سهم ناچیز بورس از واگذاری‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۰۸۲
سهم ناچیز بورس از واگذاری‌ها

گروه بورس|

 بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی‌سازی شرکت‌ها برای کاهش فعالیت دولت در عرصه‌های مختلف و افزایش فعالیت بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کشور تنظیم شده است. بر این اساس ‌از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۰۴۴میلیارد ریال سهم و اموال دولتی از طریق بورس و مزایده واگذار شده است. بر این اساس طبق آمار‌های منتشر شده از ابتدای سال جاری تا امروز 12هزار و 44 میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میان

106 میلیارد ریال از طریق بورس و 11 هزار و 939میلیارد ریال از طریق مزایده انجام شده است. این در حالی است که از واگذاری‌های صورت گرفته در این مدت 11هزار و 910میلیارد ریال به ‌صورت بلوکی، 4 میلیارد ریال به ‌صورت تدریجی و 131میلیارد ریال به صورت ترجیحی صورت گرفته است. افزون بر این از 7182میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته از ابتدای امسال 3.949میلیارد ریال متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و 8.094میلیارد ریال متعلق به گروه 2 واگذاری‌ها بوده است. بر این اساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال جاری 337 بنگاه واگذاری شود که از این میان تعداد 230 بنگاه در گروه یک و 107 بنگاه در گروه 2 قرار دارند. همچنین طبق قانون سال 93 آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال‌های 94، 95 و 96 تمدید شده است.

 جیب به جیب کردن

افزون بر این با اینکه یکی از دغدعه‌های صنعت بیمه واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی است، خبرها حاکی از این است که بیمه البرز به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده است. بر این اساس روز شنبه ۱۷.۳۴درصد از سهام شرکت بیمه البرز توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شد. سال‌هاست تمام دغدغه صنعت بیمه، واگذاری این صنعت به بخش خصوصی است تا این صنعت بتواند به سودآوری واقعی دست یابد و ضریب نفوذ بیمه در کشور بالا رود، با اینکه مدت‌هاست که صحبت واگذاری سهام دولتی شرکت‌های بیمه به بخش خصوصی واقعی می‌شود اما عملا این کار به دلایل مختلف اجرا نشد. گفتنی است بیمه آسیا و بیمه البرز از شرکت‌هایی هستند که بخشی قابل توجهی از سهام آنها را دولت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار دارد و حتی مدیران آنها را دولتی‌ها انتخاب می‌کنند به‌ طوری که رییس کل بیمه مرکزی نیز بارها به این موضوع اشاره کرده و این شرکت‌ها را کمی خصوصی نامیده است. به گزارش ایسنا، روز شنبه در برخی رسانه‌ها گفته شد که باز هم ۱۷درصد از سهام بیمه البرز به اسم خصوصی‌سازی به بخش دولتی واگذار شده و این رسانه‌ها خریدار بلوک بیمه البرز را سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند. اتفاقی که اگر درست باشد یعنی بار دیگر به نام خصوصی‌سازی یک سهم دولتی از یک جیب به جیب دیگر رفته است.

 فراموشی آقای رییس

در این رابطه رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه چه کسی خریدار بیمه البرز بود؟ گفت: یک کنسرسیومی که متشکل از سه شرکت است با هم متحد شدند و سهم ۱۷درصدی بیمه البرز را خریدند، اما نام آن را با اینکه به من گفته‌اند به یاد ندارم. پوری‌حسینی درباره اینکه بخش خصوصی این سهم را خریداری کرده یا خیر؟ گفت: اینکه آنها خصوصی هستند یا خصولتی (شبه‌دولتی) را هم نمی‌دانم. این موضوع را می‌توانید از بورس بپرسید.

 رازداری

در این راستا مدیر عملیات شرکت بورس نیز در پاسخ به اینکه که خریدار بلوک ۱۷درصدی بیمه البرز چه کسی بود؟ توضیح داد: از آنجا که معامله قطعی نشده نمی‌توانیم اسم خریدار را بگوییم. سید مهدی پارچینی در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی واقعی خریدار بیمه البرز بود؟ گفت: در این مورد هم قانونا نمی‌توانم تا زمانی که معامله قطعی نشده، اظهارنظری کنم. مدیرعملیات بازار نقد بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اینکه چه زمانی معامله قطعی می‌شود؟ گفت: خریدار ۹ روز کاری وقت دارد که حصه نقدی را واریز کند؛ در نتیجه تا ۲۳ یا ۲۶ ماه جاری امکان دارد، معامله قطعی شود. در آن زمان قانونا می‌توان در مورد خریدار این شرکت توضیح داد.

 حلقه مفقوده اهلیت

در سوی دیگر عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مساله داشتن اهلیت در واگذاری‌های دولت فراموش می‌شود، عنوان کرد: اهلیت طرف مقابل را به میزان مبلغ کمی که اضافه پرداخت می‌کند، می‌فروشیم و افرادی برنده می‌شوند که پتانسیل اداره مجموعه‌ها را ندارند. عزیز اکبریان در خصوص وضعیت واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی اظهار داشت: مجموعه‌های دولتی یا باید به بخش دولتی یا به افراد متخصص واگذار شوند؛

چرا که با فرمول موجود در زمینه خصوصی‎سازی به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از این واحدها در حال نابودی هستند و وجود آنها ضرر انباشته برای دولت ایجاد می‌کند. به گزارش تسنیم، نماینده کرج در مجلس با اشاره به اینکه دولت باید تدبیری را برای خصوصی‌سازی در نظر بگیرد، ادامه داد: بروز برخی مشکلات تنها برای شرکت‌های هپکو و آذرآب نیست بلکه در شرکت‌های دیگری نیز که تعداد کارگر بیشتری دارند با وجود ادامه این روند دچار بحران می‌شویم و تنها چاره این است که آنها را به بخش خصوصی کارآمد و کاردان واگذار کنیم. وی در خصوص اینکه در زمان واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی چه میزان به مساله داشتن اهلیت توجه می‌شود به خانه‌ملت گفت: در قانون نیز مشکلاتی وجود دارد و قانونگذار مشخص کرده است که باید بخش خصوصی را از طریق مزایده معرفی کرد. بر این اساس با وجود برگزاری مزایده‌ها و برنده شدن بخش خصوصی، مساله داشتن اهلیت در واگذاری‌های دولت فراموش می‌شود. ضمن اینکه اهلیت طرف مقابل را به میزان مبلغ کمی که اضافه پرداخت می‌کند، می‌فروشیم و افرادی برنده می‌شوند که پتانسیل اداره مجموعه‌ها را ندارند. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها را در مقابل بدهی دولت به سازمان‌های عمومی مانند تامین اجتماعی واگذار می‌کنیم در شرایطی که این سازمان‌ها بنگاهدار نیستند، عنوان کرد: بر این اساس مدیرعامل و تعدادی هیات‌مدیره انتخاب می‌شوند که در این مجموعه‌ها به دنبال اهداف خود هستند مانند ذوب‌آهن اصفهان، در حالی که مجموعه‌ ذوب‌آهن اصفهان نباید بدهی

داشته باشد.

 امروز؛ عرضه بلوکی

در سوی دیگر تعداد ۲۷۳میلیون سهم شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس امروز در بورس و اوراق بهادار عرضه می‌شود. بر این اساس تعداد 273 میلیون و 528هزار سهم معادل 78.37درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس به قیمت پایه هر سهم 2366 ریال در بورس و اوراق بهادار عرضه می‌شود. این در حالی است که این میزان سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت احیاگستر هرمز در حالی به‌ صورت 10درصد نقد و بقیه اقساط روانه میز فروش می‌شود که خریدار باید وجه نقد معامله را طی 9 روز کاری به حساب این سازمان واریز و بقیه را به ‌صورت اقساط 6ماهه در مدت 6 سال بپردازد. همچنین بلوک 78.37درصدی سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس در حالی توسط کارگزاری فیروزه آسیا روی میز فروش می‌رود که سود اقساط آن 13درصد اعلام شده است. گفتنی است، این بلوک 78.37 درصدی سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس پیش‌تر در آذرماه امسال به قیمت پایه هر سهم 4000 ریال و در دی‌ماه و بهمن‌ماه امسال به قیمت پایه هر سهم 2750ریال در بورس و اوراق بهادار عرضه شده بود که خریدار نداشت.

 بلوک 100درصدی

افزون بر این تعداد 23میلیارد و 182میلیون سهم شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان توسط سازمان خصوصی‌‌سازی از طریق مزایده واگذار می‌شود. بر این اساس تعداد 23میلیارد و 182 میلیون و 307هزار سهم معادل 100درصد از سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به قیمت پایه هر سهم 6976ریال در روز 21 اسفندماه جاری از طریق مزایده واگذار می‌شود. همچنین این میزان سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت احیاگستر هرمز به ارزش کل پایه 22 هزار و 199میلیارد و 799میلیون و 566هزار ریال به‌ صورت 10درصد نقد و بقیه اقساط 8ساله روانه میز فروش می‌شود.

 

 

ارسال نظر