اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۹۰

افزایش ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی

در پایان دی ماه نسبت به ابتدای سال جاری، ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران 46درصد افزایش داشته است. به گزارش شرکت بورس تهران، حمید روح‌بخش، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این شرکت با اعلام مطلب فوق گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در 10ماهه اول سال 1396 در بخش خرید فعال‌تر بودند به طوری که از کل معاملات سرمایه‌گذاران خارجی 51 درصد به خرید اختصاص داشته و ارزش معاملات سرمایه‌گذاران خارجی در 10ماهه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 6 درصد کاهش داشته است. وی خاطرنشان کرد: در این مدت 94سرمایه‌گذار خارجی اقدام به خرید و فروش کردند که از این تعداد 14شخص حقوقی و 80 شخص حقیقی است. روح‌بخش به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی اشاره کرد و افزود: در این مدت 93درصد معاملات سرمایه‌گذاران خارجی توسط اشخاص حقوقی و مابقی معادل 7درصد توسط اشخاص حقیقی خارجی انجام شده است. وی به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع مختلف بورسی اشاره و اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع متنوع بورس تهران حضور دارند به طوری که در 37 صنعت فعال هستند. همچنین در پایان دی ماه نسبت به ابتدای سال جاری، ارزش مالکیت سرمایه‌گذاران خارجی برابر با 46درصد افزایش داشته است. وی افزود: 96درصد معاملات سرمایه‌گذاران خارجی به سهام اختصاص دارد و مابقی به ترتیب در اختیار حق تقدم، اوراق بدهی، صندوق قابل معامله و اختیار معامله قرار دارد. روح‌بخش تصریح کرد: تعداد اشخاص خارجی مالک اوراق بهادار برابر با 687 کد معاملاتی است که نسبت به ابتدای سال برابر با 16درصد افزایش داشته است. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس تهران گفت: تطبیق ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی به تفکیک صنعت در 30دی ماه نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران خارجی در 22صنعت با افزایش ارزش دارایی و در 15صنعت با کاهش ارزش دارایی مواجه هستند.

تامین مالی 700 میلیارد تومانی با انتشار اوراق مرابحه

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت ایران خودرو برای تامین سرمایه در گردش و خرید قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز برای تولید خودرو نسبت به انتشار 7هزارمیلیارد ریال اوراق مرابحه اقدام می‌کند. مهسا رادفر، رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اعلام این خبر گفت: این اوراق که در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود دوره عمر 4ساله داشته و مقاطع پرداخت سود آن هر 3ماه یک ‌بار از تاریخ انتشار است. این مقام مسوول در سازمان بورس اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های وابسته به آنها در طول سال‌های اخیر برای رفع نیاز خود به منابع مالی از ابزارهای مختلف بازار سرمایه استفاده کرده‌اند که این مساله می‌تواند با کاهش هزینه سرمایه در بلندمدت منجر به افزایش ارزش شرکت شود. رادفر با بیان اینکه ناشر اوراق مرابحه ایران خودرو شرکت واسط مالی آذر سوم است، افزود: ضمانت پرداخت اصل و فرع این اوراق را بانک ملت بر عهده دارد. همچنین شرکت‌های تامین سرمایه لوتوس پارسیان، تامین سرمایه بانک ملت و تامین سرمایه امید مسوولیت بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی آن را بر عهده دارند. به گزارش سنا، وی در پاسخ به این سوال که برای توسعه و تنوع ابزارهای بازار بدهی چه اقداماتی در دست انجام است، افزود: اوراق جعاله، اوراق مرابحه عام و اوراق وکالت در مراحل مختلف بررسی و تایید قرار دارند و در روزهای اخیر نیز شرایط انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام پس از تایید از منظر فقهی و تصویب در هیات‌مدیره سازمان ابلاغ شده است. به این ترتیب سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به عنوان یکی از دارایی‌های قابل قبول می‌تواند مبنای انتشار اوراق اجاره قرار گیرد. از نظر این مقام مسوول با ابلاغیه جدید، شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری امکان بیشتری برای تامین مالی از طریق بازار بدهی خواهند داشت و با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از دارایی شرکت‌ها را سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت آنها در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی تشکیل می‌دهد، ظرفیت بیشتری برای استفاده از دارایی‌ شرکت‌ها به عنوان دارایی مبنای انتشار اوراق در دسترس خواهد بود. رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی خاطرنشان کرد: ارزش سهام مبنای انتشار اوراق اجاره براساس حداقل قیمت پایانی سهام در 3ماهه اخیر تعیین می‌شود و سهام مذکور نباید در 3ماهه منتهی به ارائه درخواست بیش از 10روز متوقف باشد.

 درج اوراق صکوک مرابحه یک شرکت

بر این اساس اوراق صکوک مرابحه ایران خودرو با نمادهای «صخود1412»، «صخود412» و «صخود0012» در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شد. با توجه به گزارش مدیریت پذیرش و براساس مصوبه‌ بورس اوراق بهادار تهران، اوراق صکوک مرابحه شرکت ایران خودرو جمعا به مبلغ 7.000میلیارد ریال با نرخ سود علی‌الحساب 18درصد از(30بهمن ماه 1396) جهت تامین بخشی از منابع لازم جهت خرید قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز برای تولید خودرو توسط شرکت واسط مالی آذر سوم به عنوان نهاد واسط درج شد. براساس این گزارش اوراق صکوک مرابحه شرکت ایران خودرو در 3نماد با شرایط زیر در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار قابل معامله می‌شود.

 

ارسال نظر