تحول تازه در بورس‌تهران

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۱۶۶۱۳
تحول تازه در بورس‌تهران

گروه بورس  مسعود کریمی  

بورس اوراق‌ بهادار تهران یکی از بازار‌‌های استراتژیک در حوزه تامین ‌مالی صنایع و شرکت‌‌‌ها محسوب می‌شود. فرصت‌های تامین مالی از طریق این بازار به‌دلیل شفافیت بالا برای اغلب سرمایه‌گذاران

قابل ملاحظه است و حضور شرکت‌های مختلف برای تامین مالی از طریق این سازوکار علاوه بر ایجاد تنوع در پرتفوی سهامداران، بستری جذاب برای سلیقه‌های مختلف در بازار سهام را ایجاد خواهد tکرد. از طرفی آمارها در بودجه 97 حاکی از افزایش

قابل توجه سهم بازار بدهی در تامین مالی از طریق بازار سرمایه است و به نوعی دولت از این روش، بورس کشور را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار‌های مالی در این لایحه منظور کرده است. بر این اساس چنین حالتی می‌تواند نشان از نقش پر‌رنگ بورس در حوزه تامین مالی و تاثیر بسزای آن در کلان اقتصاد کشور داشته باشد چراکه انتشار اوراق متنوع و جذب آن در معاملات بازار سهام تاثیر قابل‌توجهی در عمق‌دهی به بازار سرمایه ایران دارد. به هر حال، انتشار «اوراق مالی اسلامی» همان‌طور که در لایحه پیشنهادی دولت ذکر شده است، می‌تواند بازار این‌گونه اوراق را نسبت به سال‌های گذشته داغ‌تر کند. هر چند در روز‌های گذشته بر ضرورت تامین مالی‌ شهرداری‌ها از طریق بازار سرمایه درراستای تسویه بدهی این ‌نهاد‌ها تاکید شد که این امر هم در جای خود می‌تواند برای شهرداری‌ها فرصتی طلایی محسوب شود اما در این بین، نهاد ناظر بورس هم ‌باید با برنامه‌ریزی مشخص جهت انتشار اوراق در بازار اقدام کند تا شاهد تبعات نابسمان این مهم در بازار سهام و به‌تبع آن در اقتصاد نباشیم. به هر روی، در تازه‌ترین اظهارنظر‌ها سکان‌دار بورس تهران از آمادگی کامل این شرکت برای میزبانی سهام صدها شرکت زیرمجموعه بانک‌ها، بنیادها و صندوق‌های بازنشستگی خبر داده است که این مهم می‌تواند در صورت تعیین یک استراتژی مشخص و متداوم، به رشد و توسعه بورس در سطح کشور منجر شود.

 اعلام آمادگی

در همین رابطه، حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل شرکت بورس تهران، عنوان کرد: بورس اوراق بهادار با پشتوانه نیم قرن تجربه می‌تواند در تسریع اجرای برنامه‌های دولت برای عرضه و تامین مالی شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها، بنیادها و صندوق‌های بازنشستگی نقش موثری ایفا کند. وی ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: بورس با زیرساخت‌های فنی مناسب و گستردگی جغرافیایی کشوری، طی 16 سال گذشته در انجام برنامه‌های گسترده خصوصی‌سازی و واگذاری‌های اصل 44 بسیار موثر بوده و از آمادگی لازم برای میزبانی سهام صدها شرکت زیرمجموعه بانک‌ها، بنیادها و صندوق‌های بازنشستگی برخوردار است.

 واگذاری در 16 سال

وی افزود: کارنامه بورس اوراق بهادار تهران در فرآیند خصوصی‌سازی شرکت‌های مشمول اصل 44 و پذیرش شرکت‌های خصوصی بیانگر ارتقای سطح تامین مالی از درگاه بورس تهران، رشد و توسعه عمق بازار در سطح کشور است. تالارهای منطقه‌یی که توسط بورس تهران ایجاد، حمایت و توسعه یافته‌اند، بازوی اجرایی قوی برای افزایش ضریب نفوذ در سطح کشور و مشارکت در عرضه و تامین مالی شرکت‌های فوق و هلدینگ‌های آنهاست. به گزارش بورس تهران، مدیرعامل شرکت بورس تهران به آمار واگذاری‌ها در 16سال گذشته از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: از سال 1380 مجموع واگذاری‌های خصوصی‌سازی بالغ بر 144 هزار میلیارد تومان است که 97 هزار میلیارد تومان آن معادل 67درصد از طریق بازار سرمایه انجام شده است.

 بورس در اولویت

قالیباف‌اصل افزود: جایگاه منحصر به فرد بورس تهران در فرآیند خصوصی‌سازی معیار مناسبی برای سنجش جایگاه و توانمندی بورس اوراق بهادار تهران برای عرضه و تامین مالی شرکت‌های دولتی و غیردولتی و زیرمجموعه‌های بانک‌ها، بنیادها و صندوق‌های بازنشستگی است. مدیرعامل بورس تهران با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد در مورد اولویت دولت در خصوصی‌سازی از طریق بورس تاکید کرد و گفت: باتوجه به فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب در بورس، بورس تهران آماده میزبانی از صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت رفاه است و این امر می‌تواند به تامین مالی و شفاف‌سازی و ارتقای عملکرد شرکت‌های تابعه منجر شود.

قالیباف‌اصل به تفاهمنامه همکاری مشترک

در راستای نقش‌آفرینی و حضور فعال‌تر تامین اجتماعی در بازار سرمایه کشور در سال 94 اشاره کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین مساله این تفاهمنامه ایجاد هماهنگی و ارتباط بیشتر در پذیرش شرکت‌های گروه تامین اجتماعی در بورس است. همچنین انجام همکاری‌ها و هماهنگی‌های لازم جهت بهره‌برداری از خدمات 22 تالار منطقه‌یی، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های تخصصی برای ارتقای دانش مالی، مقررات بازار سرمایه، فرصت‌های حضور در بازار‌های سهام داخلی و بین‌المللی، همکاری برای توسعه حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های گروه تامین و رفع موانع سرمایه‌گذاری و حضور فعال در بورس در چارچوب این تفاهمنامه صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر