اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۳۲

توسعه شهرها، علت مهاجرت روستاییان است

حجتی گفت: مهاجرت علت اصلی کاهش جمعیت روستایی نیست بلکه توسعه شهرها یکی از دلایل مهم این امر به شمار می‌رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین همایش نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری بر توسعه پایدار با بیان اینکه امروزه در دنیا کشاورزی خانوادگی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار کرد: طی دهه‌های اخیر متاسفانه ما بسیاری از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خود را به راحتی از دست دادیم.

وی در ادامه افزود: چگونگی زندگی کردن، رفتار خانوادگی، رفتار اجتماعی ازجمله ظرفیت‌هایی بود که به دلیل نوگرایی کاذب آنها را از دست داده‌ایم و هم‌اکنون بسیاری از گرفتاری‌هایی که جامعه با آن مواجه است را می‌توان به از دست دادن ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خود نسبت داد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروزه در کشاورزی امریکایی و اروپایی کشاورزی خانوادگی از موضوعیت جدی برخوردار است، گفت: در این زمینه همه افراد خانواده، نسل به نسل در کنار هم حضور دارند و نقش موثری در این زمینه ایفا می‌کنند.

به گفته وی این وضع را می‌توان در جوامع روستایی و عشایری تا حدی مشاهده کرد.

حجتی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از برخی آمار مطرح شده درباره مهاجرت روستاییان بیان کرد: جمعیت روستایی ما اوایل انقلاب حدود 60 تا 70 درصد بوده که هم‌اکنون این جمعیت به حدود 26تا 30درصد رسیده است بنابراین باید توجه کنیم که در این زمینه دچار اشتباه کلامی نشویم، چراکه مهاجرت علت اصلی این کاهش نیست.

این مقام مسوول ادامه داد: اوایل انقلاب حدود 300شهر در کشور داشتیم، در حالی که الان تعداد شهرها به حدود 1800مورد رسیده است، بنابراین توسعه شهرها یکی از دلایل این امر به شمار می‌رود.

وزیرجهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد و گفت: با توجه به مقدمات فراهم شده و ظرفیت‌های موجود، نقشی که زنان روستایی و عشایری می‌توانند در تولید ملی بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین صنایع دستی ایفا کنند باید توسعه یابد.

حجتی ادامه داد: یکی از ابزارهایی که می‌توان در اختیار آنها قرار داد صندوق‌های خرد و پشتیبانی است. در گذشته دست ما خالی بود اما هم‌اکنون با منابعی که کم و بیش تزریق شده، انتظار می‌رود که بتوانیم این پشتیبانی را به بهترین نحو انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در زمینه استفاده از ظرفیت‌هایی همچون زباله‌تر و گلخانه‌ها برای افزایش درآمد روستاییان مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم نیست که حتما خانواده‌های روستایی یک گلخانه بزرگ احداث کنند بلکه با ایجاد یک گلخانه 500 تا هزار متری در کنار باقی که خانواده روستایی دارند، می‌توانند به منبع درآمد مناسبی برای آنها تبدیل شود به گونه‌یی که با کمترین سرمایه‌گذاری محصول خود را به بازار عرضه کنند.

اشتغال زنان روستایی به کاهش فقر می‌انجامد

نماینده موقت فائو در ایران گفت: ۴۳درصد از تامین غذا در کشورهای در حال توسعه بر عهده زنان روستایی است و تحقیقات نشان داده زنانی که درآمد دارند، آن را صرف امنیت غذایی، لباس، آموزش و بهداشت کودکان خود می‌کنند.

به گزارش فارس، استرکیش لاروش دیروز در نخستین همایش کارآفرینی زنان روستایی و عشایر در توسعه پایدار که همزمان با روز جهانی زنان روستایی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: زنان و ساکنان مناطق روستایی به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرند، در حالی که یک‌چهارم از جمعیت جهان را این قشر تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای در حال توسعه زنان روستایی نقش مهمی را ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: تقریبا 43درصد از تامین غذا در این کشورها بر عهده زنان روستایی است، از این رو نقش آنها را نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین با توجه به اینکه 76 درصد از قشر فقیر جهان در منطقه روستایی زندگی می‌کنند، فعالیت زنان می‌تواند به توانمندسازی، کاهش فقر و امنیت غذایی کمک کند.

نماینده موقت فائو در ایران با توجه به اهمیت نقش زنان روستایی اظهار داشت: فائو هر سال در تمام جهان 15 اکتبر را به عنوان روز بین‌المللی زنان روستایی برگزار می‌کند و این فرصت مناسبی در اختیار ما قرار می‌دهد که بیشتر به مشکلات این قشر توجه کنیم، همان‌طور که در ایران امروزه زنان روستایی در تولید غذا، محصولات کشاورزی، شیلات، پرورش دام و به ویژه طیور نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی به ذکر مثالی از حضور زنان روستایی ایران در پروژه‌های موثر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از سال 2011 پروژه‌های احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته تحت فرسایش باد و خاک شور با کمک سازمان جنگل‌ها و مراتع در استان‌های خراسان جنوبی و کرمان و همچنین کمک و حضور موثر زنان روستایی این منطقه در حال اجراست.

لاروش همچنین به نقش کلیدی زنان روستایی در بخش زراعت و کشاورزی پرداخت و افزود: بعضی از زنان در روستاها به عنوان سرپرست خانوار فعالیت می‌کنند اما با وجود نقش حیاتی آنها در نقاط مختلف جهان دسترسی آنها به خدمات ترویجی، تامین اجتماعی، زمین کشاورزی و اطلاعات و فناوری‌ نوین بسیار محدود است تا جایی که برخی از این زنان با دستمزد پایین‌تر از مردان و حتی بطور رایگان در زمین‌های کشاورزی خانوادگی فعالیت می‌کنند.

به گفته نماینده موقت فائو در ایران، تحقیقات بسیاری نشان داده است که هر گاه زنان روستایی درآمدزایی داشته‌اند درآمد خود را نسبت به مردان بیشتر صرف تامین غذا، بهداشت، لباس و آموزش کودکان خود می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به دسترسی زنان روستایی به منابعی مانند زمین، وام و منابع تولید بهره‌وری خود را افزایش دهند تا با فروش آن در راستای توانمندسازی و مبارزه با فقر پیش بروند.

 

ارسال نظر