رشد 67 درصدی بازار سهام از زبان خارجی‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۷۴
رشد 67 درصدی بازار سهام از زبان خارجی‌ها

گروه بورس|سیاوش فرهادی|

بازار سرمایه در تابستان گذشته رشد خوبی را تجربه کرده که بیشتر ناشی از رشد قیمت گروه‌های معدنی و فلزی در بازارهای جهانی است. اگر بازار سرمایه ایران با همین شیب ملایم به افزایش شاخص برسد، افت محسوسی در 6ماه آینده در بورس نخواهیم داشت اما نمی‌توان از هیجانات ناگهانی مثل خروج احتمالی امریکا از برجام هم‌ چشم‌پوشی کرد.

به گزارش «تعادل» به نظر می‌رسد در شرایط فعلی افراد باید با تحلیل بیشتر و قوی‌تری به بازار سرمایه وارد شوند و با نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند. هرچه بورس به سمت شفافیت بیشتر حرکت کند، همان‌طور که دستورالعمل تازه‌یی با این هدف صادر شده به رشد بیشتری خواهیم رسید که افزایش حجم معاملات و شاخص کل را به دنبال خواهد داشت.

 تحلیل رسانه امریکایی از نقش 3 صنعت

در این بین رسانه‌های معتبر خارجی در نگاه موشکافانه به بازار و اقتصاد ایران تحلیلی‌هایی در روزهای اخیر در این باره منتشر کردند.

یکی از این رسانه‌ها شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی به ارائه تحلیلی درباره بازار سهام ایران پرداخت و تاکید داشت که شاخص بورس تهران با وجود کاهش یک درصدی در هفته اما 2درصد در ماه، 4.5درصد در 3 ماه و 7درصد در 6 ماهه افزایش یافته است.

این رسانه اعلام کرد: در طول 5ماه گذشته، حجم سرمایه‌گذاران در بورس تهران 67درصد افزایش یافته است. ایران از زمانی که معاهده هسته‌یی را امضا کرده با نتایج متفاوتی مواجه شده و از کسب و کار و سرمایه‌گذاران اروپا و آسیا استقبال کرده است. از سوی دیگر، ارزان بودن کالاهای ایرانی برای اروپایی‌ها و آسیایی‌ها، سرمایه‌گذاری در ایران را به‌صرفه کرده است.

سرمایه‌گذاران ایرانی از بریتانیا، اروپا، ترکیه، روسیه، کره‌جنوبی و چین در حال ورود به بورس تهران هستند و بیشتر این علاقه‌مندی جهت سرمایه‌گذاری در بخش مصرف‌کننده، زیرساخت و انرژی ایران بوده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی معتقد است با وجود تمایل بسیاری از ایرانی‌ها برای پیشبرد اقتصاد، بازار سهام ایران همچنان با پتروشیمی، معدن و فلزات ارتباط دارد. بخش بزرگی از عملکرد قابل اطمینان بورس تهران در سال جاری به افزایش قیمت کالاهای جهانی مرتبط است. علاوه بر این، بازار ارز نیز برای ایران مطلوب است.

 مانع سرمایه‌گذاری

بلومبرگ طی گزارشی درباره تاثیر خروج امریکا از برجام بر صنعت نفت ایران را بررسی کرده است. در این گزارش آمده اگر ترامپ تصمیم به وضع تحریم‌های سختگیرانه‌تر علیه ایران بگیرد، این مساله ممکن است مانع از سرمایه‌گذاری‌های جدیدی شود که ایران برای نوسازی صنعت نفت فرسوده خود و افزایش تولید نفت و گاز نیاز دارد.

در همین حال فایننشال تایمز طی گزارشی تاکید دارد، شرکت‌های بزرگ خارجی معتقد به تداوم برجام هستند.

در این رسانه تحلیلگر موسسه کنترل ریسکس گفت: با وجود تصمیم احتمالی ترامپ برای عدم تایید برجام شرکت‌های بزرگ خارجی در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران هستند و به پایدار ماندن برجام اعتقاد دارند.

در حالی که تهدید‌های ترامپ برای خروج از برجام شدت گرفته، یک موسسه مدیریت دارایی ایتالیایی به نخستین گروه سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شده که اقدام به خرید بخشی از سهام یک شرکت مالی ایرانی خواهد کرد.

آزیموت، یک گروه مدیریت دارایی 48میلیارد یورویی که مقر آن در میلان ایتالیا قرار دارد، قصد دارد 20درصد از سهام شرکت مفید انتخاب، یک موسسه مدیریت دارایی ایرانی را به رقمی نامعلوم خریداری کند.

سرجیو آلبارلی، مدیر موسسه آزیموت گفت: «ما به دنبال فرصتی برای سرمایه‌گذاری در هر بازار بسیار جالب توجه هستیم. ایران یک بازار بسیار بزرگ است.» وی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در خصوص تلاش برای لغو برجام گفت: «چه مثبت و چه منفی، کاری نیست که ما بتوانیم انجام دهیم یا انتظار داشته باشیم. » اقدام آزیموت برای سرمایه‌گذاری در ایران در حالی است که روز 15 اکتبر موعد اعلام نظر ترامپ در مورد پایبندی ایران به توافق برجام است.

اولیور مارتین رابینسون تحلیلگر موسسه کنترل ریسکس گفت: «هرچند در صورتی ترامپ تصمیم به عدم تایید برجام بگیرد، این موجب نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی خواهد شد، اما شرکت‌های بزرگ‌تری در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران هستند و به پایدار ماندن برجام اعتقاد دارند. »

ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه با جمعیتی حدودا 78میلیون نفری به دلیل منابع عظیم نفت، گاز و معدنی‌اش و نیازی که به توسعه زیرساخت‌هایش دارد، یک بازار جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود.

مارتین رابینسون با اشاره به جریمه 15.1میلیارد دلاری بانک‌هایی همچون اچ‌اس‌بی‌سی و استاندارد چارترد به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران در فاصله سال‌های 2010 تا 2015 افزود: «در درون جامعه مالی در ارتباط با همکاری با ایران همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد.» همچنین حمید آذرخش رییس موسسه مفید سکیوریتیز می‌گوید: «هدف استراتژیک ما اکنون استفاده از پیشینه خوبمان به عنوان یک موسسه مالی واسطه‌یی پیشرو در ایران و ایجاد یک شاخص در صنعت مدیریت دارایی ایران با کمک موسسه آزیموت است. » وی افزود: «مشتریان این موسسه قادر خواهند بود به مشاوره‌های مالی و خدمات مدیریت دارایی جدید همراستا با بالاترین استانداردهای بین‌المللی دسترسی پیدا کنند.»

 میلان، تهران را انتخاب کرد

بر اساس این گزارش مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، خرید 20درصد از سهام سبدگردانی انتخاب مفید توسط هلدینگ سرمایه‌گذاری ایتالیایی «آزیموت» را عبور شرکت‌های معتبر بین‌المللی از فضای تهدید برجام توصیف کرد.

مهدی طحانی معتقد است: شرکتی که با یک رزومه بین‌المللی قوی به ایران می‌آید و سهام یک نهاد مالی ایران را خریداری می‌کند، نشان می‌دهد که اگر بازاریابی و مدیریت مبتنی بر برنامه‌ریزی داشته باشیم، سرمایه‌گذاران خارجی در کشور سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند کرد.

 وی افزود: در صورتی که زیرساخت‌های مالی، ساختار نیروی انسانی و بنگاه‌های اقتصادی کشور‌ها به شکل تخصصی‌تر مدیریت شود، اعتماد در سطح بین‌الملل را کسب خواهند کرد.

طحانی توضیح داد: سبدگردان انتخاب مفید، قطعا موارد مذکور را رعایت کرده و سرمایه‌گذار خارجی برای خرید سهام این شرکت اقناع شده است. بنابراین سایر شرکت‌های ایرانی نیز باید سطح فعالیت‌های خود را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنند.

وی اظهارکرد: این احتمال در مورد آزیموت متصور است که با خرید 20درصد از سهام شرکت سبدگردانی، بازار ایران را ارزیابی و در آینده منابع بیشتری در کشور ما سرمایه‌گذاری کند. در صورت تحقق این امر، شرکا و رقبای این شرکت نیز به سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب خواهند شد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به دنیا نشان داده می‌شود.

وی گفت: ما به عنوان نهادهای مالی باید بیاموزیم که بین‌المللی فکر کنیم، تخصصی عمل کنیم، به نیروهای بهره‌ور خود اهمیت دهیم و برای شنا به دریای بزرگ‌تر فکر کنیم.

 جذب 2فاینانس یک‌میلیارد دلاری

در همین حال در کنار تحلیل‌های خارجی مدیرعامل گسترش نفت و گاز پارسیان خبر می‌دهد که این هلدینگ موفق به جذب دو فاینانس در مجموع به ارزش حدود یک میلیارد دلار از موسسات مالی ژاپن و اروپا شده است. مرتضی عزیزی با اعلام اینکه ارتقای رتبه در رده‌بندی جهانی شرایط را برای اخذ وام و منابع اعتباری از بانک‌های معتبر جهانی تسهیل و تسریع می‌کند، تصریح کرد: این هلدینگ اخیرا موفق به جذب دو فاینانس در مجموع به ارزش حدود یک میلیارد دلار از موسسات معتبر مالی ژاپن و اروپا شده است.

 قرارداد 2 شرکت ایرانی با یک بنگاه ایتالیایی

از طرفی دیگر مدیرعامل شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران در نامه‌یی خطاب به رییس اداره نظارت بر ناشران اوراق بهادار از قرارداد سه‌جانبه این شرکت با شرکتی ایتالیایی و ایران‌خودرو خبر داد. جلال‌الدین حیرت‌انگیز در این نامه اعلام کرده است: برای شفاف‌سازی ارائه اطلاعات طبق مفاد قوانین و دستورالعمل‌های سازمان بورس اعلام می‌شود که تفاهم سه‌جانبه میان شرکت ایتالیایی، شرکت ایران‌خودرو و شرکت تراکتورسازی که پس از برگزاری جلسات متعدد در این خصوص تفاهم مذکور منتج به عقد قرارداد شد.

 ذره‌بین نشریه معتبر نیلسون ریپورت

در بورس ایران

در بررسی‌های موشکافانه ذره‌بین نشریه معتبر نیلسون ریپورت روی شرکت‌های فعال در بورس نشان می‌دهد، به‌پرداخت ملت به عنوان برترین شرکت پرداخت الکترونیک ایران از نظر این رسانه انتخاب شد. براساس تازه‌ترین رتبه‌بندی شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) از سوی نشریه معتبر نیلسون ریپورت، شرکت به‌پرداخت ملت برای چندمین سال متوالی جایگاه نخست را در میان شرکت‌های ایرانی و رتبه اول خاورمیانه را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داد.

 

 

 

ارسال نظر