نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۹۷

 از امروز؛ فروش سهام سهامداران حقیقی کنتورسازی: سهامداران حقیقی شرکت کنتورسازی می‌توانند از امروز تا چهارشنبه از ساعت 8:30 صبح تا ساعت ۱۵ حداکثر ۵ هزار سهم خود را به قیمت هر سهم ۲۱۰۷ تومان و ۵ ریال به فروش برسانند. به گزارش ایسنا، معاونت بازار بورس اوراق بهادار تهران به تازگی در نامه‌یی اعلام کرده که با توجه به مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس، سهامداران حقیقی شرکت کنتورسازی می‌توانند برای فروش سهام خود به یکی از کارگزاری‌های عضو شرکت بورس مراجعه کنند. همچنین، قیمت خرید هر سهم شرکت کنتورسازی ۲۱۰۷۵ ریال مشخص شده و سهامداران حداکثر می‌توانند ۵ هزار سهم خود را بفروشند در صورتی که منابع تامین شده از جانب خریدار کافی نباشد خرید از کمترین سفارش فروش شروع می‌شود. افزون بر این، نکته مهم که سهامداران حقیقی کنتورسازی باید بدانند این است که امکان ورود سفارش فروش از طریق مشتریان برخط ممکن نیست و سهامداران باید به کارگزاری عضو شرکت بورس مراجعه کنند. همچنین، نکته مهم دیگر اینکه قطعیت نقل و انتقال سهام کنتورسازی منوط به موافقت شورای عالی بورس مبنی بر اجازه انجام معامله خارج از جلسه معاملاتی است.

 خرید بلوک ۱۷درصدی بیمه البرز هنوز قطعی نشده: معاون بازار شرکت بورس می‌گوید خریدار بلوک ۱۷درصدی بیمه البرز هنوز مبلغی بابت خرید این سهم پرداخت نکرده است در نتیجه این معامله فعلا قطعی نیست و نمی‌توان نامی از خریدار بیان کرد. به گزارش ایسنا، چند روز پیش در راستای خصوصی کردن شرکت‌های دولتی بیش از ۱۷درصد از سهام شرکت بیمه البرز توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس واگذار شد. خبرهایی حاکی از این بود که این شرکت باز هم به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده است. رییس سازمان خصوصی‌سازی هم در مورد خریدار بیمه البرز گفت که از بورس بپرسید که خریدار کیست. او در عین حال اینکه آیا این شرکت به بخش خصوصی واقعی واگذار شده یا خیر را نه تکذیب و نه تایید کرد. شرکت خریدار برای اینکه حصه نقدی را واریز کند چند روز زمان دارد که وقت آن هنوز به‌سر نرسیده، در آخرین بررسی‌ها مشخص شده که طی چند روز گذشته هنوز خرید این بلوک ۱۷درصدی قطعی نشده است. علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس به‌تازگی در پاسخ به اینکه خریدار این سهم کیست؟ گفت: تا معامله قطعی نشود نمی‌توان نامی از خریدار برد. این معامله هنوز قطعی نشده و خریدار از زمان خرید ۹ روز فرصت دارد تا معامله را قطعی کند. صحرایی در پاسخ به اینکه آیا خریدار حصه نقدی را پرداخت کرده؟ گفت: خیر تاکنون پولی پرداخت نشده است.

 ۵ بانک صورت‌های مالی سال ۹۵ خود را منتشر نکرده‌اند: در حالی که شرکت‌های بورسی موظف به انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده ۴ ماه پس از پایان سال مالی هستند، با وجود گذشت ۱۱ ماه از سال، تاکنون ۵ بانک صورت‌های مالی سال ۹۵ خود را منتشر نکرده‌اند. به گزارش فارس، امسال مجامع عمومی بانک‌ها همانند سال قبل با تاخیر و به شکل پراکنده برگزار شد. در موعد مقرر که پایان تیر ماه است، تنها مجامع عمومی بانک‌های ملت، تجارت، خاورمیانه، آینده، قرض‌الحسنه مهر ایران، حکمت ایرانیان و انصار برگزار شد. هر چند که طبق قانون، بانک‌های بورسی ملزم به انتشار صورت‌های مالی حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی بودند، اما غیر از بانک‌های اشاره شده در بند بالا، در ماه‌های بعد به‌تدریج و با تاخیر مجامع بانک‌های مهر اقتصاد، اقتصاد نوین، سامان، سینا، پست بانک، پارسیان و گردشگری و موسسه اعتباری کوثر مرکزی تشکیل و صورت‌های مالی سال 95 به تصویب رسید. اما در این میان هنوز مجامع بانک‌های پاسارگاد، سرمایه، شهر، قوامین و دی برگزار نشده است. بانک پاسارگاد در آخرین اطلاعیه ناشر، زمان برگزاری مجمع عمومی سالانه سال سال 95 را 26 اسفند ماه اعلام کرده است. این زمان برای برگزاری مجمع در حالی شده است که هنوز صورت‌های مالی حسابرسی شده سه ماهه، شش ماهه، 9 ماهه و یک‌ساله این بانک منتشر نشده است. بانک شهر هم شرایطی مشابه بانک پاسارگاد از نظر انتشار صورت‌های مالی دارد و این بانک همزمان برگزاری مجمع عمومی را ۲۷ اسفند ماه اعلام کرده است. بانک دی هم با وجود اخذ مجوز برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در تاریخ 18دی ماه از بانک مرکزی اما تاکنون مجمع برگزار نشده و صورت‌های مالی بررسی و تصویب نشده است. همچنین برگزاری مجامع بانک‌های قوامین و سرمایه هم تاکنون نامشخص است، به‌طوری که تاکنون نه صورت‌های مالی این دو بانک منتشر شده و نه حتی تاریخی برای زمان برگزاری مجمع درج شده است.  بر این اساس، در ماده دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، آمده است: ناشر بورسی مکلف است گزارش‌ها و صورت‌های مالی زیر را مطابق استانداردهای ملی یا فرم‌هایی که توسط سازمان ارائه می‌شود، ظرف مهلت‌های مقرر تهیه و افشا نماید:

1- صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت اصلی و تلفیقی گروه، حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی و حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی.

2- گزارش هیات‌مدیره به مجامع و اظهارنظر حسابرس در مورد آن، حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی.

3- اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌یی 3، 6 و 9 ماهه حسابرسی نشده، حداکثر 30 روز پس از پایان مقاطع سه ماهه.

4- صورت‌های مالی میان‌دوره‌یی 6 ماهه حسابرسی شده حداکثر 60 روز بعد از پایان دوره 6 ماهه و در مورد شرکت‌هایی که ملزم به تهیۀ صورت‌های مالی تلفیقی هستند، حداکثر 75 روز پس از پایان دوره 6 ماهه.

5- صورت‌های مالی سالانه حسابرسی نشده حداکثر 60 روز پس از پایان سال مالی و در مورد شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند، حداکثر 90 روز پس از پایان سال مالی.

بنابراین طبق قانون، شرکت‌ها باید یک ماه پس از پایان سال مالی گزارش حسابرسی نشده صورت‌های مالی را منتشر کنند و همچنین شرکت دو ماه پس از آن باید صورت مالی حسابرسی شده را ارائه دهد و یک ماه پس از انتشار آن، مجمع عمومی را برگزار کند، اما همان‌طور که می‌بینیم این 5 بانک با گذشت بیش از 11 ماه از سال پایان سال 95 هنوز صورت‌های مالی حسابرسی شده را منتشر نکرده و دو بانک تازه به فکر برگزاری مجمع عمومی افتاده‌اند و تشکیل مجمع عمومی سه بانک دیگر هم در نامشخص است.

 

 

ارسال نظر