ساختمان آجری

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۱۰

رشد حجم معاملات محصولات پتروشیمی

طی هفته گذشته در بازار محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بیش از ۲۳۶ هزار و ۲۸۵ تن محصول به ارزشی بیش از ۵ هزار و ۱۱۸ میلیارد و ۷۰۷ میلیون ریال دادوستد شد که این ارقام به نسبت معاملات هفته گذشته به ترتیب با رشد نزدیک به ۲۸ و ۲۶ درصدی رو به رو شد. به گزارش کالا خبر، طی هفته گذشته پرحجم‌ترین معاملات به محصول وکیوم باتوم اختصاص داشت، بطوری که از کل حجم معاملات انجام شده در این بازار، ۹۰ هزار و ۲۰۵ تن وکیوم باتوم معامله شد و با توجه به تقاضای ۹۱ هزار و ۲۰۵ تنی، کالای مذکور بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد و به عنوان جذاب‌ترین محصول هفته قبل معرفی شد. افزون بر این، طی هفته گذشته، خریداران در تالار فرآورده‌های نفتی برای محصولاتی همچون لوب کات، گوگرد و عایق رطوبتی به رقابت پرداختند؛ بطوری که در خصوص این محصولات میزان تقاضا از عرضه پیشی گرفت. همچنین، از نظر ارزش معاملات نیز، گروه پلیمری‌ها با معامله ۴۳ هزار و ۷۷۶ تن محصول به ارزشی بیش از ۲ هزار و ۳۵۵ میلیارد و ۵۱۲ میلیون ریال در قالب معاملات سلف و نقدی بالاترین ارزش معاملات را در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به ثبت رساند. حجم معاملات نقدی و سلف شیمیایی‌ها نیز در مجموع به حدود ۲۰ هزار و ۹۳۶ تن محصول رسید که این میزان حجم معاملاتی نسبت به هفته گذشته با رشد 7.47درصدی رو به رو بوده است.

رشد قیمت ورق گرم چین

 روزهای اخیر صادرکننده‌های ورق گرم چین قیمت‌های پیشنهادی را افزایش داده‌اند. محدودیت عرضه صادراتی در آینده نزدیک از قیمت‌ها حمایت می‌کند. از طرفی فروشنده‌های چینی انتظار دارند تقاضا در آینده نزدیک در بازار داخلی بالا برود. به گزارش کالا خبر، آخرین قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین ۶۰۵ تا ۶۲۰ دلار هر تن فوب ثبت شده که ۱۰ تا ۱۵ دلار هر تن نسبت به سه هفته قبل از تعطیلات چینی‌ها بالا رفته است. با اینکه تعطیلات چینی‌ها ۲۱ فوریه رسما تمام شده بود ولی تا روزهای اخیر هنوز پیشنهاد قیمت جدیدی در بازار صادرات داده نمی‌شد. افزون بر این، در بازار داخلی نیز قیمت ورق گرم ۱۴ دلار هر تن بالا رفته است که البته به دلیل رشد تقاضا نبوده و فقط جو روانی بازار قیمت را بالا برد.

بازار بیلت بهبود یافت

بازار بیلت سی‌ای‌اس‌جو مثبتی دارد و عرضه‌کننده‌ها موفق شده‌اند افزایش قیمت‌های جدیدی داشته باشند. به گزارش کالا خبر، تقاضای مطلوب منطقه منا و افزایش خریداران بیلت در آسیا پس از تعطیلات سال نو در چین به بهبود بازار بیلت کمک کرده است. همچنین، آخرین قیمت پیشنهادی عرضه‌کنندگان سی‌ای اس ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شده که برای تولیدات آوریل است و ۱۰ دلار هر تن نسبت به هفته قبل بالا رفته است. افزون بر این، در خاور دور نیز فعالیت بازار بیلت بهتر شده و اخیرا ۴۰ هزار تن بیلت سی‌ای اس در ۵۴۰ دلار هر تن فوب معادل ۵۵۵ دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا فروخته شده که ۵ دلار هر تن رشد قیمت داشته است.

۴ عامل موثر بر قیمت طلا در سال ۲۰۱۸

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که ۴ عامل مهم می‌تواند بر قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی تاثیرگذار باشد. به گزارش کالا خبر، شورای جهانی طلا در تحلیل خود پیش بینی کرده است که قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی تحت تاثیر ۴ عامل مهم یعنی سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی، قیمت دارایی‌ها، رشد اقتصادی جهان و عرضه و تقاضا قرار خواهد داشت. بر اساس این گزارش کاهش ارزش دلار امریکا موجب شده است تا قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی با رشد 13.5درصدی روبرو شود. این بیشترین رشد قیمت طلا از سال ۲۰۱۰ به شمار می‌رود. همچنین، عملکرد مثبت قیمت طلا در سال ۲۰۱۷ برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان عامل امیدوار‌کننده‌یی بوده است. از دیگر نکات مهم این تحلیل رشد فزاینده تقاضای سکه و شمش طلا در بازار چین در سال ۲۰۱۷ میلادی است. تقاضای آلمان، بخش فناوری و تکنولوژی نیز تاثیر مهمی بر تقویت قیمت طلا در سال ۲۰۱۷ داشته است. افزون بر این، تقاضای جهانی طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ رسیده است. کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری و افت خرید بانک‌های مرکزی جهان بیشترین تاثیر را داشته است. همچنین، ادامه روند صعودی خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ داشته باشد. طی سال گذشته بانک‌های مرکزی جهان برای هشتمین سال متوالی ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند. بانک‌های مرکزی روسیه ترکیه و قزاقستان بیشترین خرید را داشته‌اند.

 

 

ارسال نظر