نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۳۰

کشف منطقی قیمت فولاد در بورس کالا: معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌یی و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور براساس قیمت‌های پایه جهانی و مکانـیسم عرضـه و تقاضا در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد و از شمول قیمت‌گذاری تکلیفی خارج است. وحید منایی تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، افزایش قیمت جهانی ناشی از دو عامل اصلی، افزایش قیمت مواد اولیه نظیر الکترود گرافیتی به دلیل کاهش تولید جهانی و افزایش قیمت شمش فولاد به دلیل کاهش عرضه جهانی و کاهش صادرات کشورهای تولیدکننده بوده است. وی افزود: از عوامل مهم دیگر در افزایش قیمت فولاد، تغییرات افزایشی نرخ ریالی ارز، تعرفه واردات و نیز افزایش نرخ نهاده‌های موثر در بهای تمام شده محصولات فولادی نظیر انرژی، دستمزد و... است که به تبع آن بهای کالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این درحالی است که به پشتوانه ظرفیت تولید قابل توجه ایجاد شده در بخش‌های مختلف صنعت فولاد طی سال‌های اخیر و مطابق با سیاست‌های راهبردی تجاری کشور بر میزان صادرات شمش فولادی افزوده شده است. در این ارتباط صادرات شمش فولادی در نیمه اول سال برابر با ۳۱۹۰هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته(۱۷۱۵هزارتن) افزایش۸۶ درصدی داشته است. به گزارش برنا، وی ابراز کرد: در زمینه مقایسه تغییرات قیمت‌های جهانی با قیمت‌های داخلی باید گفت: قیمت جهانی شمش فولاد در مهر ماه سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۲۰دلار/ تن بوده که با ۵۸‌ درصد افزایش به ۵۰۶ دلار/تن در مهر ماه سال جاری رسیده که به تبع آن قیمت بازار آزاد این محصول در داخل کشور طی مدت یاد شده از ۱۲۵۰۷ریال/کیلوگرم(مهرماه ۱۳۹۵) به ۱۹۱۴۰ریال کیلوگرم در مهر ماه سال جاری افزایش یافته که با رشد ۵۳ درصدی همراه بوده لذا بدیهی است، افزایش قیمت حادث شده به میزان ۳۳‌درصد بر قیمت محصولات تولیدی مرتبط در صنایع پایین‌دست(تیرآهن، میلگرد، ورق و...) نیز تسری یافته است.

وی همچنین گفت: مضافا صادرات محصولات فولادی(تیرآهن، میلگرد، ورق فولادی و...) در نیمه اول سال جاری برابر با ۵۷۶ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته(یک میلیون و 203هزارتن) با کاهش۵۲ درصدی همراه بوده است. نظارت مستمر بر تغییرات قیمت اقلام کالایی و خدماتی حساس در راستای انجام وظایف نظارتی محوله برای تنظیم بازار اعمال می‌شود؛ ضمن اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در صورت مواجهه با هر گونه تخلف اعم از گران‌فروشی، کم فروشی و... برخورد قانونی لازم را مطابق قوانین جاری کشور معمول خواهد داشت.

حضور خارجی با افزایش عمق و نقدشوندگی بازار سرمایه: یکی از راه‌حل‌های بزرگ شدن بازار سرمایه، ورود شرکت‌های بیشتر به این بازار است. در غیر این صورت مادامی که این بازار محدود به شرکت‌های حاضر باشد، نمی‌توان انتظار وسعت آن در سطح بین‌المللی را داشت. روزبه شریعتی، مدیر اجرایی و تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار درباره اهمیت عرضه‌های اولیه گفت: درحالی که شاخص کل در تلاش برای فتح قله تاریخی خود به سر می‌برد، برخی از اهالی بازار نسبت به عرضه‌های اولیه گلایه‌مندند اما نکته اصلی که باید در این خصوص به آن توجه کرد این است که این تعداد شرکت با میزان سهام عرضه شده آن آیا توان بر هم زدن جو کلی بازار را دارند و آیا می‌توانند نقدینگی موجود در بازار را به سوی سهم‌های جدید کوچ بدهند؟

وی با رد این نوع نگاه خاطرنشان کرد: قطعا این نگاه ساده‌انگارانه است زیرا در عالم واقع مشخص نیست آن تعداد از کدهای متقاضی عرضه اولیه‌ها که اخیرا به بیش از 100هزار نفر رسیده است برای خرید عرضه اولیه‌ها سایر سهام خود را بر میز فروش می‌گذارند یا خیر؛ اما با فرض بدترین حالت ممکن ورود پول برای خرید عرضه اولیه و ورود پول از سمت بازارگردان و ناشر بسیار محتمل‌تر از خروج سرمایه از کل سیستم موجود است. شریعتی با بیان اینکه جمع ارزش بورس و فرابورس در ایران کمی بیش از 400هزارمیلیارد تومان است، گفت: این رقم در مقایسه عینی با ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا بسیار پایین است. وی به سنا گفت: برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیازمند افزایش عمق و نقدشوندگی در بازار سرمایه هستیم. چراکه نمی‌توان بدون ایجاد زمینه و بسترهای مورد نیاز سرمایه‌گذاران بزرگ انتظار سرمایه‌های سنگین و اثرگذار در اقتصاد کشور را داشت.

واگذاری سهام دو شرکت دولتی: سهام دو شرکت دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز 13 آذر ماه امسال واگذاری می‌شود که بر این اساس 97.261‌درصد سهام شرکت خدمات مهندسی آب و خاک پارس با سرمایه 666 میلیارد و 963میلیون ریال به صورت وکالتی در این روز روی میز مزایده خواهد رفت. همچنین این بلوک 648 میلیون و 698 هزار و 2سهم شرکت خدمات مهندسی آب و خاک پارس را شامل می‌شود که به قیمت پایه هر سهم 8248 ریال و ارزش کل پایه 5 هزار و 350میلیارد و 461میلیون و 120هزار و 496ریال به صورت 15‌درصد نقد و بقیه اقساط 6 ساله برای این واگذاری قیمت‌گذاری شده است. علاوه بر این 95‌درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت با سرمایه 850 میلیون ریال به صورت وکالتی در روز 13 آذر ماه امسال واگذار خواهد شد. این درحالی است که این بلوک 80 میلیون و 750هزار سهمی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت نیز قرار است به قیمت پایه هر سهم 11هزار و 765ریال و ارزش کل پایه 950میلیارد و 23میلیون و 750هزار ریال به صورت 30‌درصد نقد و بقیه اقساط 4ساله واگذار شود.

 

ارسال نظر