چشم‌انداز بازار سرمایه

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۵۵
چشم‌انداز بازار سرمایه

بهنام بهزادفر

 مدیر امور اعضای کانون کارگزاران و مدرس دانشگاه

شاخص بورس اوراق بهادار دو هفته پیش‌تر از سقف تاریخی خود که رقم 89500 واحد بوده، عبور کرد. در طول این مدت اما درجا زد تقریبا0.7درصد رشد داشت و در محدوده 91.000 باقی ماند. از دیدگاه تکنیکالی استراحت بعد از شکستن سقف طبیعی می‌باشد و حتی احتمال اینکه یک برگشت به محدوده سقف قبلی نیز وجود دارد. از نظر بنیادی نیز از آنجا که نرخ‌های جهانی رشد مجددی نداشتند و وضعیت سودآوری شرکت‌ها هم در انتهای دی ماه در کدال به‌روزرسانی می‌شود، این استراحت منطقی به نظر می‌رسد.

رکوردشکنی شاخص بورس موجب دو اتفاق مهم شد؛ اول اینکه سقف تاریخی 4ساله شاخص که محدوده مقاومتی بوده اکنون به عنوان محدوده حمایتی مطرح است و در واقع این سقف تبدیل به کف مورد انتظار شد. همچنین درخصوص اتفاق دوم نیز از آنجا که ارقام فعلی برای شاخص جدید است هر رشدی یک رکورد برای بورس محسوب می‌شود، ارزش خبری دارد و موجب می‌شود که نقدینگی جدیدی را به سمت بازار سرمایه بیاورد.

در این بین اما نکته قابل تامل این است که فقط بازدهی بورس خیره‌کننده نیست. در بازارهای موازی هم سونامی صعود قیمت‌ها رخ داده است. نسبت به ابتدای سال تاکنون شاخص بورس 18درصد، دلار آزاد 13درصد، دلار رسمی 9درصد، سکه بهار آزادی 18درصد و تورم کشور 5 درصد رشد داشت. درخصوص مسکن هم طبق آمار ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور میانگین قیمت‌ها در تهران 12درصد رشد را نشان می‌دهد. رشد قیمت‌ها به سمت خودروها(به ‌ویژه صادراتی) درحال حرکت است.

 مجموع این ارقام بیانگر این هستند که کاهش نرخ سود بانکی به محدوده 15درصد و مباحثی که این روزها برای اخذ مالیات از سپرده‌ها مطرح است، تاثیر خود را روی نقدینگی 1400هزارمیلیارد تومانی گذاشته و بخشی از این نقدینگی درحال خروج از سیستم بانکی کشور بوده و به سمت بازارهای موازی درحال حرکت است که بورس هم یکی از این بازارهاست. در این خصوص به نظر می‌رسد، مسوولان تصمیم‌گیر اقتصادی ‌باید تصمیمات خود را جهت پیشگیری از تورم افسارگسیخته اخذ کنند.

 

ارسال نظر