احتمال واریز سود سهام عدالت از امشب

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۱۷
احتمال واریز سود سهام عدالت از امشب

گروه بورس| مسعود کریمی|

روز دوشنبه حسن روحانی رییس دولت دوازدهم در نشستی که با وزیر اقتصاد و معاونان وی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، برای نخستین‌بار با ورود به پرونده سهام عدالت، دستور پرداخت سود به مشمولان را صادر کرد. بر این اساس باتوجه به اینکه جامعه سهامداری سهام عدالت بیش از 50 میلیون نفر در کشور برآورد می‌شود، صدور مجوز واریز سود سهام را می‌توان پایانی برای اما و اگر‌های سازمانی طی چند سال اخیر درنظر گرفت. به هر حال خبر توزیع سود نسبت به میزان سهام، برخی سهامداران این حوزه را دلگرم کرد در نقطه مقابل با انتقاداتی هم رو به رو شد تا جایی که یک نماینده مجلس پرداخت سود سهام عدالت در شرایط فعلی را به‌صلاح اقتصاد ندانست و آن را مانعی برای اجرای طرح‌های اقتصادی شده عنوان کرد.

از همین رو، جعفر سبحانی مشاور سازمان خصوصی‌سازی درخصوص جزئیات سهام عدالت در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: دستور پرداخت سود سهام عدالت روز دوشنبه توسط رییس‌جمهور صادر شد. بر این اساس، سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند پرداخت سود را عملیاتی کند. وی تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی برای پرداخت سود سهام عدالت آمادگی کامل دارد و پیش‌بینی می‌شود که از ساعت 12 امشب پرداخت سود سهام عدالت اجرایی خواهد شد. جعفر سبحانی اذعان داشت: افرادی که یک میلیون تومان سهام دارند در مرحله نخست

 ۵۰ هزار تومان سود سهام عدالت دریافت می‌کنند. مشاور سازمان خصوصی‌سازی ابراز داشت: افرادی که کمتر از این میزان سهام دارند به نسبت سود کمتری را دریافت خواهند کرد. وی افزود: سهم‌ها و دارایی‌ها یکسان نیستند و به عنوان مثال طی 6 ماهه اخیر به دارایی‌های افراد 20، 30، 100، 200 و 472تومان افزوده شده است. اما باتوجه به سقف مشخص شده در سال 96، حدود 150 هزار تومان سود به افرادی که دو دهک تخفیف دارند، تعلق خواهد گرفت. جعفر سبحانی خاطرنشان کرد: ممکن است 2 هزار نوع سود وجود داشته باشد چراکه تمام مردم به یک میزان سرمایه ندارند و ممکن است فردی 532 و فرد دیگری 590 تومان و... سرمایه داشته باشد. مشاور سازمان خصوصی‌سازی گفت: سقف مشخص شده در سال 96 برای آنها که دو دهک تخفیف دارند ازجمله کمیته امداد و بهزیستی، به‌علاوه افرادی که آورده‌شان را پر کرده‌اند در مرحله اول 50 هزار تومان و مرحله دوم و سوم هم به همین ترتیب صورت خواهد گرفت. وی افزود: فردی با یک میلیون تومان سهام، 150 هزار تومان سود دریافت می‌کند و در مقابل فرد دیگری با 500 هزار تومان سهام، 75هزار تومان سود دریافت خواهد کرد.

 پرداخت سود به وارث

در سویی دیگر، پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 49میلیون نفر مشمول سهام عدالت وجود دارد که از این تعداد حدود دو میلیون نفر فوت شده و باید سود سهام عدالت به وراث آنها پرداخت شود. بر این اساس، در حال حاضر به هر مشمول تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی معادل 150هزار تومان و برای سایر مشمولان عادی معادل 75هزار تومان سود ناشی از عایدی محقق شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت تعلق می‌گیرد. همچنین در این جلسه رییس‌جمهور به اهمیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بانک‌ها باید به‌طور کامل به بازار سرمایه متصل شوند. علاوه بر این، شاپور محمدی رییس سازمان بورس با اشاره به وضعیت نماگرهای بازار سهام و جای‌گیری شاخص کل بورس در کانال

95 هزار واحدی عنوان کرد: متوسط رشد ارزش معاملات بازار سهام در سال‌های اخیر با افزایش 20درصدی روبه‌رو بوده است.

 سود ۵۰ هزار تومانی

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه سود سهام عدالت از امروز به حساب مشمولان واریز می‌شود، گفت: از روز سه‌شنبه ۵۰ هزار تومان به حساب مشمولانی که سهام عدالت آنها یک‌میلیون تومان است، واریز می‌شود و این مقدار برای بقیه مشمولان متفاوت است. به گزارش تسنیم، پوری‌حسینی با اشاره به بازدید روز گذشته رییس‌جمهور از وزارت امور اقتصادی و دارایی که با حضور معاونان و روسای سازمان‌های تابعه این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت و مصوبات شورای عالی اصل 44 قانون اساسی و همچنین اقدامات صورت گرفته در راستای ساماندهی و توزیع سود سهام عدالت ارائه شد. رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: همچنین در این گزارش اعلام شد بسترسازی‌های لازم برای توزیع سود سهام عدالت و همچنین هماهنگی‌های لازم با بانک‌ها انجام شده و شماره شبای افرادی هم که اقدام به درج آن در سامانه سهام عدالت کرده‌اند

در دسترس است.

وی اضافه کرد: بنابراین سازمان خصوصی‌سازی آمادگی‌های لازم به لحاظ حقوقی، اداری و اجرایی را برای توزیع سود سهام عدالت میان مشمولان دارد و از فردا واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولانی که ثبت‌نام آنها قطعی شده و شماره شبای بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند، انجام خواهد شد.

پوری‌حسینی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت تا پایان سال فرصت دارند سود تقسیمی مجامع خود را به حساب این سازمان واریز کنند، اذعان داشت: تاکنون از 3800میلیارد تومان سود تقسیمی مجامع شرکت‌های سبد سهام عدالت، حدود 1200 میلیارد تومان دریافت شده است. وی همچنین با اشاره به اینکه بنا داریم سود سهام عدالت را در دو یا سه نوبت تا پایان سال به حساب مشمولان واریز کنیم، درخصوص میزان سود واریزی به حساب مشمولان نیز گفت: کسانی که سهام عدالت آنها در حال حاضر یک‌میلیون تومان است سودی بالغ بر 150 هزار تومان دریافت خواهند کرد و بقیه مشمولان نیز به تناسب ارزش سهام عدالتی که دارند سود دریافت خواهند کرد. رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: بر این اساس از امروز 50هزار تومان به حساب مشمولانی که سهام عدالت آنها در حال حاضر یک میلیون تومان است واریز می‌شود و این مقدار برای بقیه مشمولان متفاوت است.

 مخالفت صریح با پرداخت

افزون بر این، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، اولویت مشولان، واگذاری واقعی سهام عدالت است و مخالف اقدام غیراقتصادی دولت درخصوص توزیع سود سهام عدالت هستیم. به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی درخصوص توزیع سود سهام عدالت عنوان کرد: اولویت مردم در حوزه سهام عدالت انتقال مالکیت واقعی سهام به مردم است، به نحوی که مردم ارزش دارایی‌ها از بابت سهام را دراختیار بگیرند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به‌طور مثال اگر وسیله‌یی به شخصی هدیه داده شود، آن شخص مالک آن می‌شود، در حوزه سهام عدالت نیز باید این‌گونه باشد، بنابراین اولویت مردم در حال حاضر تعیین تکلیف دارایی آنهاست، چراکه سهام عدالت به‌نام مردم ولی به کام دولت است که این موضوع غیرقابل‌قبول است.

پورابراهیمی افزود: پرداخت سود سهام عدالت در شرایط فعلی به صلاح اقتصاد نیست و به نوعی یک مسیر انحرافی در واگذاری واقعی سهام عدالت محسوب می‌شود که در روند واگذاری واقعی سهام تاخیر ایجاد می‌کند. وی با اشاره به بررسی مسائل سهام عدالت در نشست روسای کمیسیون‌های مجلس با رییس‌جمهور گفت: در جلسه مذکور با رییس‌جمهور روی موضوع لایحه آزادسازی سهام عدالت توافق صورت گرفت تا این لایحه به مجلس ارسال شود، بنابراین تصمیم دولت مبنی بر توزیع سود سهام در مقطع فعلی در تضاد ارائه لایحه در این رابطه است.

نماینده کرمان و راور در مجلس افزود: اگر اصل سهام عدالت به صورت واقعی به مردم منتقل شود، به‌طور بدیهی سودهای تعلق گرفته به این سهام نیز به مردم خواهد رسید. به‌ عنوان مثال اگر یک واحد مسکونی به شخصی واگذار شود، خود آن شخص می‌تواند برای منتفع شدن واحد مسکونی را اجاره دهد، چراکه دیگر مالک آن شده است. پورابراهیمی ادامه داد: پرداخت سود سهام عدالت نسبت به موضوع انتقال مالکیت واقعی در اولویت نیست، چراکه باید با واگذاری واقعی مالکیت سهام، امکان خرید و فروش برگه‌های سهام برای دارندگان آنها ممکن شود و طبیعتا سود نیز به آن سهام تعلق خواهد گرفت. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت به جای سود درباره مالکیت سهام عدالت تصمیم‌گیری کند، چراکه با انجام این مهم دیگر نیازی به زحمت توزیع سود سهام نیز نخواهد بود. وی با اشاره به ارسال نامه‌یی درخصوص مسائل سهام عدالت به رییس‌جمهور در چند ماه گذشته، گفت: در شرایطی که اقتصاد در حال رکود است، توزیع سود سهام عدالت باعث می‌شود طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی که سهام به آنها تعلق دارد، دچار وقفه شود، چراکه دیگر شرکت‌های مذکور نمی‌توانند افزایش سرمایه بدهند.

 سود 4 هزار میلیارد تومانی

این نماینده در مجلس دهم به خانه ملت گفت: براساس محاسبات میزان سود سهام عدالت در مجموع حدود 4 هزار میلیارد تومان است که اگر این سود در شرکت‌ها باقی بماند، به قیمت سهام عدالت اضافه خواهد شد و این افزایش قیمت سهام بیش از اثر ارائه سود به دارندگان سهام که مردم هستند، انتفاع می‌رساند.

پورابراهیمی همچنین افزود: اگر حدود 4 هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت در حال حاضر توزیع نشود و با ضریب سرمایه‌گذاری 4 الی 5 روبه‌رو شود، حدود 16 الی 20 هزار میلیارد تومان نیز می‌توان تسهیلات به این میزان منابع اضافه کرد تا صرف اجرای طرح‌های اقتصادی شود که به‌طور طبیعی انجام این مهم در خروج از رکود اقتصادی و ایجاد اشتغال‌زایی در کشور تاثیر جدی خواهد داشت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: براساس محاسبات برای افراد عادی که دارنده برگه‌های سهام عدالت هستند، تنها ماهانه 3 الی 5 هزار تومان در حال حاضر سود تعلق می‌گیرد که منطق اقتصادی این موضوع را قبول نمی‌کند که

4 هزار میلیارد تومان پول به‌صورت ماهانه 3 الی 5 هزار تومان بین دارندگان سهام عدالت توزیع شود، چراکه این کار مانع اجرای طرح‌های اقتصادی شده و جفا به اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

 حساب شخص سهامدار

سود سهام عدالت به صورت انفرادی به حساب شخص سهامدار واریز خواهد شد و سود سهام عدالت به حساب سرپرست خانوار یا قیم و وکیل واریز نمی‌شود. بر این اساس، در پی راه‌اندازی سامانه سهام عدالت از اسفندماه سال گذشته و به دنبال آن آغاز ثبت شماره شبای حساب بانکی مشمولان در این سامانه از اواخر فروردین ماه امسال، دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود سهام خود باید اقدام به ورود شماره شبای حساب بانکی به‌صورت انفرادی در این سامانه به نشانی www.samanese.ir کنند. بر این اساس برای دریافت شماره شبا بانکی ضرورتی به افتتاح حساب جدید در بانک‌ها نیست و حساب‌های بانکی قبلی و موجود نیز امکان دریافت شماره شبا دارند. البته شبا بانکی اعلامی که متعلق به یک حساب بانکی مسدود باشد مورد قبول واقع نخواهد شد. به‌علاوه اینکه شماره شبا متعلق به حساب مشترک اشخاص مورد تایید سامانه قرار نخواهد گرفت و شماره شبا حساب بانکی اشخاص حقوقی نیز در سامانه سهام عدالت با تایید مواجه نخواهد شد. براساس این گزارش، سود سهام عدالت به‌صورت انفرادی به حساب شخص سهامدار واریز می‌شود، بنابراین برای هر یک از اعضای خانوار باید یک شماره شبا که به‌نام شخص مشمول باشد در سامانه سهام عدالت ثبت شود. همچنین برای کودکان و افراد تحت تکفل زیر سن قانونی باید شماره شبا به‌نام خود آنها در سامانه ثبت شود و سود سهام عدالت به حساب سرپرست خانوار یا قیم و وکیل واریز نمی‌شود.

 49 شرکت در سبد سهام عدالت

آخرین وضعیت سودآوری شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت تا پایان 13 دی‌ماه 1396 از 49 شرکت حاضر در سبد سهام عدالت تاکنون بیش از 4هزار و 190میلیارد تومان سود سهام در مجامع عادی سالانه به تصویب رسیده که از این رقم معادل 376میلیارد تومان برای افزایش سرمایه این شرکت‌های اختصاص یافته است. به گزارش فارس، درنهایت بیش از 1200میلیارد تومان از سود مصوب مجامع این شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی برای تخصیص مشمولان سهام عدالت پرداخت شده است و تا پایان امسال باید بیش از 2500 میلیارد تومان باقی‌مانده از این سود به نفع مشمولان سهام عدالت دریافت شود. براساس این گزارش، باتوجه به سود سهام دریافتی بیش از 1200 میلیارد تومانی اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، می‌توان گفت هر مشمول سهام عدالت رقمی نزدیک به 150 هزار تومان سود سهام را طلب دارد. براساس این گزارش، گفتنی است باتوجه به اینکه همه مشمولان سهام عدالت به یک نسبت دارنده این دارایی براساس تسویه الباقی این سهم برخوردار نیستند، دریافت سود سهام به یک نسبت میان همه سهامداران نخواهد بود. همچنین، تصمیم رییس‌جمهور برای واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان این دارایی مالی، پس از گذشت بیش از 10 سال در حالی با تاخیر 3.5 ماهه صورت می‌گیرد که پیش از این سازمان خصوصی‌سازی از واریز سود این سهام در هفته اول مهرماه خبر داده بود.

 

ارسال نظر