کاهش ارزش بازار بورس تهران

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۸۳

گروه بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات نخستین روز‌کاری با ریزش همراه شد و کانال 98 هزار و واحد را از دست داد. بر این اساس، در داد و ستد‌های دیروز 24 صنعت ازجمله صنایع استخراج زغال‌سنگ، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و... بازدهی منفی داشتند و در نقطه مقابل 11صنعت ازجمله صنایع زراعت، محصولات چوبی، محصولات کاغذی و... بازدهی مثبت را در برای خود ثبت کردند. در معاملات روز گذشته بازار‌های مالی، نرخ ارز مبادله‌یی 3 هزار و 694 تومان و نرخ دلار نیز در رقم 4 هزار و 578 ریال قرار داشت. بر این اساس، نماگر بورس کشور نیز با کاهش 414 واحدی، رقم 97هزار و 718 واحد را به خود اختصاص داد. از همین رو، در روند معاملاتی روز شنبه ارزش بازار نسبت به چند وقت اخیر کاهش پیدا کرد و به رقم 389هزار میلیارد تومان رسید. براساس این گزارش، در بازار روز گذشته اکثر نماد‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی و... قرمزپوش شدند و بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس تهران به ثبت رساندند.

براساس این گزارش، در داد و ستدهای نخستین روز هفته، سرمایه‌گذاران در بورس تهران بیش از یک میلیارد و 5 میلیون برگه دارایی مالی را دست به دست کردند. در معاملات دیروز بورس تهران بیش از یک میلیارد و 5 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی در بازار دست به دست شد که ارزش این مبادلات بیش از 3 هزار و 560 میلیارد ریال بود که در 59 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. در بازار روز گذشته، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای قطعات اتومبیل ایران، پمپ‌سازی ایران، ایران تایر، ملی سرب و روی ایران، شیشه همدان، کشاورزی و دامپروری مگسال و بهنوش ایران بود. در مقابل، نمادهای دارویی لقمان، لوله و ماشین‌سازی ایران، فرآوری مواد معدنی ایران، لیزینگ ایران، پارس دارو، کالسیمین و گسترش سرمایه‌گذاری آریان خودرو با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین سرمایه‌گذاران برای خرید اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک فولاد کاوه کیش، سهام قطعات اتومبیل ایران، اوراق مشارکت رایان سایپا و اوراق مشارکت شهرداری تهران بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل، گروهی از سرمایه‌گذاران تلاش کردند با عرضه‌های سنگین از نمادهای بانک کارآفرین، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار و اوراق مشارکت شهرداری مشهد خارج شوند. بر این اساس، دیروز گل گهر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ثبت کرد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 293 و 890 واحد نزولی شدند. در پایان معاملات سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با معامله بلوکی 204 میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک سایپا با معامله 517میلیارد ریالی، بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

 ریزش آیفکس

در سویی دیگر، معاملات فرابورس با نقل و انتقال 310میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 862میلیارد ریال پایان یافت. علاوه بر این، در جریان بازار روز شنبه شاهد بازگشایی چندین نماد معاملاتی ازجمله «زشگرا»، «ثتران»، «وهور» و «غشهداب» بودیم، ضمن آنکه نماد حق تقدم خرید سهام شرکت پخش البرز نیز گشایش یافت. افزون بر این، شاخص کل فرابورس نخستین روز هفته جدید را نیز با قرمزپوشی و افت 6.6 واحدی به پایان رساند که عمده بار منفی بر آیفکس از جانب نمادهای «مارون»، «هرمز» و «شاوان» رقم خورد. در سمت مقابل نمادهای «ارفع»، «میدکو»، «وهور» و «خراسان» تا سطح 0.8واحد تاثیر مثبت بر این نماگر به جا گذاشتند. همچنین، دیروز در حالی نمادهای «زنگان»، «وهور» و «کتوکا» با بالاترین رشد قیمتی روبه‌رو شدند که نمادهای «دبالک»، «سدبیر» و «حخزر» بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. در همین حال نماد «زشگزا» متعلق به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد نیز به‌عنوان پربیننده‌ترین نماد معاملاتی با رشد قیمت همراه شد. در این نماد که آخرین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران به‌شمار می‌رود بیش از 95درصد از خرید و فروش سهام توسط حقیقی‌ها صورت گرفت. در سویی دیگر، این نماد بالاترین ارزش معاملات را نیز از آن خود کرد در حالی که بیشترین حجم معامله به نماد «سمگا» تعلق گرفت. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز نماد اخزا 602 بیشترین حجم و ارزش معاملات را به دست آورد.

 

ارسال نظر