بازار سرمایه؛ راه تامین مالی شهرداری‌ها

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۸۲
بازار سرمایه؛ راه تامین مالی شهرداری‌ها

عضو شورای عالی بورس، بازار سرمایه و اوراق بدهی را برای شهرداری‌ها یک فرصت دانست و گفت: بازار سرمایه با ابزار فیوچر می‌تواند درآمدهای آتی شهرداری‌ها را پیش از تحقق پرداخت کند. در این میان شهرداری‌ها می‌توانند هر چه سریع‌تر مناسبات خود با بورس را تقویت و بدهی‌های گذشته خود را تسویه کنند. حسین عبده‌تبریزی عنوان کرد: مسیر بازار سرمایه با ابزار اوراق بدهی برای شهرداری‌ها باز است و آنها می‌توانند از امکانات بورس به طور وسیع استفاده کنند. این مقام مسوول با بیان اینکه صندوق‌ها برای تامین مالی پرداخت بدهی‌های دولتی و بدهی‌هایی که شرکت‌ها ایجاد می‌کنند یک امکان خوب است، افزود: لازم است، شهرداری‌ها به این سمت حرکت کرده و با بانک‌ها تسویه کنند. شهرداری‌ها می‌توانند کسانی را بیابند که برای آنها تعهد پذیره‌نویسی ایجاد کنند. به گفته عبده‌تبریزی، اوراق منتشر شده شهرداری‌ها از طریق سیستم بانکی تقریبا موفق نبود و این برای شهرداری‌ها نقطه منفی به حساب می‌آید. عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه اوراق بدهی بخشی از حجم بورس را تشکیل داده و دارای اهمیت است، افزود: در بورس‌ها اوراق دولتی معمولا رتبه اول، اوراق شهرداری رتبه دوم و اوراق شرکت‌ها رتبه سوم را دارد. به گزارش سنا، عبده‌تبریزی با بیان اینکه در همه بورس‌ها این الگو برقرار است، گفت: خوشحالیم که راه اوراق بدهی در بازار سرمایه ایران باز شده و دولت نیز ظرفیت‌ها و فرصت‌های این حوزه را دریافت و از آن استفاده می‌کند.

 پرداخت بدهی با انتشار اوراق

به گفته عبده‌تبریزی، شهرداری‌ها بیش از دخل خود خرج کرده‌اند و شهرداری تهران با 20هزارمیلیارد تومان یک نمونه برای زیاده‌روی بوده است. البته در مشهد هم مسوولان شهرداری می‌گفتند ما 10هزارمیلیارد بدهی داریم. این مقام مسوول تصریح کرد: یک راه پرداخت بدهی برای شهرداری‌ها این است که روی آن اوراق منتشر کنند ولی باید نحوه بازپرداخت آن را مشخص کنند. وی ادامه داد: اکنون اوراق بدهی به یک موضوع قابل ملاحظه تبدیل شده و اوراق کم ریسکی است. این مقام مسوول با اشاره به اینکه ما به دنبال اوراق کم ریسک در بازار بودیم، اظهار کرد: اوراق بدهی این خلأ بازار را پر کرد.

عبده‌تبریزی اظهار کرد: مساله بعدی این است که آیا این اوراق آنچنان که برخی در بازار می‌گویند، جا را برای ابزار دیگری تنگ می‌کند یا خیر؟ پاسخ خیر است. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر در بازار سرمایه مسیر خود را می‌روند بنابراین، این اوراق جای خودش را دارد و فضا را برای دیگر ابزارها تنگ نمی‌کند. وی با بیان اینکه گاهی درخصوص میزان عرضه این اوراق نگرانی‌هایی مطرح شده، گفت: بورس نشان داده این موضوع جای نگرانی ندارد. عرضه این اوراق با تصمیم مجلس و دولت انجام شده و مشکلی برای بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند. این مقام مسوول در عین حال تصریح کرد: موضوع اصلی تناسب نرخ اوراق بدهی با نرخ سپرده‌هاست. وی افزود: عده‌یی درخصوص فعالیت صندوق‌ها و سپرده‌های آن نگرانند و این نقد مطرح است که اگر زمانی مردم پول خود را بخواهند یا نرخ تغییر اساسی کند، می‌تواند ریسک داشته باشد. در این مورد فکر می‌کنم هر چقدر اوراق بیاید و جای سپرده‌ها بنشیند برای بورس امتیاز است. بنابراین خود این صندوق‌ها از لحاظ جذب اوراق بدهی بسیار موثر است و می‌تواند کمک‌کننده باشد. عبده‌تبریزی افزود: به نظر می‌رسد، صندوق‌ها برای بدهی‌های دولتی و بدهی‌هایی که شرکت‌ها ایجاد می‌کنند یک فرصت است. عبده‌تبریزی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به چشم‌انداز بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه بخش واقعی اقتصاد را منعکس می‌کند و وابسته به شرایط کلان اقتصادی است.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه وظیفه تامین مالی بخش تولیدی کشور را بر عهده دارد اما نمی‌تواند خودش به تنهایی بهره‌وری را بالا ببرد. عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه در بخش واقعی اقتصاد ایران روندهای جدیدی دیده می‌شود، گفت: بخش ساختمان دیگر آن نقش برجسته را ندارد، بعضی بخش‌ها همچون استارت‌آپ‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند بنابراین بازار سرمایه با تجارب شرکت‌های جدید و بخش‌های جدید مواجه است.

 تامین مالی بخش خصوصی

در سویی دیگر مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اعلام صدور مجوز افزایش سرمایه ۱۳هزارمیلیارد تومانی ۸۶ شرکت در ۱۰ماه و مجوز 4.4هزارمیلیاردی انواع اوراق از آمادگی کامل برای تامین مالی بخش خصوصی خبر داد. علی بیگ‌زاده درباره عملکرد 10ماهه سازمان بورس در تامین مالی شرکت‌ها اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه مجوز افزایش سرمایه حدود 13هزارمیلیارد تومانی برای 86 شرکت تحت نظارت صادر شده که 90درصد از افزایش سرمایه‌ها از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و مابقی از سود انباشته و اندوخته‌ها بود. وی با اشاره به تاسیس شرکت گروه توسعه هنر ایران با سرمایه 85 میلیارد تومانی ادامه داد: علاوه بر این طی 10ماه مجوز انتشار اوراق انواع شامل اوراق مشارکت، اجاره و مرابحه به ارزش 4هزار و 473میلیارد تومان صادر شده است. این اوراق مربوط به اوراق اجاره شرکت‌های سایپا و سایپا یدک، اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران و اوراق مرابحه کرمان موتور و وزارت اقتصاد بود.

این مقام مسوول با اشاره به آمادگی کامل سازمان بورس برای تامین مالی بخش خصوصی از طریق اوراق متنوع و برای طرح‌های اولویت‌دار خاطرنشان کرد: باید با فرهنگ‌سازی مناسب در این خصوص، مدیران شرکت‌ها با ابزارهای تامین مالی آشنا شوند. در این میان یکی از دغدغه‌های اصلی تامین مالی با استفاده از اوراق، تهیه ضمانت بانکی است که منجر شده تا بخش خصوصی نتواند از تمام ظرفیت‌های بازار سرمایه بهره‌مند شود. به گزارش بورس پرس بیگ‌زاده ادامه داد: این دغدغه با راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی برطرف خواهد شد و طی آن به تدریج رتبه اعتباری ناشر می‌تواند جایگزین ضمانتنامه بانکی شود و این مهم می‌تواند در کاهش هزینه‌های مربوطه موثر باشد. وی با بیان اینکه شرکت‌های حاضر در بازار سهام مانند سایپا، لیرینگ ایران شرق، گل‌گهر و... برای تامین مالی پروژه‌ها از اوراق موجود در بازار سرمایه استفاده کرده‌اند، ادامه داد: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت، سوق دادن بنگاه‌های تولیدی به استفاده از بازار سرمایه است تا از این طریق فشار بر بانک‌ها کاسته شود. بنابراین سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه آماده ارائه انواع خدمات و مجوزها برای تامین مالی پروژه‌هاست.

 

ارسال نظر