از کارشناسان برای اوایل سال 97 هم شرایط بورس کشور به همین ترتیب خواهد بود. چراکه با نزدیک شدن به سخنرانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا درخصوص همراهی یا تعلیق برجام در اردیبهشت ‌ماه سال آینده استراتژی سرمایه‌گذاران برای ادامه فعالیت در بازار‌‌های مالی متفاوت خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که بازیگران اصلی سهام در کشور در اوایل سال 97 هم تا حدودی با احتیاط در بازار سرمایه فعالیت کنند. در همین رابطه بهزاد گلکار، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: دلایل ریزش بازار در هفته اخیر از دو بعد حقیقی و حقوقی قابل ارزیابی و بررسی است. وی درباره عوامل اثرگذار در بازار گفت: حقوقی‌ها در اکثر سهم‌های بزرگ و بنیادی با هدف شناسایی سود طی این مدت اقدام به فروش کردند. همچنین با توجه به پایان سال و وابستگی این سهامداران به انواع صندوق‌های بازنشستگی که باید برای پرداختی‌های پایان سال تامین مالی کنند با فروش‌های خود سمت عرضه بازار را تقویت کردند. وی در ادامه افزود: مدیران سرمایه‌گذاری به همین دلیل بدون توجه به اینکه سهم در چه سطوح قیمتی است و آیا ارزشمند است یا خیر به صورت دستوری و اکتفا به مقتضیات شرایط دست به فروش می‌زنند. این کارشناس بازار درباره نقش حقیقی‌ها در منفی شدن هفته اخیر بازار گفت: حقیقی‌ها به طور سنتی پایان سال التهاب و نگرانی بابت تسویه اعتباری‌ها را دارند بنابراین خیلی از سرمایه‌گذاران این استراتژی را دارند که پایان سال تسویه شوند مگر در سهم‌هایی که بلندمدت روی آن مثبت باشد. به گزارش سنا، این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مجموع این عوامل باعث شده که طرف عرضه قوی‌تر شود و فروش‌ها به نسبت خرید بیشتر باشد، گفت: از سوی دیگر وقتی بازار ریزشی می‌شود و نقش حقوقی‌ها در سمت فروش فعال‌تر می‌شود، حقیقی‌ها انگیزه لازم برای خرید سهم و جمع کردن بازار را ندارند. گلکار به سخنرانی ترامپ در اردیبهشت در مورد تمدید یا عدم تمدید برجام اشاره کرد و گفت: مسائل بین‌المللی نیز در روند بازار بی‌تاثیر نیست اما هم‌اکنون التهابات بازار ارز و طرح بانک مرکزی برای فروش گواهی سپرده بانکی 20درصد به مقیاس و متری اثرگذارتر برای مدیران سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. وی در این باره توضیح داد: سرمایه‌گذاران یا مدیران سرمایه‌گذاری محاسبه می‌کنند که سپرده بانکی با نسبت قیمت به عایدی 5 را از دست دهند، مابه‌ازای آن چه سهمی با چه نسبت قیمت بر درآمدی جایگزین کنند، پاسخ به همین سوال در تصمیمات سرمایه‌گذاران به خصوص در بلندمدت بازار اثرگذار است. به خصوص حقوقی‌هایی که باید نسبت به سرمایه‌گذاری خود پاسخگو باشند. وی با اشاره به معاملات نه چندان مطلوب اسفند ماه برای سرمایه‌گذاران خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سهم‌های بنیادی درجا زدند و بازار به سمت سهم‌های کوچک با نقدینگی بیشتر یا نوسانات کمتر سوق پیدا کرد. حقیقی‌ها نیز عملا نمی‌توانستند مانع فروش در سهم‌های بنیادی شوند.

 این فعال بازار سرمایه روزهای پایانی سال 96 را بهتر از هفته اخیر ارزیابی کرد و گفت: تا نیمه این هفته اثرات هفته اخیر بر بازار سایه می‌اندازد اما بعد از آن و براساس تجربه سال‌های گذشته تا پایان سال شاهد ثبات در بازار به دلیل تسویه اعتباری‌ها و نفس تازه در بازار خواهیم بود. وی تصریح کرد: البته با توجه به تعطیلات ایام نوروز و نزدیک شدن به سخنرانی ترامپ درخصوص همراهی با برجام یا تعلیق برجام، روند بازار در سال 97 از شرایط این روزها چرخش زیادی نخواهد داشت، منهای تک سهم‌ها و سهم‌هایی که افت زیادی داشتند و در قیمت‌های بسیار جذابی قرار دارند. مدیرعامل هلدینگ بین‌المللی رها افزود: بازار در سهم‌های بنیادی مثل پالایشی ریزش زیادی را نخواهد دید چون P/E پایینی دارند و به نظر می‌رسد با توجه به تعیین قیمت کارمزدها از طرف شرکت پالایش و پخش با ریسک کمتری به نسبت سایر صنایع مواجه است.

 افت‌های پیاپی

در سویی دیگر ابراهیم خلیلی، کارشناس بازار سرمایه از انتشار اوراق گواهی ۲۰درصدی، توقف رشد دلار و افزایش عرضه سهام توسط حقوقی‌ها به عنوان دلایل اصلی افت معاملات بازار سهام در این روزها یاد کرد. وی با اشاره به افت‌های پیاپی شاخص بورس و کاهش آن به ارتفاع ۹۵هزار واحد گفت: بی‌رمقی اخیر بازار سهام را می‌توان در چند دلیل عمده مورد بررسی قرار داد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس یکی از دلایل عمده کاهش ورود نقدینگی به معاملات بازار سرمایه را می‌توان به انتشار اوراق گواهی ۲۰درصدی توسط بانک‌ها نسبت داد که موجب شد تا بخشی از نقدینگی از بازارهای مختلف ازجمله بورس به سمت بانک‌ها روانه شود. به گزارش ایبنا، وی با بیان اینکه براساس برآوردها حدود ۲۴۰هزارمیلیارد تومان نقدینگی جذب اوراق گواهی ۲۰درصدی در بانک‌ها شده، اضافه کرد: بدون شک در پی افزایش ۵ درصدی نرخ سود بدون ریسک در بانک‌ها، بخشی از نقدینگی بازار سهام ازجمله منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این اوراق سرمایه‌گذاری شده است. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: از سوی دیگر نرخ ارز به‌ عنوان عاملی تاثیرگذار بر بازار سهام همواره مورد توجه بوده و بیشتر بنگاه‌های فعال در بازار از افزایش نرخ دلار منتفع می‌شوند. وی گفت: بر این اساس با توقف افزایش نرخ دلار این روزها شاهد هستیم که این موضوع نیز تاثیر خود را بر دادوستدهای بازار سهام گذاشته است.

خلیلی ادامه داد: علاوه بر این به طور سنتی هر ساله در اسفند ماه روند عرضه سهام به‌ صورت ذاتی به‌ ویژه از سوی معامله‌گران حقوقی افزایش می‌یابد که این موضوع نیز تاثیرات خود را بر بازار سرمایه گذاشته و موجب شده تا به دلیل تامین نقدینگی مورد نیاز این شرکت‌ها شاهد افزایش فشار فروش و عرضه سهام‌ شرکت‌ها در تالار شیشه‌یی باشیم. ضمن اینکه تجربه نشان داده در آخرین ماه سال نباید انتظار رونق چندانی در این بازار داشت. وی همچنین درخصوص وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی معاملات نباید ریزش شدید یا رشد قابل‌ توجهی را برای بازار سهام در این مدت متصور بود.

 

 

ارسال نظر