نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۷۱

 بورس کالا بستر حضور در بازار‌‌های جهانی: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده شاهد اتفاق‌های مثبتی در زمینه خرید گندم از کشاورزان و استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا در این بخش خواهیم بود. به گزارش میزان، سیدراضی نوری با بیان اینکه بورس کالا فرصتی برای تولیدکنندگان است، تصریح کرد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا باعث می‌شود تا تولید‌کنندگان افزون بر پوشش بازار داخلی بتوانند برای حضور در بازارهای جهانی نیز برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه بورس کالا علاوه بر ایجاد یک بستر نظام‌مند، شفافیت آماری را به دنبال دارد و از طرفی در راستای تولید باکیفیت‌تر محصولات نقش موثری داشته است. این نماینده مجلس اظهار کرد: ایجاد شفافیت آماری در مبادله کالاها، امکان سنجش نیاز داخلی به تولیدکنندگان را می‌دهد و آنها می‌توانند براساس ظرفیت خود اقدام به تولید و صادرات محصولات کنند. وی تاکید کرد: تقویت بورس‌های کالایی و عرضه انواع محصولات در این بورس‌ها نه تنها در ایران بلکه در دنیا به دلیل رقابتی شدن بازارها، تکاپویی را برای تولید و بازاریابی محصولات ایجاد می‌کند و بدون شک به نفع تولید‌کنندگان است. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: از دیگر مزایای استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا، ارتباط نزدیک‌تر تولیدکننده و مصرف‌کننده با حذف واسطه‌های غیرضروری است که در این شرایط پر نوسان بازارها، بورس کالا می‌تواند امن‌ترین مسیر برای فعالان بازارها باشد.

 بهار گواهی سپرده در زمستان بورس: معامله بیش از 8 هزار سکه تمام بهار آزادی طرح امام(ره) با بازارگردانی تامین سرمایه سپهر صورت گرفت. مدیر مالی بین‌الملل این شرکت با بیان اینکه در 45روز گذشته که شامل 25روز معاملاتی می‌شود حدود 8 هزار سکه تمام بهار آزادی طرح امام(ره)(80 هزار گواهی سپرده) مورد داد و ستد قرار گرفت، عنوان کرد: این معاملات ارزشی بالغ بر 125میلیارد ریال داشته است. مهدی آسیما درخصوص رونق بخشیدن هر چه بیشتر به بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز عنوان کرد: برای نقدشوندگی بیشتر این اوراق همچنین استقبال بیش از پیش سرمایه‌گذاران خرد و افراد جامعه از آن، این شرکت حتی فراتر از انجام تعهدات بازارگردانی خود عمل کرده و شکاف بین سفارش‌های خرید و فروش را به کمترین میزان در طول سابقه معاملاتی این نماد رسانده است. وی با بیان اینکه طبق مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و براساس امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این صندوق‌ها(سهام، مختلط و درآمد ثابت) نیز می‌توانند تا سقف 5 درصد از دارایی‌های خود را به گواهی سپرده کالایی اختصاص دهند از آمادگی تامین سرمایه سپهر برای مذاکره جهت انجام معاملات این اوراق خبر داد.

 تحرک مثبت بورس‌های آسیایی: بازارهای سهام آسیایی پس از ثابت ماندن نرخ بهره در اروپا و احتمال دیدار سران امریکا و کره شمالی روند صعودی داشتند. به گزارش ایبنا، رصد بازارهای سهام در آسیا نشان می‌دهد: شاخص «نیک‌کی۲۲۵» بورس توکیو ۳درصد افزایش یافت و در کره جنوبی، شاخص «کسپی» بیش از یک درصد افزایش یافت. براساس این گزارش، شاخص «ام اس سی آی» بازارهای منطقه آسیا - اقیانوسیه به جز ژاپن 0.6درصد و بورس استرالیا 0.3درصد افزایش یافت. یکی دیگر از عوامل موثر بر روند صعودی بازارها مستثنا شدن کانادا و مکزیک از تعرفه‌های وارداتی جدید بر واردات آلومینیوم و فولاد بود که امیدها را نسبت به مستثنا شدن کشورهای بیشتری از این تعرفه‌ها افزایش داد. از طرف دیگر بانک مرکزی اروپا در اجلاس خود آن طور که انتظار می‌رفت، نرخ‌های بهره را بدون تغییر باقی گذاشت و ماریو دراگی، رییس این نهاد از آغاز تدریجی فرآیند کنار گذاشتن سیاست‌های محرک خبر داد که این اتفاق هم تاثیر خود را در بازارهای سهام دنیا از خود بر جای گذاشت.

 

 

ارسال نظر