بورس در انتظار گزارش شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۲۴
بورس در انتظار گزارش شرکت‌ها

گروه بورس

بورس اوراق بهادار تهران دومین روز کاری خود را هم با روندی افزایشی به پایان رساند و نسبت به بازار‌های موازی به نوعی پیشتازی کرد. بر این اساس باتوجه به اظهارنظر‌های جدید در سطح بین‌المللی معامله‌گران بازار سهام همانند گذشته به داد و ستد‌ خود پرداختند، به‌گونه‌یی که می‌توان گفت بورس ایران نسبت به تشدید تحریم‌های جدید ترامپ، هیچ ‌واکنشی در روند معاملات روزانه‌اش هم نشان نداد. در همین حال، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازدهی بورس از ابتدای امسال تاکنون جز «اوراق» بیشتر از سایر بازارهای موازی بوده است، گفت: افزایش قیمت کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، تقویت دلار و تعدیل‌های مثبت در گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها می‌تواند سبب تقویت هرچه بیشتر بازار سرمایه شود.

حمیدرضا مهرآور درباره وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازدهی بورس در سال 96 تاکنون مناسب بوده است، شاخص بورس نسبت به ابتدای سال حدود

10درصد رشد داشت، اگرچه نسبت به بازدهی 12.5درصدی اوراق کم‌ریسک بازار سرمایه کمتر است اما نسبت به سایر بازارهای موازی در رتبه دوم قرار دارد.

وی درباره وضعیت بازار سرمایه در هفته گذشته، گفت: بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، «شاخص کل» بورس را ملاک مناسبی برای سنجش سود یا زیان سرمایه‌گذار نمی‌دانند، به همین دلیل باید «شاخص کل هم وزن» (در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان درنظر گرفته می‌شود) را ملاک بررسی سود و زیان واقعی سهامداران دانست. وی افزود: به‌عنوان مثال، شاخص کل بورس و اوراق بهادار در هفته‌یی که گذشت 0.8درصد افت داشت، اما شاخص کل هم‌وزن 2.3درصد افت داشته که نشان می‌دهد شرایط بورس مناسب نبوده است. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: وضعیت بازار سرمایه در طول هفته گذشته التهاب بیشتری نسبت به هفته‌های پیشین داشته که بخش اعظمی از آن مربوط به اظهارات سیاسی رییس‌جمهوری امریکا و تصمیم این کشور درخصوص برجام بود. مهرآور در گفت‌وگو با ایرنا، ادامه داد: اظهارنظر روز جمعه ترامپ درخصوص برجام، مبنی بر برخی محدودیت‌ها برای ایران بوده که تصمیم‌گیری درخصوص آن را به کنگره محول کرده است. وی با بیان اینکه هفته گذشته، تهدید مبنی بر خروج برجام، موجب ملتهب شدن بازار شده بود، گفت: بورس در سال‌های گذشته پس از تصویب برجام واکنش‌های مثبتی را ثبت کرده و حتی برخی تحلیلگران بخش اعظمی از رشد شاخص بورس از محدوده 60 هزار (در سال‌های 92 و 94) را به برجام نسبت می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی این‌گونه می‌توان ادعا کرد که هرقدر تنش‌های سیاسی کمتر باشد، صعود بازار سرمایه محتمل‌تر خواهد بود، اما درنهایت با درنظر گرفتن همه عوامل در صورت لغو برجام جز چند روز هیجانی، اتفاق بدی در بازار سرمایه رخ نخواهد داد. مهرآور با بیان اینکه یکی از دلایل این ادعا را می‌توان رشد نرخ دلار دانست، یادآور شد: نرخ دلار نسبت به ابتدای سال حدود 7.2درصد رشد داشته که انتظار می‌رود این رشد با شیب ملایمی ادامه‌دار باشد.

وی افزود: باتوجه به اینکه 50درصد از ارزش بازار سرمایه کشور کالامحور است، رشد نرخ دلار به نفع شرکت‌های صادراتی و کالامحور و در مجموع بازار سرمایه است. وی اضافه کرد: علاوه بر رشد دلار، کامودیتی‌ها و فلزات اساسی هم نسبت به ابتدای سال رشد مناسبی داشتند. به‌عنوان مثال نفت نسبت به ابتدای سال

 11.5درصد افزایش قیمت داشته و این رشد برای فلز روی 23درصد بود، قیمت فلزات مس و «بیلت فولادی» نیز صعودی بوده است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: حتی این رشد در شاخص‌های کامودیتی دنیا به‌عنوان مثال، CRB Commodity Index به وضوح دیده می‌شود. بدون شک افزایش قیمت کامودیتی‌ها همراه با تقویت دلار موجب تاثیر مضاعف بر بازار سرمایه می‌شود.

مهرآور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت‌هایی که گزارش‌های 6 ماهه خود را منتشر کرده‌اند، زیاد نیست، در نتیجه هنوز نمی‌شود درخصوص این گزارش‌ها نتیجه‌گیری کلی کرد. وی اضافه کرد: اما به نظر می‌رسد این گزارش‌ها، حداقل در گروه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و فرآورده‌های نفتی، معادن، فلزات با تعدیل‌های مثبت همراه باشد که این موضوع هم می‌تواند محرک مناسبی برای بازار سرمایه باشد.

 حرکت رادیکالی نداریم

در سویی دیگر، علی سعیدی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در طول یکی، دو هفته اخیر درباره صحبت‌های ترامپ پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت و همان پیش‌بینی‌ها هم به تحقق پیوست. وی درباره چرایی رشد شاخص بورس و عدم واکنش منفی بازار سرمایه به سخنان اخیر ترامپ گفت: هر اتفاق و رویداد خبری که انتظار وقوع آن را نداشته باشیم و شوک تلقی شود، به‌طور قطع در بورس هم تاثیرگذار خواهد بود، اما صحبت‌های رییس‌جمهوری امریکا از قبل پیش‌بینی شده بود. وی افزود: در طول یکی، دو هفته اخیر درباره صحبت‌های ترامپ پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت و همان پیش‌بینی‌ها هم به تحقق پیوست و در همان روزها آثار خود را بر بازار سرمایه گذاشت. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس با تاکید بر اینکه پس از سخنرانی ترامپ اتفاق جدیدی نیفتاد، در گفت‌وگو با ایلنا، ادامه داد: صحبت‌های رییس‌جمهوری امریکا موضوع جدیدی نبود و به گمان برخی تحلیلگران اقتصادی این صحبت‌ها این‌بار فقط طبقه‌بندی شده بود. بنا بر این از آنجا که اثرش را در طول دو هفته پیش در بازار سرمایه گذاشته بود بازار هم واکنش بیشتری نشان نداد.

سعیدی با اشاره به تاثیر موضع مسوولان اروپایی در برابر صحبت‌های ترامپ، گفت: البته در کنار آن موضع‌گیری مسوولان اروپایی به‌ویژه سخنرانی خانم موگرینی مهم بود. پس از صحبت‌های ترامپ، موضع‌گیری مسوولان اروپایی این بود که پایبند به برجام هستند. وی تاکید کرد: این انشقاق خاصی است و چنین نیست که یک صف بسیار مستحکم در مقابل ایران شکل بگیرد که وضعیت اقتصادی کشور را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. البته در طول 40سال گذشته به شکل سنتی نه از نظر اقتصادی و نه سیاسی رابطه‌یی با امریکا نداشتیم. این ارتباطات با اروپا برقرار بود که در صورت حفظ روابط، همان روند گذشته را پیش خواهیم گرفت. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: به هر حال برای سرمایه‌گذاران بورس اتفاق جدیدی رخ نداد که بخواهند حرکت رادیکالی را نشان دهند.

 

ارسال نظر