تاثیر ریسک‌های سیاسی در معاملات بورس

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۵۸
تاثیر ریسک‌های سیاسی در معاملات بورس

گروه بورس|

در داد و ستد‌های هفته گذشته ریسک‌های سیاسی در حوزه برجام و نشست اضطراری اخیر شورای امنیت در روند معاملات بازار سهام تاثیر قابل توجهی داشت و سهامداران با احتیاط بیشتری به فعالیت خود در بازار پرداختند. اما با توجه به خروجی جلسه شورای امنیت که نکته قابل چشمگیری هم در بر نداشت بازار سهام واکنش خاصی از خود نشان نداد و جریان معاملاتی را با آرامش نسبتا بیشتری دنبال کرد. به هر حال در پایان معاملات هفته منتهی به

20 دی ماه 96، شاخص کل نسبت به هفته قبل

3/0 درصد افزایش پیدا کرد.

این در حالی است که شاخص کل با 257 واحد افزایش نسبت به هفته قبل به رقم 96هزارو 186 واحد رسید. افزون بر این، شاخص بازار اول با 158 واحد افزایش به رقم 68 هزارو 228 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 2 هزارو 350 واحد افزایش عدد 209 هزارو 32 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 2 / 0 درصد و 1 / 1 درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل مواجه شدند.

 بر اساس این گزارش، در 5 روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به رقم 12هزارو 805 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته ماقبل 18درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 5 هزارو 368 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 273 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 23 و 34درصد کاهش را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرد. این درحالی است که تعداد 30میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 309میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و هر یک به ترتیب با 2 و 1درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

 افزایش ارزش و کاهش حجم معاملات آیفکس

در سویی دیگر گروه شیمیایی‌ها با در اختیار گرفتن ۳۰درصد ارزش معاملات فرابورس ایران در هفته سوم زمستان امسال رتبه نخست ارزش معاملات را در میان صنایع فرابورسی از آن خود کرد. این در حالی است که در جریان معاملات بازارهای فرابورس ایران در هفته‌یی که گذشت بیش از دو هزار میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 500 میلیارد تومان توسط معامله‌گران دست به دست شد که حاکی از افزایش ارزش و کاهش حجم دادوستدها نسبت به هفته قبل‌تر است. در این میان در بازار اول فرابورس تعداد 155میلیون سهم به ارزش 248میلیارد ریال و در بازار دوم نیز 518 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 281میلیارد ریال دست به دست شد که این دو بازار با کاهش حجم و ارزش روبه‌رو شدند. این در حالی است که مبادلات سهام در بازار پایه به دلیل نقل‌وانتقال بالغ بر 1300میلیون ورقه به ارزش 1190 میلیارد ریال در هفته‌یی که گذشت، رونق یافت. از سوی دیگر دادوستد اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی هم در هفته گذشته به تغییر مالکیت 43 میلیون ورقه به ارزش بیش از 4 هزار و 700 میلیارد ریال منتهی شد که کاهش 55درصدی حجم و افزایش 10درصدی ارزش دادوستدها را به همراه داشت. در این بازار، حجم و ارزش مبادلاتی اوراق بدهی و تسهیلات مسکن در مقایسه با هفته گذشته افزایش یافت؛ بدین‌ترتیب معامله 3میلیون ورقه بدهی به ارزش 3 هزار و 835 میلیارد ریال و 4 هزار ورقه تسه به ارزش 261میلیارد ریال در هفته گذشته رقم خورد. این گزارش می‌افزاید: در هفته منتهی به 22 دی‌ماه، گروه شیمیایی‌ها با در اختیار گرفتن 30 درصد و فلزات اساسی با سهم 18 درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام، رتبه‌های نخست و دوم را در میان صنایع فرابورسی از آن خود کردند. همچنین در جایگاه‌های سوم و چهارم نام گروه ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی و گروه محصولات کاغذی دیده می‌شود که هر یک 6 درصد از کل ارزش مبادلات خرد بازارهای سهام و اختیار سهام را به خود اختصاص داده‌اند.

 آمار ۹ماهه تالار شیشه‌ای

آمار خرید و فروش سهام در بورس برای دوره «۹ ماهه منتهی به آذرماه ۹۶ » نشان می‌دهد که حجم و ارزش معاملات نسبت به دوره مشابه سال قبل «۹ ماهه منتهی به آذرماه ۹۵» با کاهش مواجه شده است. آمار خرید و فروش سهام در بورس برای دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۹۶ نشان می‌دهد که حجم معاملات نرمال با رسیدن به ۱۳۴.۱۵۰میلیون سهم نسبت به دوره مشابه سال قبل با (۱۲) درصد کاهش مواجه شده است. بر اساس این گزارش، ارزش معاملات نرمال از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری در مقایسه با دوره منتهی به آذرماه سال ۹۵ نیز با رسیدن به 316.391 میلیارد ریال همانند حجم معاملات با (۱۷) درصد افت و کم رونق بودن تالار شیشه‌یی را تایید می‌کند.

به گزارش ایبنا، در عین حال جمع کل حجم داد و ستدهای بازار اول و دوم بورس در این دوره مالی با رسیدن به 158.515میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با رسیدن به 357.562میلیارد ریال به ترتیب با (11.7) درصد و (۱۰) درصد کاهش نسبت به دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۵ روبه‌رو شده‌اند که به روشنی در عین حال که شاهد رشدهای بی‌سابقه شاخص در بورس هستیم، نشان می‌دهد که اوضاع درونی بورس بر خلاف ظاهر آن خیلی مساعد و قابل قبول نیست.

نگاهی به آمارهای منتشر شده نیز زوایای تازه‌تری از تصویر بورس در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ را نشان می‌دهد به‌طوری که در بخش متوسط روزانه معاملات نرمال در پایان دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ماه ۹۶ حجم معاملات با رسیدن به ۷۹۵میلیون سهم به ارزش 1.758میلیارد ریال با کاهش (۱۲) درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل روبه‌رو شد. در مقابل متوسط روزانه معاملات بازار اول و دوم هم در این دوره مالی هم با کاهش مواجه شد به‌طوری که حجم معاملات به ۸۸۱میلیون سهم و ارزش معاملات به 1.986میلیارد ریال رسید که با (۱۲) و (9.6) درصد کاهش در مقایسه با دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۹۵ مواجه شد.

 

ارسال نظر