نگاهی به تحولات تالار ‌نقره‌ای

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۰۹

 مواد پلیمری و شیمیایی در سراشیبی قیمت: بررسی قیمت‌های پایه اعلامی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی حاکی از کاهش قیمت مبنای ارز محاسباتی برای محصولات پلیمری و شیمیایی نسبت به قیمت هفته گذشته و کاهش قیمت عمده مواد پلیمری و شیمیایی است. به گزارش کالا خبر، طبق قیمت‌های پایه اعلامی، مبنای نرخ هر دلار با ۷۶۴ ریال کاهش به قیمت ۴۵۳۵ تومان و ۲ ریال اعلام شده که با افت 1.7درصدی نسبت به قیمت پایه هفته قبل برای این ارز همراه بوده است. برهمین اساس، قیمت قریب به اتفاق محصولات پلیمری با افت مواجه شده است. به‌طوری‌که قیمت پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و دورانی با 1.9درصد کاهش بیشترین میزان افت را نسبت به هفته گذشته داشته است. در میان پلی اتیلن‌ها تنها گرید ترفتالات بطری و سبک خطی با افزایش رو به رو شده و قیمت پایه سایر گریدها با کاهش همراه بوده است. قیمت پلی استایرن مقاوم و گریدهای مختلف PVC هم با 1.7درصد کاهش برای هفته جاری اعلام شد. در مقابل قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی با بیشترین افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد و 1.7درصد رشد کرده است. به‌طوری‌که قیمت این محصول با ۸۶۵ریال افزایش نسبت به قیمت‌های هفته گذشته رو‌به‌رو شده است. پس از آن نیز قیمت SBR با ۹۶۴ریال رشد همراه شده و 1.5درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. قیمت پایه اعلامی برای محصول پلی پروپیلن نساجی نیز 1.4درصد افزایش را برای این هفته شاهد است تا این محصول گروه پلیمری ۷۲۱ ریال بالاتر از هفته گذشته قیمت‌گذاری شود. همچنین، در گروه شیمیایی‌ها نیز تحت‌تاثیر کاهش ۷۶۴ریالی بهای دلار، عمده قیمت‌ها نزولی اعلام شده است. قیمت پایه آمونیاک مایع و گاز با 7.2درصد افت کاهش محسوسی را نسبت به هفته قبل شاهد است. پس از آن نیز استایرن منومر معادل 2.2درصد کاهش قیمت را تجربه کرده تا قیمت پایه این محصول به نسبت هفته قبل ۱۳۳۱ ریال افت کند. در مقابل اوره صنعتی گرانوله نسبت به هفته قبل 6.8درصد افزایش را در قیمت پایه تجربه کرده است. افزون بر این، زایلین مخلوط نیز پس از اوره صنعتی گرانوله بیشترین افزایش قیمت را در گروه شیمیایی‌ها شاهد است. به‌طوری‌که قیمت پایه این ماده با 2.7درصد رشد نسبت به هفته قبل اعلام شده است.

 بازار میلگرد در رونق: میلگرد صادراتی ترکیه ۱۰دلار هر تن بالا رفته و به ۵۸۵ تا ۵۹۵ دلار هر تن فوب رسیده است. به گزارش کالا خبر، میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۵۹۰ تا ۶۲۰ دلار هر تن در کارخانه است و فروشنده‌ها معامله در بازار داخلی را به صادرات ترجیح می‌دهند. از طرفی قیمت فعلی بیلت وارداتی در ترکیه به ۵۳۰ تا ۵۴۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است و فعالان بازار انتظار دارند قیمت قراضه وارداتی در ترکیه در آینده نزدیک ۵ تا ۱۰ دلار هر تن بالاتر برود و جو بازار بیلت نیز مثبت باشد.

 پیش‌بینی بازار آرام آلومینیوم: قیمت آلومینیوم طی هفته گذشته، با افت 2.6درصدی نسبت به هفته پیش از آن، میانگین ۲ هزار و ۱۶۱ دلار به‌ازای هر تن را رقم زد. در عین حال طی این هفته، بیش از 7.8هزار تن از موجودی‌های قابل فروش انبارهای بورس فلزات لندن نیز کاسته شد. به گزارش کالا خبر؛ قیمت نقدی آلومینیوم طی هفته‌های گذشته، پس از پیشنهاد وزارت بازرگانی ایالات‌متحده امریکا برای اعمال محدودیت تجارت و افزایش تعرفه‌های گمرکی آلومینیوم و محصولات آنکه افزایش یافته بود، به روند اصلاحی و نزولی خود ادامه داد و هفته گذشته را با قیمت ۲ هزار و ۱۴۰ دلار بر تن به پایان رساند. طی هفته‌های گذشته قیمت آلومینیوم طی

 ۲ مرحله افزایش یافته بود. مرحله اول افزایش قیمت‌ها که به‌واسطه کاهش ارزش دلار و شدت گرفتن خریدها با بازگشت سرمایه‌گذاران و دلالان چینی به بازار، پس از تعطیلی‌های سال نوی چین صورت گرفته بود.

مرحله دوم افزایش قیمت‌ها که در اوایل هفته سوم فوریه اتفاق افتاده بود، عمدتا متاثر از سیاست‌های دولت امریکا برای مقابله با دامپینگ آلومینیوم این کشور بود. پس از این ۲ مرحله افزایش قیمت آلومینیوم، این فلز سبک روند اصلاحی پیش گرفت و به سطوح قیمتی پایینی سقوط کرد. هر چند که طی روزهای هفته گذشته که ارزش دلار با اندکی افزایش همراه بود، به سقوط بیشتر قیمت آلومینیوم طی این هفته دامن زد. به‌طور کلی می‌توان گفت که قیمت آلومینیوم طی هفته گذشته، قیمت میانگین ۲هزار و ۱۶۱ دلار به‌ازای هر تن را رقم زد که نسبت به هفته پیش از آن، افت 2.6درصدی داشت. در عین حال طی این هفته، بیش از 7.8هزار تن از موجودی‌های قابل فروش انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد.

در پیشنهادی که وزارت بازرگانی ایالات‌متحده برای اجرای اقدامات ضددامپینگ آلومینیوم به ریاست‌جمهوری این کشور ارائه داده بود، علاوه بر افزایش میزان تعرفه‌های گمرکی، سهمیه‌بندی و محدودیت مبادلات تجاری را با برخی کشورها خواستار بود. این در حالی است که طی سال‌های اخیر تقاضای وارداتی محصولات آلومینیومی ایالات‌متحده، نه‌تنها به‌دلیل افزایش میزان تقاضا، بلکه به‌دلیل کاهش میزان عرضه داخلی، رشد چشم‌گیری داشته است.

در این پیشنهاد ۳ گزینه برای مقابله دامپینگ صنعت آلومینیوم امریکا مطرح شده است. در گزینه اول، اعمال تعرفه 7.7درصدی برای واردات تمام محصولات آلومینیومی از تمامی کشورها پیشنهاد شده است. گزینه دوم، شامل اعمال تعرفه 23.6درصدی روی تمام محصولات آلومینیومی وارداتی از کشورهای چین، هنگ‌کنگ، روسیه، ونزوئلا و ویتنام می‌شود. در این گزینه، ایالات‌متحده، واردات این محصولات را از سایر کشورها به‌طور کامل قطع خواهد کرد و درنهایت در گزینه سوم، تمامی کشورهای صادرکننده محصولات آلومینیومی به ایالات‌متحده، تنها مجوز 86.7درصد حجم صادراتی سال ۲۰۱۷ را کسب خواهند کرد. با این حال دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده در روز ابتدایی ماه مارس (پنج‌شنبه، ۱۰ اسفند) نظر خود را با اعمال تعرفه ۱۰ درصدی گمرکی روی تمام محصولات آلومینیومی برای مقابله با دامپینگ اعلام کرد. البته باتوجه به اینکه تصمیم نهایی برای این پیشنهاد از سوی نهاد ریاست‌جمهوری تا اواسط ماه آوریل اتخاذ خواهد شد، این بیانیه تاثیر اندکی روی رشد قیمت آلومینیوم گذاشت. با وجود این انتظار می‌رود که این بیانیه از رشد قیمت آلومینیوم طی روزهای آتی حمایت کند و مانع از سقوط بیشتر قیمت آلومینیوم طی این هفته شود.

 

ارسال نظر