نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۰۳

سود ۲۰هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذاران در آبان: سرپرست امور تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از پرداخت بیش از 20هزار میلیارد ریال سود انواع اوراق در آبان ماه جاری خبر داد. هادی علی‌پور گفت: بیش از 20 هزار و 800میلیارد ریال سود انواع اوراق در ماه آینده به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد. وی تصریح کرد: زمان سررسید اوراق اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل، شرکت قائد بصیر، کاشی و سرامیک پرسپولیس و قطارهای مسافری و باری جوپار در آبان ماه است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود این اوراق را به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. علی‌پور ادامه داد: سود اوراق مشارکت شرکت‌های لیزینگ رایان سایپا، توسعه خاورمیانه، سیمان کردستان و شهرداری‌های تهران، سبزوار، مشهد، شیراز و کرج ماه آینده به حساب سرمایه‌گذاران واریز خواهد شد. سرپرست امور تسویه وجوه معاملات اوراق بهادار و بورس کالا سمات خاطرنشان کرد: سررسید سود اوراق مرابحه شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا و گواهی سپرده بانک رفاه در آبان ماه است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود این اوراق را نیز به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 80 نوع اوراق (اجاره، مرابحه، مشارکت، گواهی سپرده، اوراق رهنی، اسناد خزانه و استصناع) در بازار سرمایه منتشر شده است، اظهار داشت: سود این اوراق به صورت ماهانه یا سه ماهه یک‌بار به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

انتقادات از نحوه عرضه اولیه: مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به انتقادات فعالان بازار به نحوه عرضه اولیه سهام شرکت‌ها پاسخ داد. محسن خدابخش در برابر این سوال که چه پاسخی افزایش انتقادات فعالان بازار سهام از نحوه عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس و فرابورس دارد؟ توضیح داد: واقعیت این است که در هر دو صورت عدم عرضه اولیه یا از سر‌گیری واگذاری‌های جدید، انتقاداتی مطرح می‌شود اما در نهایت این روند منجر به ایجاد نشاط به بازار سرمایه و افزایش اعتماد می‌شود. وی ادامه داد: در این میان، عده زیادی از منتقدان به عرضه اولیه شرکت‌ها، اقدام به خرید سهام می‌کنند که باید گفت اگر سهام جدید، ارزنده و مناسب نیست چرا حاضر به خرید می‌شوند و اگر نیست، چرا انتقاد می‌کنند. این انتقاد و روال در جریان عرضه اوراق سخاب هم وجود داشت. به گزارش بورس‌پرس، این مقام مسوول در واکنش به این نکته که عمده انتقادات مربوط به عرضه‌های اولیه آبشاری در هر شرایطی از بازار، محدوده قیمتی بسته سهام، حضور سرمایه‌گذاران جدید با هدف افزایش آمار خریداران و عدم امکان حضور سرمایه‌گذاران قدیمی که در بدترین سال‌های از بازار خارج نشده‌اند و... است، گفت: واقعیت این است که اکثر عرضه‌های اولیه انجام شده دارای حجم زیادی نبوده و اثری هم در روند معاملات ندارد. خدابخش ادامه داد: با این همه انتقادات مطرح شده فعالان قابل بررسی بوده و باید مطالعات و تحقیقاتی در نحوه عرضه‌های اولیه دیگر کشورها انجام داد.

بورس کالا، راهکار خروج صادرات از انحصار مافیا: یک تولیدکننده پسته با اشاره به اینکه صادرات پسته به عنوان سلطان آجیل‌ها در انحصار مافیاست، گفت: فعالان بازار محصولات مختلف به خصوص پسته می‌توانند از ظرفیت بورس کالا استفاده مناسبی ببرند. در این زمینه یک تولیدکننده پسته با اشاره به حضور مافیا در بخش صادرات پسته تصریح کرد: در بازار داخلی به دلیل پایین بودن حجم معاملات و انجام آن به صورت خرده‌فروشی، معاملات از طریق بانکداران انجام می‌شود. این در حالی است که مافیای پسته عمدتا در بخش صادرات این محصول فعالیت می‌کند. محمود مهدوی با اشاره به حجم تولید پسته در ایران افزود: حجم تولید پسته در ایران بین 150 هزار تن تا حدود 300هزار تن متغیر است و تقریبا غیر از مصرف داخلی حدود 30هزار تنی پسته، مابقی آن در قالب صادرات به دیگر کشورها منتقل می‌شود. مهدوی به تخریب برند و جایگاه پسته صادراتی ایران توسط برخی صادرکنندگان ناآشنا به بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: نفع صادرکنندگان حرفه‌یی در حفظ بازارهای جهانی است و اقدامی در جهت تخریب بازار انجام نمی‌دهند. این در حالی است که طی 15سال گذشته برخی صادرکنندگان خرد که از مباحث بازرگانی خارجی و شرایط بازارهای جهانی شناختی ندارند، با قیمت‌های پایین تعهداتی به خریداران خارجی می‌دهند که نمی‌توانند به آن عمل کنند. این تولیدکننده پسته با بیان اینکه پسته تولیدی باغدار مخلوط بوده و پس از طی مراحل سورتینگ به قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد، گفت: باغدار هزینه‌های مختلفی همچون هزینه کاشت، کود، آب و مالیات، اجاره‌بهای زمین و... را پرداخت می‌کند و پس از آن سود معقولی به دست می‌آورد؛ اما قیمت فروش در بازار مصرفی داخلی با قیمت فروش باغدار تفاوت دارد و بالاتر از آن است، چرا که در این میان فعالیت واسطه‌ها و دلالان و سایر هزینه‌های حمل و انبارداری وجود دارد که قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. مهدوی استفاده از راهکارهای مرسوم در تجارت خارجی و راه‌اندازی تشکل‌های غیردولتی به کمک بخش خصوصی را پیشنهاد و در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: باید انبارها و کارگاه‌های استانداردی راه‌اندازی شود تا پذیرای کالای تولیدکننده باشد و براساس آن بانک‌ها به باغداران تسهیلات پرداخت کنند تا باغدار مجبور نباشد محصول خود را در زمان بازار فشاری به هر قیمتی عرضه کند. وی اذعان داشت: این روش در قالب قبوض انبار و گواهی سپرده کالایی شناخته می‌شود که این ابزار مالی هم‌اکنون از سوی بورس کالا به بازار کالاها معرفی شده و فعالان بازار محصولات مختلف به خصوص پسته می‌توانند از این ظرفیت بورس کالا استفاده مناسبی ببرند.

بلوک غیرمدیریتی «کتوکا» عرضه می‌شود: سوم آبان ماه بازار دوم فرابورس ایران میزبان عرضه عمده سهام غیرمدیریتی شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا با قیمت پایه هر سهم 3 هزار و 500 ریال است. علاوه بر این، شرکت فرآورده‌های نسوز قشم در نظر دارد، تعداد 8میلیون سهم معادل 5.33درصد از سهام شرکت صنایع نسوز توکا را با نماد «کتوکا4» به‌طور یکجا و نقد از طریق عرضه در بازار دوم فرابورس به فروش برساند. قیمت پایه‌یی که برای این سهم تعیین شده 3هزار و 500ریال بوده و تاریخ عرضه آن چهارشنبه سوم آبان ماه است. بر این اساس، قیمت پایه کل این عرضه نیز که از سوی کارگزاری مبین سرمایه به روی تابلو معاملات می‌رود 28میلیارد ریال بوده و باید به صورت یکجا و نقد از سوی خریدار پرداخت شود. این در حالی است که شرکت صنایع نسوز توکا با سرمایه 150میلیارد ریال بیستم مهرماه سال 94 عرضه اولیه شده و از آن تاریخ تاکنون معاملات خود را در بازار فرابورس ایران پی گرفته است.

 

ارسال نظر